Skador som är orsakade av hästarna själva

P

persika

En häst kan ju gå omkull i hagen eller rulla fast i boxen, och i värsta fall få bäcken-problematik; spricka, si-leden osv... Och så kan de ju bli sparkade av andra hästar, t ex har min häst fått röntgenförändringar i ena hasen (såg ut som att en bit var borta).. Etc...
Sådana här onödiga drulle-grejer kan ju göra att hela tävlingskarriären är slut, en massa tid och pengar går till spillo och framför allt synd på en fin häst och allt..
Går det ens att förhindra?

Sv: Skador som är orsakade av hästarna själva

Min häst tog sig ur hagen, sprang efter starkt trafikerad väg, frontalkrockade med en sprillans ny Merca...

Jo kanske om man skulle linda in dom i duntäcken, göra staketet ogenomträngligt och sätta gummitofflor på fötterna...

Vad man kan göra är ju att eliminera onödiga vardagsrisker, tex att se till att det inte finns saker som skottkärror, hinkar, grepar och annat i utrymmen där hästar befinner sig (menar då den vanliga förekomsten av förvaring i stallgång och skötselområden). Man kan ju även se till att hagar, boxar osv är fria från risker som utstickande föremål, vassa saker, brunnshål osv. Sådant går att läsa i många böcker om hästhållning. Att däremot gardera sig mot den risk som finns för skador då man lever ett normalt liv, det går ju inte. Att leva är farligt - man kan ju dö.

De som lindar in sina hästar i bomull av rädsla för skador skapar tyvärr ofta mer skador i längden eftersom hästar som inte får naturlig "träning" av att tex vistas ute inte heller har en motståndskraft som utehästar har. Jag tycker att rädslan för skador inte alltid står i proportion till rädslan för att hindra hästen för att vara häst. En häst Kan skada sig, man kan inte försäkra sig mot allt, men hur kul är det att ha en häst som inte får "leva"? Jag har hellre bulor och småsår på en lycklig häst än en prickfri stallnötare utan glans i blicken...

Vissa tror nog att man kan undvika skador på hästen genom att skydda dem så mkt som möjligt. Jag tror det är tvärtom.

En häst som har stor yta att röra sig fritt på och tillräcklig mängd grovfoder får utlopp för rörelse och tuggbehov. Och att hästen står med samma flock hästar så länge som möjligt för att undvika skaderisk. Hästar som har tillräcklig yta och tillräckligt med mat bråkar sällan. Flocken är lugn och harmonisk. Till skillnad mot när man ska utfodra ett gäng hungriga hästar som står i en liten lerig hage- skaderisken för både häst och människa är mycket större!!
Det är inte naturligt att stå många timmar i en liten box- Det är naturligt att rulla sig= skaderisk.
En ryttare som inte har bra balans som sätter sin häst ur balans vid ridning, tex genom att rida för fort genom en sväng= hästen får omkull. Men vems fel är det?
Jag tror de flesta problem/skador som uppstår är såna människan skapat när man försöker hålla hästar på våra villkor, inte hästens.

Vill bara skriva under på "bortkommens" svar. Mycket bra skrivet!

Vissa tror nog att man kan undvika skador på hästen genom att skydda dem så mkt som möjligt. Jag tror det är tvärtom.

En häst som har stor yta att röra sig fritt på och tillräcklig mängd grovfoder får utlopp för rörelse och tuggbehov. Och att hästen står med samma flock hästar så länge som möjligt för att undvika skaderisk. Hästar som har tillräcklig yta och tillräckligt med mat bråkar sällan. Flocken är lugn och harmonisk. Till skillnad mot när man ska utfodra ett gäng hungriga hästar som står i en liten lerig hage- skaderisken för både häst och människa är mycket större!!
Det är inte naturligt att stå många timmar i en liten box- Det är naturligt att rulla sig= skaderisk.
En ryttare som inte har bra balans som sätter sin häst ur balans vid ridning, tex genom att rida för fort genom en sväng= hästen får omkull. Men vems fel är det?
Jag tror de flesta problem/skador som uppstår är såna människan skapat när man försöker hålla hästar på våra villkor, inte hästens.

:bow:
Skador på djur får man räkna med. Inte ens i en box är de 100%igt säkra eftersmo det finns hästar som brutit benet helt oförklarligt därinne.
Det finns väl en möjlig chans att få den hel om man sätter hästen på lugnande i en vagga och har superhållbara madrassväggar/golv i boxen.
Men då kan man givetvis inte rida på hästen :p

Jag tror precis som du att det bästa sättet att undvika skador (och förslitningar etc) är att låta hästen vara häst redan från början. Gå i en naturlig hage, dvs med rötter, stenar, backar osv med så stor yta som möjligt och med en bra fungerande flock så de lär sig att hålla ordning på sina ben själva.
Sen är det klart att skaderisken alltid är Mindre om man låter dem stå inne mest och ev gå i plana fyrkantshagar (eller helst runda iofs) ensamma med skydd över hela kroppen men å andra sidan så borde man ju inte vara så egoistisk.
Hästar ska få vara hästar, inte våra slavar som till varje pris ska kunna ridas på.

Så nej - det går inte att förhindra :p

Jag har hellre bulor och småsår på en lycklig häst än en prickfri stallnötare utan glans i blicken...

åh, vad fint skrivet! jag tycker allmänt att vi är ganska överdrivet petiga med våra hästar som det är, men det är ju precis så som du skriver det ska vara! :laugh:

AnnBur och anna__panna: Tack :o

Det är lätt hänt att man blir hemmablind och att man blir överbeskyddande mot sin häst. Det är en svår balansgång att vilja väl och att missrikta välviljan. Jag har ingen egen häst just nu men jag upplever det ändå ganska ofta då jag tar hand om min medryttarhäst. Jag tror att det viktiga är att ransaka sig själv varje gång man hamnar i en sådan situation. Man måste se ett helt naturligt hästliv a la vildhäst i relation till det moderna a la sporthäst. Det är klart att vildhästar aldrig sett en benlinda eller ett täcke och i sitt liv inte heller behöver dem, men det är heller inte naturligt för en häst att användas av oss. Vissa saker måste man utrusta hästen med eftersom vi valt att ha hästar på vårt vis.

Jag tycker inte att man ska vara "naturlig" in absurdum och ej heller åt andra hållet.
Ett exempel: På en ridskola jag höll till på för 10 år sedan vägrade man att täcka sina hästar. Det fanns inte ekonomi för att köpa de täcken som behövdes och det var ett extraarbete att täcka dem.
Argumentet från ridskolans håll, för att detta skulle vara försvarbart: "Hästar klarar sig utan täcken i vilt tillstånd, alltså är det bara ett påhitt".
Jag personligen ansåg istället att vissa hästar behövde täcken, med argumentet: "Vilda hästar rids varken svettiga 1-3 timmar/dag och ska hålla för detta i åratal, de går inte 1-2 st i små hagar på 30 kvm utan möjlighet till att hålla värmen via mat eller rörelse och de står heller inte i stall med en temperatur på 15 plusgrader för att sedan släppas ut till 20-30 minusgrader"

Givetvis fick jag inget gehör för detta eftersom man inte ville att hästarna skulle ha täcken oavsett hur försvarbart det var, dvs man var helt ointresserade av att förändra sig och då åberopade man "naturlig hästhållning" i den mån det passade bekvämligheten och inte i den mån det passade verkligheten.
Att ha en häst på en dåligt fungerande och undermålig lösdrift för att man inte ids mocka, och dölja det bakom att det är naturligt för hästar att vara ute, tycker jag är av samma kaliber som ovanstående exempel... Då är det bättre att ha den i ett fungerande stall, även om vildhästar inte ha stall. Min åsikt.

Joo visst småsår och blemor får väl alla hästar någon gång.

Men jag tänkte mer på allvarligare olyckor. T ex min häst gick omkull i hagen och voltade = bäckenproblematik.

En häst i ett annat stall hoppade upp på ett plant stenblock i hagen en regnig dag, slog runt, fick fraktur i bäckenet - fick boxvila upphängd i hängmatta ett tag men han fick tas bort sedan.

Okej man ska kanske inte förvänta sig det värsta.. Men ändå.. Att hästar ramlar och slår sig är väl ganska vanligt ändå.. Samtidigt, tar man på dem broddar är ju det också en risk..

Vissa elitryttares hästar får ju gå ute ensamma i plana hagar med benskydd på alla benen, om de ens får gå ute alls.. Det är ju inte idealiskt för dem men är man rädd om sin häst så..

Ja det som sker det sker, ingen idé att oroa sig i onödan. Har haft häst i olika stall med olika filosofi, det har väl varit småskador och blessyrer i alla stallen, men den riktigt allvarliga olyckan som resulterade i fraktur och att jag fick ta bort den hästen, ja det hände i ett "tävlingsstall" där alla hästarna hade egen hage slät som ett dansgolv.....

Ja det som sker det sker, ingen idé att oroa sig i onödan. Har haft häst i olika stall med olika filosofi, det har väl varit småskador och blessyrer i alla stallen, men den riktigt allvarliga olyckan som resulterade i fraktur och att jag fick ta bort den hästen, ja det hände i ett "tävlingsstall" där alla hästarna hade egen hage slät som ett dansgolv.....

vad var det som hände då?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 843
Senast: Grazing
·
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 753
Senast: ylvalill
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar