Skadligt att hoppa PRE-hästar?

R

Ray_of_Light

Jag har lite funderingar kring detta...Går och drömmer om att köpa en PRE häst för att dom e så underbara att rida. Men vill samtidigt gärna ha en häst som kan tävlas lite grann i hoppning (inte jätte avancerat, men som ändå håller för 1.10/1.20).

Det är ju sällan man ser PRE hästar i hoppsammanhang, vilket i och för sig kan vara en slump. Jag har funderat över deras kroppsbyggnad, och skulle det kunna vara så att hoppning faktiskt är skadligt för dem pga deras speciella exteriör? De är ju inte direkt framavlade för hoppning...

Jag är ingen anatomiexpert, men det finns säkert någon här på Buke som har vettiga tankar kring detta!

Sv: Skadligt att hoppa PRE-hästar?

Har aldrig hört att det skulle vara skadligt att hoppa en PRE, kan inte tänka mig att det är det heller. Att det inte syns på hoppbanorna är ju just för att dom inte är riktigt framavlade för hoppning.

Någon borde väl åtminstone ha en tanke kring detta??? :confused:

*puttar*

Haha, ja ursäkta, hann inte se ditt inlägg :D

Verkar inte som om någon annan vet något, och eftersom mitt eventuella hästköp ligger rätt långt in i framtiden, så litar jag på dig (tills vidare :D )

Kan alltså fortsätta drömma om en PRE valack!

Jag vet iaf en som hoppar! tror det inte är några problem..

Jag har sett en PRE häst tävla i hoppning på regional nivå. Just den hästen tyckte jag inte räckte till i de klasserna den startade i, fast det var kul att se en annan hästras.

Klart att du kan hoppa en PRE :D Alla hästar kan hoppa men sen är dom ju framtagna för något speciellt. Jag har haft en PRE i min hppgrupp och hon hoppa 1.20 med den så det ska nog inte vara några problem :bump:

När hästen jag har nu var unghäst så hopptränade jag tillsammans med en PRE. Den hoppade väl samma saker som alla andra och så. Tror inte att de tävlade dock. Har för mig att mamman till den hästen tävlades upp till 1,10 nivå ändå.

Sök på google på tex
Pura Raza Española jumping/showjumping/hoppning
PRE -"-
P.R.E -"-

Så får du fram både bilder och annonser.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
L
Hästmänniskan Jag har nu letat häst i ca 3 månader och varit o tittat på en massa olika hästar. Fastnat för några som blivit sålda till andra, men nu...
Svar
13
· Visningar
1 519
Senast: LaVidaLoca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka