Skador i menisken..

I

indy1234

Ja, hästen jag rider på ridskolan tre gånger i veckan blev skadad i julas och har stått sen dess.
Han har tydligen en spricka i menisken och han ska kollas nu i början av juni. Undrar om någon varit med om att eran häst, eller någon ni vet om, haft liknande skada..?
Och hur det gick isf?

Sv: Skador i menisken..

jag hade en bekant som födde upp en jättefin häst, på kvaliten så fick h*n anmärkning på gången och väl hemma igen så blev det klinik och röntgen. efter vad bekanten sa så saknades minisken i ena bak:crazy: h*n sattes igång med lätt ridning under 2 år, därefter såldes h*n för 40 papp efter ren vet.bes. :crazy: inte vet jag hur det kunde fungera :crazy: (vet därimot att hästen bes. på en klinik som inte gör böjprov utan har någon annan metod)

Menisk kan aldrig bildas på nytt (på människor iaf, antar att samma gäller för djur?). Om det är en spricka brukar det ju bildas någon vävnad, men är menisken sliten t.ex. på ena sidan så kommer den alltid att vara det om man inte opererar in något.

Testa att söka på google och se vad du hittar!

Ja, jag har haft en häst med skador i menisken. Det var iof så illa så att han knappt hade någon menisk kvar. Den var totalt uppäten av pålagringar som satt runt i kring. Vi gjorde allt vi kunde för honom men när det gick så långt så fanns det inget mer att göra tyvärr. En häst kan inte leva utan menisk och hade vi väntat några månader till så hade han nog inte ens kunnat använda benet.
Han ville så gärna leva vidare med det underbara liv han fått efter alla sina olyckligheter, men tyvärr fick vi lov att låta honom slippa lidandet. Han blev bara 6 år gammal.

Jag vet även en annan tjej som hade en häst med just spricka i meniksen. Jag är inte säker på hur det var nu igen men jag tror den blev bättre ett tag för att sedan bli sämre. Den fick de också lov att ta bort.

Sen har vi Tsar d' inverne, en av Sveriges f.d. bästa travhästar. Han skadade menisken under en olycka. Han hade till slut så ont att han inte ens kunde användas som avelshäst.

Så - sammanfattningsvis är meniskskador mycket svåra att råda bot på. Jag önskar jag kunde säga något positivt men det kan jag inte. Tyvärr. :(

NU vet jag ju dock inte hur allvarligt denna hästs skada är och hur det ser ut dock.

Menisk kan aldrig bildas på nytt (på människor iaf, antar att samma gäller för djur?). Om det är en spricka brukar det ju bildas någon vävnad, men är menisken sliten t.ex. på ena sidan så kommer den alltid att vara det om man inte opererar in något.

Testa att söka på google och se vad du hittar!

På människor kan man operera en meniskskada. Vi kan ju till och med byta ut knäled/höftled etc. På en häst går det tyvärr inte. Artros bildas ju hos oss bla pga knäskador så som mensikskador och jag antar att det borde vara lika på hästen. Så om hästen har en knäskada av något slag - bildas lättare artros - vilket i sin tur även kan förstöra menisken. (så som den gjorde på min häst).

I min hästs fall kunde jag dra slutsatsen: för hög belastning - meniskskada (eftersom det ej fanns pålagringar från början) - pålagringar - ännu större menisk+korsbandsskada.
Precis som för oss människor kan man säga.

Usch, det där med knän är obehagligt.

Vi har haft en häst med en måttlig meniskskada i ena bakknät som han fick efter han gått omkull i hagen. Han opererades, då man hyvlade bort den skadade delen av menisken. Han fick en mycket långsam igångsättning utan vila. Tydligen är det bra med konstant lite belastning så inte musklerna runt menisken förtvinar.
Nåja, han kom tillbaka ut på tävlingsbanorna igen i ca ½ år, men sen var det igång med hältor. Det bildades hela tiden inflammation i knät, och tillslut var han halt av att bata lunka runt i hagen, så då fick han sluta sina dagar. Tyvärr:(

Enligt veterinärerna hade han mindre än 50% att över huvudtaget bli bra efter en sådan skada.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 207
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Mearas
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka