Sv: Skador som är orsakade av hästarna själva
AnnBur och anna__panna: Tack
Det är lätt hänt att man blir hemmablind och att man blir överbeskyddande mot sin häst. Det är en svår balansgång att vilja väl och att missrikta välviljan. Jag har ingen egen häst just nu men jag upplever det ändå ganska ofta då jag tar hand om min medryttarhäst. Jag tror att det viktiga är att ransaka sig själv varje gång man hamnar i en sådan situation. Man måste se ett helt naturligt hästliv a la vildhäst i relation till det moderna a la sporthäst. Det är klart att vildhästar aldrig sett en benlinda eller ett täcke och i sitt liv inte heller behöver dem, men det är heller inte naturligt för en häst att användas av oss. Vissa saker måste man utrusta hästen med eftersom vi valt att ha hästar på vårt vis.
Jag tycker inte att man ska vara "naturlig" in absurdum och ej heller åt andra hållet.
Ett exempel: På en ridskola jag höll till på för 10 år sedan vägrade man att täcka sina hästar. Det fanns inte ekonomi för att köpa de täcken som behövdes och det var ett extraarbete att täcka dem.
Argumentet från ridskolans håll, för att detta skulle vara försvarbart: "Hästar klarar sig utan täcken i vilt tillstånd, alltså är det bara ett påhitt".
Jag personligen ansåg istället att vissa hästar behövde täcken, med argumentet: "Vilda hästar rids varken svettiga 1-3 timmar/dag och ska hålla för detta i åratal, de går inte 1-2 st i små hagar på 30 kvm utan möjlighet till att hålla värmen via mat eller rörelse och de står heller inte i stall med en temperatur på 15 plusgrader för att sedan släppas ut till 20-30 minusgrader"
Givetvis fick jag inget gehör för detta eftersom man inte ville att hästarna skulle ha täcken oavsett hur försvarbart det var, dvs man var helt ointresserade av att förändra sig och då åberopade man "naturlig hästhållning" i den mån det passade bekvämligheten och inte i den mån det passade verkligheten.
Att ha en häst på en dåligt fungerande och undermålig lösdrift för att man inte ids mocka, och dölja det bakom att det är naturligt för hästar att vara ute, tycker jag är av samma kaliber som ovanstående exempel... Då är det bättre att ha den i ett fungerande stall, även om vildhästar inte ha stall. Min åsikt.