Skaffa barn trots fysiska problem?

No1

Trådstartare
Ni som har någon typ av fysiskt dilemma som åsamkar er smärta och pga detta har problem i er vardag eller kanske tom är del eller helt arbetsoförmögna:

Hur har ni klarat av graviditet och föräldraskapet?
Kände ni er fräschare under graviditeten (har hört att det förekommer)?
Har ni blivit sämre/fått gå ned i arbetstid?
Har era problem påverkat antalet barn?
Tvekade ni någon gång att skaffa barn pga problemen?
Upplever ni er vara till belastning för er partner för att ni inte kan agera fullt ut?

Finns det någon här som pga sina problem tvekar/avstår familjebildning? Resonemanget bakom?

Frågeställningarna gäller även er som är vid god vigör men har skröplig partner.

Sv: Skaffa barn trots fysiska problem?

Jag antar att jag kvalificerar till att ha "någon typ av fysiskt dilemma som åsamkar er smärta och pga detta har problem i er vardag" med min psoriasisartrit, som är en reumatisk variant.

Jag fick min diagnos först efter tredje barnet, även om jag hade lite symptom innan dess också. Blev gradvis sämre då också och har väl periodvis varit relativt skröpplig (lite beroende på vad/vem man jämför med).
Nu efter fjärde graviditeten kan jag konstatera att jag mår väldigt bra i min ledsjukdom av att vara gravid, synd att man inte kan vara "lite smågravid hela tiden"... :rofl: (ännu mer eftersom jag annars har svårt att hitta någon vettig fungerande medicinering...)
Det är ju också så att minnet är så konstruerat att man lätt glömmer hur kass man har varit, när man fått må ganska bra i många månader. Jag vet bara att jag varit ganska mycket sämre än jag är idag, men hur påverkat jag varit av min sjukdom kan jag inte säja idag, det är bortglömt för stunden.
Jag blev ju, som sagt, sämre efter min tredje graviditet och 2½ vecka efter fyrans födelse känner jag att inflammationerna i mina ligamentsfästen är på väg tillbaka. Hur framtiden ser ut återstår att se...
Fråga 3, 4 och 5 besvaras med nej, fast det är ju inte riktigt sant eftersom jag visste om min sjukdom först efter trean. (och fyran var väl inte sådär superplanerad :o :p)
Fråga 6, njäe inte belastning direkt. Däremot får partnern dra en större del av lasset än han kanske behövt göra om jag varit i bättre fysiskt skick. Men det är inte bara en nackdel, utan bara jämnar ut fördelningen av sysslor mellan oss (både vad gäller barnen och övriga hushållsarbetet).

Jag var med i en olycka för 3½ år sedan, bröt ryggen m.f andra större skador. Gick innan graviditeten på starka mediciner pga neurologiska smärtor.

• Hur har ni klarat av graviditet och föräldraskapet?
    Graviditeten gick så otroligt mycket lättare än vad jag/läkare från början trott. Trots att jag "tvingades" sluta med alla starka fosterskadande mediciner. Föräldraskapet kan jag väl inte riktigt svara på än då jag bara varit mamma i 1 månad :)
  • Kände ni er fräschare under graviditeten (har hört att det förekommer)?
    Både ja och nej, när jag inte var smärtpåverkad mådde jag riktigt bra i kroppen och kände mig vacker :)
  • Har ni blivit sämre/fått gå ned i arbetstid?
    Jag var sjukskriven hela graviditeten
  • Har era problem påverkat antalet barn?
    Ella är vårat första barn. Det har påverkat så tillvida att jag inte vill ha tätt mellan Ella och nästa barn. Men ett till barn blir det absolut ( om det vill sig )
  • Tvekade ni någon gång att skaffa barn pga problemen?
    Ella var inte riktigt planerad, men nej jag har nog inte tvekat inför beslutet att skaffa barn pga min skada. Jag har alltid känt otroligt stort stöd och bra hjälp från min sambo som ibland får ta lite mer ansvar för att allt fungerar när jag har mina smärtskov.
  • Upplever ni er vara till belastning för er partner för att ni inte kan agera fullt ut?
    Nej inte nu längre, det var bara i början av vårat förhållande som jag ibland kände att jag var en belastning.

Jättetack för era svar :)

Ameo:
Jag har en vän med svår reumatism
Pga denna sa hon redan under skoltiden att hon aldrig skulle skaffa barn men efter några år med sin prins gav hon det ett försök, med hjärtat i halsgropen.

Hon blev nästan helt smärtfri under graviditeten.
Dessvärre kom smärtorna tillbaka efteråt men hon resonerar numer att hon gärna skulle vara gravid livet ut :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Lägger denna tråd på Förälder då jag tror jag får bäst svar här. Jag undrar om det finns någon här med svår fibromalgi som också har...
Svar
2
· Visningar
991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka