Skaffa barn utan karl?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Smultronagness

Är det möljigt för ensamstående kvinnor att skaffa barn?
Hur gör man då? Springer tills man blir gravid eller? :rofl:

Nej, men skämt åsido. Inseminering och adoption, är det alternativ för någon som är ensamstående? Varför gör man nåt sånt? Hur blir folk bemötta? *funderar*

Följdfråga: hur 17 funkar det juridiskt?! "Vem" är far till barnet vid tex en insemination? Är det ok att adoptera om man är ensamstående? I "vanliga" fall är man ju två som försörjer barnet, får man typ ensamstående bidrag då eller?? :confused:
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Jag såg en snutt av en dokumentär om just ensamstående mammor.

Dessa mammor hade valt att insemineras i Danmark eftersom det inte går att göra i Sverige. Hade jag varit ensam och kännt att klockar klämtar högt hade jag nog också funderat på det alternativet.

Hur det löser sig juridiskt med udnerhåll mm ha jag ingen aning om :D
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

men du.. av dina tidigare inlägg så har jag listat ut att du är homo! (känner mig såå duktig som kunnat lista ut det! :angel: )
själv så är jag ju bara bi, men har ändå lite koll på vad som händer på "homolags-fronten"... sen i våras (försomras iaf) så har det varit tillåtet för flatpar att insemineras inom svensk sjukvård. (krävs en partnerskapsreg. för att båda ska räknas som föräldrar)
(om det nu var dig själv, och ditt liv du hade funderingar kring)

hur det är med ensamstående vet jag inte, de får ju iaf adoptera.
annars är det väl bara att leta reda på "första bästa" och fixa det naturligt, och sen uppge "fader okänd"...
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Att adoptera som ensamstående går nog bra. Det såg jag en dokumentär om på tv för ett tag sedan. Däremot läste jag häromveckan att trots att det numera är tillåtet för hs att adoptera finns det i princip inga givarländer..
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Basilika skrev:
Att adoptera som ensamstående går nog bra. Det såg jag en dokumentär om på tv för ett tag sedan. Däremot läste jag häromveckan att trots att det numera är tillåtet för hs att adoptera finns det i princip inga givarländer..

Jag har hört att Kina tillåter adoption till ensamstående förälder.
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Det finns vissa länder som ger adoptivbarn till ensamstående. Det stämmer, som zask skrev, att Kina är ett av dem. Kontakta en adoptionsorganisation om du är intresserad.

Om en ogift kvinna föder barn ska socialnämnden enligt lag utreda faderskapet. Detta är för att tillgodose barnets rättigheter till sitt biologiska ursprund, moderns rätt till privatliv är sekundärt.

Medverkar man till faderskapsutredningen ska man ha rätt till bidragsförskott från försäkringskassan. Ifall seminering med okänd donator ger modern rätt till bidragsförskott vet jag inte, men jag tror inte att man har rätt till det.

Är barnets far en okänd donator kommer barnet juridiskt att endast ha en förälder.
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Vilka regler som gäller har du ju fått svar på...Jag har jobbat på en förskola där en kvinna adopterade ett barn från Kina "helt själv". De hade dock problem i sin relation(eller det var väl mest mamman som hade problemen), och fick hjälp med att reda ut detta av proffs. Tyvärr arbetade jag där så kort tid att jag inte vet mer än så om den familjen.

Ska man adoptera som ensamstående så ska man nog ha bra uppbackning av folk runtomkring, att vara ensamstående är ju inte lätt för någon.

Men som med allting annat så är det ju aldrig svart eller vitt, det finns säkerligen de som klarar sitt liv som ensamstående adoptivföräldrar helt galant!
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

zask skrev:
Jag har hört att Kina tillåter adoption till ensamstående förälder.

Det har jag också hört, men att de inte tillåter till homosexuella.. Jag hittar det inte men har för mig att det stod på aftonbladet häromdagen.
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Jag tror inte heller att det finns spermadonatorer som accepterar donation till homosexuella par.
Det blev vist problem med tillgången på små simmare där.
Eftersom att barnet har rätt att få veta donatorns namn vid myndighetsdagen, så ville inte killarna ha det på det viset.

Men är man bi, så fixar man det väl lätt på krogen?
Eller hittar ett bögpar att dela på barnen med.
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

*lånar knapp*

jo... hur funkar det om man skulle vilja inseminera med någon speciell persons... ähum.. simmare ;) får man göra så? eller måste man ta dem från typ spermabanken?
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Jag förstår inte hur du menar, men jag gissar.
Man får väl inseminera med simmare från vem som man vill.
Det är väl bara en fråga om att hitta en villig givare.
Men givaren av simmare kommer då också att räknas som pappa, både biologiskt och juridiskt.
Så han kommer att få lov att betala underhåll samt ha rätt till umgänge med barnet och gemensam vårdnad.

Jag tror att det går att ordna en adoption i efterhand så att den biologiska pappan/spermadonatorn adopterar bort barnet till den biologiska mammas partner.
En så kallad närståendeadoption.
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Det finns inget land som ger barn till homosexuella adoptivföräldrar.
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Inte_Ung skrev:
Jag tror att det går att ordna en adoption i efterhand så att den biologiska pappan/spermadonatorn adopterar bort barnet till den biologiska mammas partner.
En så kallad närståendeadoption.

Det stämmer!
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Du förstod mig precis rätt :D eller jo, jag menar om man går till... var man nu går i vanliga fall för att bli inseminerad... fast man redan har en utsedd villig donator, hjälper de till med inseminationen då eller måste man göra det typ hemma om man vill få bestämma vem som ska vara donator?
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

funderaren skrev:
Du förstod mig precis rätt :D eller jo, jag menar om man går till... var man nu går i vanliga fall för att bli inseminerad... fast man redan har en utsedd villig donator, hjälper de till med inseminationen då eller måste man göra det typ hemma om man vill få bestämma vem som ska vara donator?
Och vad exakt skulle de hjälpa till med?
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Va är hon??
Är det inte samma smultronagnes som förr, med Janne? Finns det två??
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Jag har en bekant som ville ha barn men ingen karl. Hon skaffade sig en KK och sa som de va... Gör mig på smällen, du fommer INTE att bli ansvarig för något. Han tyckte det lät som en kul idé. Sen blev de iof kära och han skrev på som pappa till ungen och de höll ihop tills ungen blev ett eller två år. Men själva idén var att inte blanda in honom...
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

*skratt*
tja.. typ förvara simmarna en stund kanske, på ett sätt som de inte dör av :crazy: :o och sedan... tja införa dem på något vis som är mest lämpligt för befrukting.... eller så... inte vet jag hur det går till när man insemineras, men jag antog att man inte bara får ett fryst rör "to go" så att säga :p

mest tänkte jag väl att man skulle få hjälp att göra det på rätt sätt så man inte har ihjäl småkillarna :bump:
 
Sv: Skaffa barn utan karl?

Tokmaja skrev:
Va är hon??
Är det inte samma smultronagnes som förr, med Janne? Finns det två??

Det är samma starka, söta smultron men nu har hon släppt fram sitt underbara inre :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 905
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 096
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 025
Senast: cirkus
·
T
Gravid - 1år Ja, som rubriken lyder, att skaffa barn och allt vad detta innebär. Jag sitter och har massa funderingar, och har haft en lång tid nu...
Svar
10
· Visningar
1 275
Senast: Tamzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp