Skaffa dvärghamster

P

Paxido

Jag har fått tycke för dom små dvärghamstrarna! Men har några frågor innan jag ger mig in i leken.
Jag har haft vanliga hamstrar förut, sköter man dvärghamstrar på samma sätt? Jag vet att dom gärna vill ha lite sand i en skål för att bada eller nått..
Vilken bur är bäst (förutom akvarium)? en sån där med plastsidor och galler upptill vet jag funkar, men kan man även ha en vanlig hamsterbur, eller tar dom små djuren sig ut ur den? Jag har nämligen hört att dom brukar kunna ta sig ur sånna gallerburar väldigt lätt, och jag vill dessutom ha en sån där Roborovski, minsta typen om jag har förstått rätt.
Hur många bör man ha i samma bur? Vilka kön går ihop bäst?

Sv: Skaffa dvärghamster

Ja, de sköts på samma sätt.

Min pojke (rysk vintervit) hade en kruka med chinchillasand i som han älskade att bada och gräva i. Hade först en plastkruka men den gnagde han på så den blev vass och han fick "elefanthud" som vi fick behandla. Bytte sen till en kruka i porslin (eller nåt) och det fungerade bra.

Jag hade vanlig hamsterbur med galler, var så smalt galler så där kom han inte ut. Hade hjul, sandbad, hus, träbro, toarulle samt nån gnagarstång i hans bur - och så var han uppe dagligen.

Som jag förstått ska man helst ha hamstrar en och en, det är sällan de kommer överrens även om det står så.

Har aldrig haft dvärg hamstrar :crazy: men på min fd skola hade de kinesiska, vintervita och roborovski. De hade mest hembyggda burar och akvarium till sina hamstrar. Vad de hade för könsindelning kommer jag inte ihåg men det var iaf fler än en hamster per bur.
Mitt enda minne från deras hamstrar var att de var oförutsägbara och bittska :crazy: Dock otroligt söta (när de satt bakom galler)

Det går inte att stoppa en roborovski i en gallerbur. Den är såpass liten att den kommer emellan. Undantag för musburar med tätare galler men dom brukar oftast vara så tråkigt små. Bättre med duna bur eller liknande dvs plastbur med galler i toppen bara.
Skall du ha en campbell eller vintervit så brukar dom också kunna trycka sig ur gallerburar när dom är unga. Som vuxna är dom oftast för stora för att klara av att tränga sig ur dock.

Robbar är roliga att titta på men det kan ta en stund att få den rätta knycken att lyckas plocka upp dom. Biter väldigt sällan människor till skillnad från vintervit eller campbell där temperament är jätteviktigt för att inte bli biten.
En trevlig tam vintervit/campbell som inte tar till tänderna brukar vara roligare djur om man vill gosa lite mer än en robbe och är lättare att få handtama. Det är inte helt omöjligt med robbar att få dom handtama dock.
Dvärghamstrar tycker om att sandbada så mina brukade få chinchillasand i en sådan där trekantig hamstertoalett.
Vilka kön som går bäst ihop är vilket som för allt handlar om dominans. En dominerar och dom andra underkastar sig det. Gör dom inte det kan det bli slagsmål på liv och död. Tyvärr är en sådan sak som att komma överens och inte ha snabbt till att ta till tänder en temperamentsfråga. Jag vet att folk som fött upp har sagt att det har varit problem i vissa linjer.
Man köper två av samma kön och går dom inte ihop (se upp för bitmärken och var varse om att hamstrar slåss på liv och död) så ser man till att ha en extra bur och särar på dom. Jag har inte lagt märke till att en är mer ledsam än två egentligen. Det är annorlunda än med marsvinen där det oftast tydligt märks att dom är lyckligast 2 eller fler med undantag förstås.

Okej så du tycker man kan ha en ensam? Jag vill inte riskera att dom slår ihjäl varann =/ Vilket kön rekomenderar du då? Främst av robbar, men även av andra dvärghamsterraser? Vilken ras är lättast att få tam? :) tack för svaren!

Har ingen erfarenhet av robbar, men däremot vintervita. Tycker att de är mer "titta på"-djur än "gosedjur". Mina har väl inte haft det bästa temperamentet och biter gärna. Har haft de en och en eftersom de jag har haft tillsammans börjat bråka. Märkte ingen skillnad på dom när de bodde tillsammans, än när de bodde ensamma.

Akvarium eller duna till roborovski!

Jag har fått tycke för dom små dvärghamstrarna! Men har några frågor innan jag ger mig in i leken.
Jag har haft vanliga hamstrar förut, sköter man dvärghamstrar på samma sätt? Jag vet att dom gärna vill ha lite sand i en skål för att bada eller nått..
Vilken bur är bäst (förutom akvarium)? en sån där med plastsidor och galler upptill vet jag funkar, men kan man även ha en vanlig hamsterbur, eller tar dom små djuren sig ut ur den? Jag har nämligen hört att dom brukar kunna ta sig ur sånna gallerburar väldigt lätt, och jag vill dessutom ha en sån där Roborovski, minsta typen om jag har förstått rätt.
Hur många bör man ha i samma bur? Vilka kön går ihop bäst?

För ca ett år sedan köpte jag mina två dvärghamstrar i en djuraffär, dom lovade att det var två hanar och vi trodde ju på dom första veckorna hade jag dom i en liten gallerbur och det funkade jättebra.
efter ca 2 veckor när jag tittade in i buren så hade den ena av dom fött ungar, 10 st. jag hade läst i en bok att hanen skulle bo kvar i buren för att ta hand om ungarna, de flyttades till en större plastbur tsm med ungarna. när ungarna var ca 2 veckor födde mamman en till kull! vi lämnade bort dom stora ungarna och läd dom små och även pappan vara kvar. 2 dar senare läste jag att honan kudne bli dräktig ca 2 dar efter att hon fött en kull.. genast flyttades pappan och 2 veckor senare föddes ännu en kull..
vi trodde att mamman skulle må dåligt av detta att få så många kullar i rad och hon var så ung, men ALLA hamstrar (mamman, pappan , ungarna) klarade sig! så vi sålde alla nästan alla ungarna.

Vad jag försöker säga är att du ska hålla reda på könen på dom...

Hej jag har 2 dvärghamstrar jag har haft det sedan jag var liten så jag vet ungefär ALLT om som du kan fråga mej om du behöver hjälp?? :)

Jag är en 11 årig tjej som har 8 hamstrar. Skulle ha haft 15 om jag haft alla. Jag kan så OTROLIGT mycket om hamstrar för att vara 11 år. Så de är bara att fråga om ni har någon fråga om just dvärghamstrar. :) :bump:

Snälla, kolla vilket datum trådarna du skriver i är skapade. Den här tråden är 4 år gammal...

Liknande trådar

Däggdjur Jag funderar på att skaffa hamster men har ingen erfarenhet av sånna typer av djur. Har bara haft katt och häst och dom är lite större...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 564
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 111
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV