Skador, skador. . . . jag blir tokig! ! ! !*bilder*

Stall EMME

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag vill, kanske ha lite peppning och erfarenheter.

Min ena häst är skadad sedan tidigare men det har jag under kontroll. . . hoppas jag.. .han ska in 15 juli igen.

. . . MEN . . .

nu har 2 åringen skadat sig på betet. Har antagligen gått omkull och skurit upp sig på nåt.

31116032.jpg

Fick ta ut veterinär på kvällen och hon tvättade såret och kollade alla sårfickor. Fick en extra stelkramp, pencillin 10 dagar, finadyn 5 dagar, Lotagen, omläggning varje dag och gå själv i mindre hage för att undvika ev sparkar mm.

Dag 3

31116034.jpg

En stor ficka ligger i sårets högra kant och är väldigt djup. Samt att en ficka går upp mot knäet.

31116035.jpg

Ser lite bättre ut men hon börjar protestera mycket och tappar gnistan.

6 dagar senare

Varje omläggning är en kamp och jag får ont i magen varje gång jag ska till stallet. Känns inget roligt och ser inte någon ljusning.

Dag 11 ( idag)

Såret har svullnat igen men ser inte inflammerat ut men ibland är det mer svallkött och ibland mindre om ni förstår. Hon ser ut som en tufs och jag försöker peppa henne med att beta henne, borsta och pyssla men hon vill gärna dra sig undan. Mår så dåligt över detta och med två skadade pållar så känns det rätt färdigt att lägga ner.

På onsdag ska vi till klinik med henne och kolla upp det igen och ev skära lite. Sen blir det väl ännu mer omläggningar och pencillin :cry::crazy::cry:.

Tur att försäkringsbolaget betalar snällt och aldrig krånglar :bow:.

Är det någon som har erfarenhet av sådana här sår och hur gick det för er??? Hur lång tid tog det att läka??

Är säkert inte så farligt men jag känner mig "utbränd" på pållarna och har tappat gnistan.

Sv: Skador, skador. . . . jag blir tokig! ! ! !*bilder*

Har hon inte skadat nåt vitalt i benet så kommer det att läka. Men det tar tid och det är verkligen sämsta årstiden. Men det läker! Om ett år är det bara ärr kvar!

Jag vet precis hur eländigt det är, men tyvärr har jag inget bättre råd än att härda ut.

Får hon smärtstillande nu också?

Hej!

Ville bara tipsa om en maskin som heter Biolight. Den är helt överlägsen när det gäller sårvård!
Sök på internet så hittar du deras sida och mera information.

Lycka till med din häst.

/p

Vet inte riktigt vad jag vill, kanske ha lite peppning och erfarenheter.

Min ena häst är skadad sedan tidigare men det har jag under kontroll. . . hoppas jag.. .han ska in 15 juli igen.

. . . MEN . . .

nu har 2 åringen skadat sig på betet. Har antagligen gått omkull och skurit upp sig på nåt.

Vad har ni för inhägnad i hagarna och är stängslet intakt efter detta trauma??

Usch vilket otäckt sår.

Vår unghäst fick ett djupt sår (syddes) förra sommaren som var väldigt svårläkt. Dock mest pga att den lilla jäveln var tvungen att klia upp det hela tiden :crazy: :p
Det var verkligen inte lika stort som ditt, men nog djupare.

Om man bara sköter det bra och hästen låter bli att klia/dra upp det så kommer det läka finfint ska du se! :)
Det tar tid för sår att läka, men huvudsaken är att det går åt rätt håll.

Är det någon som har erfarenhet av sådana här sår och hur gick det för er??? Hur lång tid tog det att läka??

Hade också sårskada på min tidigare i år men dock inte lika allvarlig som din. Det tog ca 3 veckor innan det hade läkt och fått en torr yta. Nu efter 3 månader ser det jättefint ut.

Alltid tråkigt när sånt händer så från mig får du massa styrkekramar och så håller jag tummarna att det läker som det ska.

Vad har ni för inhägnad i hagarna och är stängslet intakt efter detta trauma??

Det är helt vanlig eltråd och staketet är helt. Betet är ju dock över 20 hektar med lite skog, så jag har inte inspekterat varje pinne mm. Har varit beteshage åt hästar de senaste 20 åren och är noga kollat, annars brukar man ju kunna hitta diverse saker nedgrävda eller undankastade på gamla marker.

Har hon inte skadat nåt vitalt i benet så kommer det att läka. Får hon smärtstillande nu också?

Nej, hon har inte skadat några vitala delar tack och lov(, dock ligger en a sårfickan under tåsträckar senan :crazy:). Hon är helt ohalt :). Hon får inget smärtstillande nu, hon fick det i början, och var stökig att tvätta och lägga om men hoppade oxå ur hagen. Vi provade utan och det blev ingen skillnad sedan provade jag ett par dagar till men det gjorde inte heller någon skillnad så veterinären tyckte vi kunde lugna oss med det.

Igår var hon faktiskt rätt lugn, några kosparkar, läggningsförsök och stegringar men sedan stod hon helt stilla, man får glädjas åt det. Längtar tills onsdag så vi kan få det genomkollat igen och kanske rensa lite så svallköttet försvinner.

Tack alla för tips, erfarenheter och pepp :). . .

Det där kommer förmodligen läka med tid och en del pyssel, ge inte upp :)

Jag hade en gång en tråd - finns säkert arkiverad nånstans - lymfangit handlade den om men det blev bölder o stora sår av dem.. sök, orkar inte skriva mer just nu - lång historia.

*Kl

Se till att fa det dar lasrat - helst varje eller varannan dag. Jag har haft extremt bra resultat av det.
Forra hosten fastnade en av hastarna med benet mellan hjuldisken och axeln pa en sulky i en olycka. Benet hade i princip inget skinn alls pa utsidan vanster fran. Inte lika djupa fickor som din men redigt uppskuren. Inom en vecka med dagliga behandlingar var hela saret (saren) upptorkade och inom bara tva veckor kunde man se hur det borjade laka ihop.
Vi startade 18 dgr efter olyckan och benet var fult men han hade inga problem alls fran det!
Tva manader efter olyckan akte han till sin "vinter tranare" och hade har nastan over allt. En del av benet blev vitt (han lyckades skava sonder en liten bit i hagen nagra veckor efter olyckan) men helt hoplakt pa mkt kort tid.

Han behandlades varje dag i en vecka. Varannan dag i ytterligare tva och sedan var tredje dag tills hela saret hade tappat sarskorpan. Ingen infektion tack vare lasern!

kl
Inte haft riktigt så stora skador, men nåt liknande på framsidan av en kota på en ett åring för ett par år sen. Det tog nog dryga två månader innan det gick att ha oskyddat. Det lades om två gånger om dagen, mest för att förhindra glidning och sedan luftades det någon timme två gånger om dagen samtidigt som vi pysslade med henne. Generellt tycker jag att just skador nedanför knäet har en väldigt dålig läkning. Hade en tvååring som blev illa biten av sin hingstkompis med ett sår av samma strl som ditt. Men det satt placerat ovanför hasen och var i princip läkt efter tre veckor.
Lycka till, trägen vinner!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 612
Senast: pews1972
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 563
Senast: skuggi
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka