Skador vid ridning.

Sv: Skador vid ridning.

Jag fick kotkompressioner och intryckningar när jag trillade av min häst för 4 år sedan. Ton nog ca 2 år innan ryggen var någorlunda okej. Dock spökar den fortfarande. Jag måste hela tiden tänka på ryggen. Gör jag för mycket får jag ont. Sitter jag länge gör det ont. Tror inte att den kommer bli mycket bättre.

Konsekvenser av detta blev att jag slutade rida och lånade ut min häst på foder, då jag inte klarade av att sköta en häst. Nu kommer han dock hem på söndag. Det är bara det att ajg är rädd för att rida nu, men då hästar betyder mycket för mig så ska jag komma över det.

Jag har ridit sen jag var fyra och har haft mycket in- och tillridningshästar och har klarat mig riktigt bra tycker jag.

Gick omkull när jag var nio och har sedan dess en kota i nacken som ligger snett. Orsakar lite stelhet och jag kan bli väldigt muskelöm i nacke och axlar.

Bröt näsan när jag var tolv, en häst som kastade upp huvudet och träffade mig med nacken mitt i ansiktet. Lite sned näsa och är ledsen för att jag inte kan använda solglasögon så länge utan att få ont.

Åkte av när jag var 17 och spräckte bäckenet. Får efter det ont om jag sitter still för länge, nerver som hamnar i kläm på nåt sätt och benen domnar ibland när jag är stilla. Så länge jag är i rörelse har jag inga större problem.

Sen har jag brutit några tår och fått några lårkakor och sådär.

Inget som har gjort att jag har blivit rädd men jag insåg efter skadan på bäckenet att jag inte är odödlig längre och det har påverkat min ridning positivt då jag är mycket noggrannare och mer pedagogisk i min ridning idag.

VÄLDIGT lite skador på 35 år och efter att ha suttit på många olika typer av hästar:)

Den enda värd att nämna var en knäskada som jag fick efter en rejäl avsittning för några år sen, man blir osmidigare med åren:crazy:

Tror att mina få skador beror på att jag är rätt stillsam av mig, har aldrig varit någon våghals precis. Har försökt välja hästar som passar mitt temperament, för det mesta har det funkat bra, med några få undantag:D

Ridning. Räknas blåmärken vi avfallningar?

Hästar i allmänhet. Spark på benet två ggr. Biten. Spark i tinnig så hornhinnan? tror jag lossade lite. Läkte fast av sig själv enligt optiker iaf.
Spark i magen.

Summa summarum. Bara små skråmor.

Jag har fått lårkaka, blåmärken, lite sår mm men inget mer än så i princip.

blev sparkad på höften för typ 6 år sedan. två år efter det ramlade jag av illa o slog i högersidan (också höften typ). sedan dess har jag känt mig sned o ibland får jag smärtor i ryggen. det var inte förrän nu i vintras som jag gick till naprapat o tydligen var jag sned. han rättade till det men behöver nog fler behandlingar för nu börjar det bli ett besvär igen.. :crazy:

i somras sträckte jag ryggen o skrapade upp hakan då jag ramlade av medryttarstoet under en uteritt. det var inte så skönt o det tog en jäkla tid att såret på hakan skulle läka, men jag är glad att det inte var värre! hm..man är ju lite dum men det första jag sa efter jag ramlat av (hade lite svårt att andas eftersom jag tappat andan också :p) var typ: "fan också! jag som ska börja jobba imorgon!". jag syftade på min blåslagna o blodiga haka - skulle börja jobba på arlanda flygplats o ta hand om självresande barn.. man vill ju inte se ut som ett monster :rofl:

fler skador lär det ju bli, men jag är väldigt tacksam att jag klarat mig ifrån de värsta skadorna. det är ju stora o kraftfulla djur vi håller på med. :crazy:

Bröt foten när jag red en mer eller mindre tokig ouppfostrad häst när jag var 15... brutet på 2 ställen, spricka på 2 ställen. Tog ett tag att läka... (hände samma natt som estonia sjönk för övrigt)

En busig haflinger såg till att jag bröt fingret när han bockade MITT över hindret och såg till att jag flög av... läkte ihop av sig själv.

Slog i ryggen/svanskotan rejält (ner i asfalten i galopp!) och fick några kotor förskjutna när min medryttarhäst blev skrämd av rådjur - gjorde fördjävligt ont de efterföljande dagarna och orsakar krångel med nacken än idag.

Förutom det - biten i fingret av en hungrig shettis, och har fått mängder av blåmärken och allmänt ömma kroppsdelar efter avramlingar, men det bjuder jag på ;)

Glömde.

Kvaddad rygg när shire la sig på mig.
Men det gör bara ont ibland..;)

Enda skadan jag känner av fortfarande är svanskota/ryggen, men det är bara ibland.
Åkte för fler år sen av min ponny och hamnade på ett uppkört torkat traktorspår så ryggen vek sig på ett sätt.
Har en liten rädsla när jag rider där de har kört upp med traktorer för att råka ut för ett liknande fall.

Annars har jag bara fått blåmärken och varit öm några dagar.
Blev trampad av en större häst på skolan och hade ont ganska länge efter det i foten.

jag har inte gjort mej så illa..än bara lite fingrar ur led och ont i en armbåge också en svimning

Nja ..Jag är en riktigt tuff ryttare sätter mig emd glädje på dem så kallade "problemhästarna".Jag ahr ramlat av 108 gånger under hela min ryttartid och jag ahr bara fått ont i svanskotan en gång och ont i foten inget allvarligt eller nått sånt.Blir aldrig rädd när jag ramlar av utan antingen så skrattar jag eller så är jag som vanligt och sitter upp igen:DInte för att skryta men jag är en tuff ryttare som verkligen prövar svåra hästar:D

Har brutit armbågen en gång, förutom det har jag klarat mig. Lite blåmärken och skrapsår bara. Har inte blivit rädd pga någon skada, däremot var jag väldigt skakis efter en galen skentur för några veckor sedan. Men det har vi glömt nu :)

På 23 års hästhobby har jag lyckats med en stukad fot, ett sprucket nyckelben och en lättare hjärnskakning. Alla gånger har det varit så att säga osäkra hästar i fel situaton. Mao jag har klarat mig lindrigt undan. Man får öva upp falltekniken:rofl:
/ C

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Vinur
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 383
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar