Skador vid ridning.

dramatik

Trådstartare
Antar att denna tråden ska ligga här.

Så...vilka skador har ni fått i samband med hästar och ridning?

Jag har fått en spricka på mjälten, kot-kompression i ryggen, framtand insparkad plus en massa bit och spark sår/blåmärken:D

Har någon av de skador ni fått medfört att ni fått någon rädsla för något?

Själv har jag blivit ytterst försiktig och ofta rädd vid ridning efter skadan i ryggen....

Sv: Skador vid ridning.

Har aldrig blivit allvarligt skadad, peppar, peppar. Åkte av för 2 månader sen, det har jag fortfarande ont av. Åkte av och hamnade framför huvudet på hästen, höll kvar i tyglarna samtidigt som hästen kastade sig bakåt. Axeln är fortfarande aj-aj.

Men som sagt, inget allvarlig, mest öm svanskota, tappat andan, lårkaka... Har inte blivit mer rädd av olyckorna, men har mer respekt för vad som kan hända nu än för 10 år sedan.

*man blir klokare med åren*

Att man blir klokare med åren är väldigt sanna ord.

Det finns MYCKET jag vågade för ett par år sen som jag aldrig skulle våga nu:crazy:

Jag har stukat axeln en gång, sittandes på en häst. :D Sen har jag ramlat av och pajjat ryggen på ett hinder, inget som är kollat av läkare dock. En helblå och svullen arm pga att en häst som stog bunden i kedjor kastade sig och jag fick kedjan på armen.

Sen har man väl fått en spark lite här och var men inget allvarligt.

Jag lyckades åka av rätt in i ett terränghinder för typ 10 år sen, vilket resulterade i en spricka i ena överarmen (en sk rid- och fyllefraktur :D) och insidan av överläppen söndertrasad av rälsen :crazy: Men det är nog det värsta, och det var egentligen inte så farligt. *Tar i trä*

Krossade käke på två ställen av spark, fraktur i nedre halsryggkotan efter att ha ramlat av, blodutgjutelse efter ett rejält bett i låret mm

Har fortfarande problem med höger armen och handen efter nackskadan som jag fick då jag ramlade av för 1,5 år sedan. Känner även av käkskadan fast den hände 1996. Bla smärta vid kyla av titanplattor i käken mm

Har blivit mer försiktig. Tänker mig för då jag blivit svag i höger sidan efter nacken.

Usch, det låter inte kul alls:crazy:

Jag känner en tjej som fick käkfrakturer också, hon blev sparkad i huvudet av en ponny med skor och broddar när vi tolkade...det såg inte direkt vackert ut...

Jag är 5% invalid i en axel efter en vurpa, men det är inget jag direkt lider av i vardagen...

Ett par gropar i muskler efter sparkar (en på framsidan av smalbenet, en på utsidan av vaden)

Har även fått sprickor i revbenen i samband med lastning (blev träffad av en bakutspark mitt i mellangärdet)

Annars har jag varit VÄLDIGT förskonad, med tanke på att jag ridit i 25 år

Har jobbat som timmerkörare med häst och ridit och härjat på men ändå klarat mig jäkligt bra. Ett avslitet ledband i en fot och några trampade tår och en trampad tumme...thats it tror jag.

Som 12-åring bröt jag av ena fotknölen. Blev trampad av en häst efter jag hade trillat av. När det hade läkt gick hälsenan av eftersom jag hade lite för bråttom att komma igång och kroppen var rätt stel...

Som 15-åring bröt jag armen uppe vid axeln. Ofrivillig avsittning av unghäst under inridning. Ren och fin fraktur som läkte på rekordfart.

Som 17-åring fick jag en spark över vristen när jag var ute och red med en kompis. Henens häst (hingst) blev rädd och skyggade in i min häst varpå han givetvis blev varse om att han "måste" straffa min häst för att vara för nära. Min vrist kom emellan och jag red i gympadojjor...
Resulterade i två rätt komplicerade frakturer som vid första klinikbesöket och röntgen resulterade i en läkare som inte trodde det gick att reparera. *skräck*
Efter byte av klinik så löste det hela sig och 7 skruvar senare och två ledband ihopsydda så "överlevde" foten. Mkt problem efteråt pga pålagringar in i leden, men det har blivit bättre med åren.
Hände för övrigt i Spanien när jag bodde där en period.

Sedan har det varit mindre blessyrer. Någon hjärnskakning, lårkaka, stukat finger, väldigt ont knä av intimkontakt med trädstam - men inget allvarligare.

Har hållit på intensivt med hästar i över 30 år och även yrkesarbetat i branschen. Så det är inte så illa som det låter med skadorna ovan.
Mest otur.

Usch, det låter inte kul alls:crazy:

Jag känner en tjej som fick käkfrakturer också, hon blev sparkad i huvudet av en ponny med skor och broddar när vi tolkade...det såg inte direkt vackert ut...

Snygg var man inte :)

Hela högersidan i ansiktet var full av skrubbsår, och skador som fick sys + att käken gick sönder. Hästen som stegrade och sparkade mig var oskodd.

Kan inte du berätta mer om din kot-kompression?
Jag fick det när min häst bockade för ca 2,5 år sen och är lite nyfiken på andras erfarenheter...
Hälsningar Vera

Jag flög av en islandshäst en gång för 4 år sen, landande framför henne, hon stack och sprang rakt över mig = brutna revben och en stukad handled och lite lagomt mörbultad.

Samma häst la sig ner under ridning (hon tyckte att hon skulle rulla tror jag, men visade inga tecken på att lägga sig, så jag hann inte av) och jag fick mitt ben i klämm - stukad fotled.

Nordsvensken klev mig på vristen med broddskor, och "vred" om. Resulterade spräckt fot.

Blev knuffad av en häst som stack i stallet, rammlade på betongen och stukade båda händerna.

Mina handleder kan jag säga att är lite mysko nu emellanåt.

Det enda jag är lite feg för nu är att rida pigga/busiga hästar jag inte känner.

Jag har ingen "respekt" för hästar annars, vilket är lite dumt ibland. :crazy:

Jag,44år,fick en spricka i smalbenet för ca 15 år sen i samband med att jag flög av vid ett hinder och landade i hindret,antagligen hindermaterial över mig...

Dotter 23 år,ramlade av för ca 10 år sen och spräckte axel på 4 ställen..

Dotter 18 år,red en travare som absolut skulle bli av med sin ryttare,men hon satt kvar..tills han verkligen kastade sig rätt in i väggen,då åkte hon..Hjärnskakning!
För 1 mån sen,vid uppsittnig(barbacka),tog hon för mycket sats och åkte över på andra sidan,knät vreds!
I förrgår på en av skolans hästar blev det ett kast vid ett hinder,for i backen,blå över ryggen,nacköm och lätt hjärnskakning!

Så jag tror vi är ganska skonade från några allvarligare skador..

kot kompression i nacken o ryggen, axel ur led, bruten arm, allvarlig hjärnskakning, spricka i svanskotan, brutet revben. Massor av sår, blåmärken mm.

Man är konstig som ändå fortsätter :D Men hästar är livet så. :love:

Jodå.

Jag fick det för ca 10 månader sedan när jag hoppade min häst, trillade av dagen innnan och fick en ordentlig smäll i rumpan(landade på den), sen gjorde jag likadant dagen efter och minns typ bara hur fruktansvärt ont det gjorde.
Jag trodde först att jag hade brutit ryggen:crazy:
Åkte ambulans till sjukan och där konstaterades kot-kompression.
Vet inte på vilka kotor, men det var iaf i svanken/ländryggen.
Fick smärtstillande och smärtstillande tabletter utskrivna och ordinerad vila ca 1 månad, men det läkte snabbare, tog ca 2 veckor, men idag har jag besvär av det, kan rida ca 10 min innan det känns som att ryggen ska gå av, får ont när jag lyfter tunga saker, även om jag lyfter på rätt sätt som man ska göra.
Och när jag går känner jag mig väldigt stel i nedre delen av ryggen.

Inget kul alls:(

Hur har det fungerat för dig efter skadan?
Några problem efter?

Hoppning, hästen tvärnitade efter hindret, jag flög av såklart och bröt nyckelbenet. Har inga större problem av det idag annat än att en två cm benbit läkt ihop på tvären => kortare axel.

Skulle skära loss en häst som fastnat i hagen. Hästen får panik och springer omkull mig, trampar mig på knät och fotleden. Knät blir illa skadat men det har jag inte problem med idag.

Hoppning igen, hästen tvärnitar framför hindret. Jag gör frivolt och landar med ryggen i hindret. Bryter två revben samt trasar sönder muskelfäste och muskel. Har fortfarande bekymmer ett och ett halvt år senare.

I övrigt det vanliga med lite brutna tår och stukade fingrar.

Är inte rädd för att rida idag (och tur är väl det eftersom jag får hem en fyraåring som endast är riden i två månader på måndag :)). Dock hoppar jag inte gärna högre höjder längre.

Jag har klämt mjukdelar i en fot och det knäpper lite i den fortfarande. Annars har jag inga men.

jag har brutit handleden på tre ställen men annars har jag klarat med rätt bra:) pepparpeppar*^

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Vinur
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 383
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar