Skadligt med för mycket fosfor?

Silver Girl

Trådstartare
Har just fått analysen på stallets hösilage för vintern.

När jag räknar på foderstat så får jag vid rätt mängd energi för lite protein och för mycket fosfor (Ca/P-kvoten dock bra).

Är det skadligt med för mycket fosfor i foderstaten?

Brukar ha havre som kraftfoder men det ökar ju fosfor ytterligare?

Någon som har någon idé om lämpligt kraftfoder för proteintillskott som ej ger extra fosfor? Eller går det med lite mindre protein om energin är tillräcklig?

Känner mig helförvirrad då jag inte kan så mycket om detta och använder mig av Hippocampus program som tyvärr inte kan svara på frågor.

Ska väl tala om att hästen är ett halvblod på 18 år, normal i hull.

Sv: Skadligt med för mycket fosfor?

Jag har liknande problem, men får för lite kalcium istället för fosfor.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men vanligt lusern innehåller väl inte så mycket fosfor, det brukar vara betydligt mer kalcium i lusern.

Överskott av fosfor är inte farligt sålänge Ca/P-kvoten är korrekt (och även kalciumbehovet är täckt.)

Soja är ett protentillskott som ger lite mj och mkt protein. Innehåller ca 6g fosfor/kg. Men oftast behöver man ju inte ge så mkt, så särskilt mkt fosfor den vägen borde det inte bli.

Senast ändrad:

När jag räknar på foderstat så får jag vid rätt mängd energi för lite protein och för mycket fosfor (Ca/P-kvoten dock bra).

Är det skadligt med för mycket fosfor i foderstaten?

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att så länge Ca/P kvoten är okej, så är det ingen fara.
Det som händer om hästen får för mycket fosfor (i förhållande till kalcium) är att smältbarheten hos kalcium sjunker, vilket leder till kalciumbrist.

Betfor innehåller kalcium.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 103
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025