Skadegörelse?????????????????

Sv: Skadegörelse?????????????????

Ja se det är den svenska lagen i ett nötskal!!!!

Kan man komma undan när man sparkar ihjäl en annan människa inför flera vittnen så är det tydligen helt okej att skjuta grannens hund !!!!! :mad:

Men det sjukaste jag läste i dag var att han som körde ihjäl två 15 åriga flickor och var asfull fick två veckors samhällstjänst!!!!!! Hur sjukt är inte de!!!!

Men hade jag varit mamman så skulle jag prylat upp grannen eller betalt någon annan för att göra det INGEN rör mina djur få då jävlar smäller det :devil: :devil: :devil:

Om jag visste vem det var så skulle han vara punglös innan kvällens slut *förbannad så jag kokar*

Sigge var väldigt lik min Dana :(
Han slapp förhoppningsvis lida iaf. om nåt ska vara positivt :( :crazy:

Hade han mördat min hund hade det inte blivit något probelm med åtal och grejer. Snarare problem att hitta hans kropp :devil:

Vad skulle det vara om inte skadegörelse?
Möjligen skulle man kunna hitta på olovligt avlivande eller liknande men mord?
Nej, där går min gräns. Ska man bli åtalad för mord om man slår ihjäl flugor också eller slaktar en tjur?

Det kan ju vara så att hunden faktiskt ränt i hagarna och skrämt djuren precis som gubben påstod och då kan man förstå att han tröttnat om inget gjorts åt det. Det är ju inte ovanligt att hundägare förnekar ofog som hunden gjort. Däremot var det rätt korkat att klampa iväg och skjuta hunden på eget bevåg och speciellt inför ögonen på barnet. Tänk om gubben missat och träffat barnet istället?

Precis vad jag tänkte men inte sade :bow: :bow: :bow:

Jadzia skrev:
Vad skulle det vara om inte skadegörelse?

Precis som jag konstaterade i första inlägget så vet jag att det inte kan bli mord.
Att det blir åtal för skadegörelse visar bara på att det finns brister i lagen helt enkelt. Jag tycker verkligen att våra husdjur förtjänar egna lagar, det ska inte kunna skjutas hur som helst av vem som helst utan några kännbara påföljder.
Omständigheterna runt dödsskjutningen, huruvida hunden jagade ett djur just då eller inte, om den var i hans hage osv och var en fara, får ju utredas precis som vanligt.

Senast ändrad:

Olius skrev:
Precis som jag konstaterade i första inlägget så vet jag att det inte kan bli mord.
Att det blir åtal för skadegörelse visar bara på att det finns brister i lagen helt enkelt. Jag tycker verkligen att våra husdjur förtjänar egna lagar, det ska inte kunna skjutas hur som helst av vem som helst utan några kännbara påföljder.
Omständigheterna runt dödsskjutningen, huruvida hunden jagade ett djur just då eller inte, om den var i hans hage osv och var en fara, får ju utredas precis som vanligt.
Men vi får ju på helt eget bevåg utan några som helst anledningar "mörda" våra egna djur. I så fall kan vi inte längre tillåta avlivning av djur om det ska kunna vara mord att döda ett djur.

Jag håller helt med Jadzia. Enormt knäpp reaktion av gubben, oavsett vad hunden gjort. Men; inte mord!

Björk skrev:
Men vi får ju på helt eget bevåg utan några som helst anledningar "mörda" våra egna djur. I så fall kan vi inte längre tillåta avlivning av djur om det ska kunna vara mord att döda ett djur.

Jag håller helt med Jadzia. Enormt knäpp reaktion av gubben, oavsett vad hunden gjort. Men; inte mord!

Så allt är svart och vitt???

Får vi avliva en svårt sjuk hund så ska vi minsann få skjuta grannens hund framför ögonen på hans son??
Lite enkelspårigt tänkande tycker jag och tycker det är en väldig skillnad.

Kan tillägga att jag är helt emot avlivandet av fullt friska djur, för att ägarsvinen har "tröttnat".

Senast ändrad:

"Svenska lagen i ett nötskal" ?? Jag undrar om det finns ngt land i världen som tolkar avlivandet av någon annans hund som ngt annat än ett egendomsbrott, om det inte är fråga om djurplågeri.
Sen låter det som om det i det här fallet skulle kunna bli fråga om vapenbrott också.
Till Olius, det står väl ingenstans att man får djöra så bara för att brottsrubriceringen inte passar dig.
Att "ägarsvinen" tröttnat är väl inte enda anledningen till att ta bort en hund.
Jag tvekar inte att göra mig av med en hund som inte fungerar, om det sen blir avlivning eller omplacering beror på.
En mkt hundintresserad(vallning) kompis sa en gång till mig: Livet är för kort för att hålla på med dåliga hundar.
PL
PL

Ja, olika människor värderar djurs liv olika högt, det är helt klart.

Men här handlar det om nån annans djur. Att man får avliva sitt eget djur är väl inte alls nån anledning till att ha en annan rubricering för ett sånt brott.
Jag får slå sönder mina fönsterutor på min bil om jag vill, men det betyder inte att andra får göra det utan att det blir brottsligt.

Jag skulle också gärna se en annan typ av rubricering på ett sånt brott, även om det inte finns nån lämplig nu.

Mord

Olius skrev:
Vore inte mord en bättre åtalspunkt
Vad menar du egentligen med detta? Mord är enligt definitionen att döda en annan människa.

Menar du att hundar skulle jämställas med människor, eller menar du att ordet mord skulle få en utvidgad betydelse? Är inte det intressanta att ett brott beivras, inte att man ändrar brottsbenämningar?

Om det nu skulle betraktas som mord, anser du då, att det inte skulle ha varit ett grövre brott om det hade varit pojken som hade skjutits i stället för hunden? Skulle det vara samma påföljd oberoende av om man dödade en människa eller en hund?

Sv: Mord

Fast att likställa djur med saker är ju kanske inte riktigt bra det heller. Att likställa med mord är väl att ta i, men nog borde det gå under nån värre rubricering än skadegörelse. De är ändå levande.
Saker är ju för det mesta ersättningsbara, det är inte djur.

Med uttrycket "Svenska lagen i ett nötskal" så menade jag att det borde finnas en bättre åtalspunkt för "avlivning" av någon annans hund eller annat djur än skadegörelse.

Jag kan oxå förstå att grannen har blivit förbannad om hunden är inne i hagarna och jagar hans djur. Men jag blev inte riktigt klok på om den gjorde det just då. Och jag tycker det är makabert att skjuta ihjäl någons djur mitt framför ögonen på ett litet barn som inte är gammal nog att förstå varför just hans hund skulle dö.

Till Olius
Sen är det upp till ägaren om den vill avliva sin hund eller ej och jag tycker personligen att det är bättre att avliva hunden/katten/hästen än att den ska vandra runt.

Min granne föder upp jakthundar och de valpar som inte håller måttet avlivar han. Det gör han även med de valpar som inte blir sålda inom rimlig tid. Han säljer alltid sina valpar tränade och till ett högt pris. I och med att han gör så här så vet alla att hans valpar är av högsta kvalitet.

Senast ändrad:

Och jag tyckte det var ett felaktigt uttryck eftersom det knappast på något sätt är typiskt för svensk lagstiftning.
Sen att det makabert gjort håller jag helt med om o jag hoppas verkligen gubben blir av med sina vapen för gott(vilket brukar vara ett hårt "straff"för de flesta jägare) om nu inte stioationen är totalt felaktigt beskriven o han faktiskt sköt för att skydda sina djur.
PL

*knapplån*
Som djurägare om det är en lösspringande hund bland dina djur, så ska du i första hand försöka fånga hunden, och i sista hand skjuta hunden....Och då måste hunden vara bland djuren och attackera dom....
*liten Gnist som har MÅNGA djur*

Senast ändrad:

Olius skrev:
Vore inte mord en bättre åtalspunkt :mad: (jag vet att det inte är möjligt, men det borde fanimej vara)

Mord och mord. Det tycker jag nog inte men han borde ju kollats upp om han var som han skulle gubben. Jag anser att om man kan skjuta en annans människas djur hux flux kan man inte vara rikitgt frisk... Men sen vet vi ju faktiskt inte om det i verkligheten var så som det stod i artiklen.

Istället för att ta en diskussion om mord eller inte, så kan jag berätta hur jag ser på det.

Jag har funderat rätt mycket på detta och för mig finns det något vi kan kalla den "inre kretsen". Alltså de individer jag håller av allra mest och påverkar mitt liv på ett sätt som inga andra gör. I denna kretsen ingick det 7 individer varav en var hund. För MIG är alltså den hunden MER "värd" än personen på gatan jag inte känner, ja t.om mer "värd" än folk på t.ex jobb som jag inte har någon relation till, och givetvis även mer "värd" än kon Agda i Tomelilla. För mig alltså, och även för de andra i "den inre kretsen". Vi har diskutera detta mycket efter vår vovves bortgång förra året och alla 6 är rörande överrens.

Skulle någon bonde skjutit vår vovve utan anledning mitt framför våra ögon när vi är ute på promenad, så är det tveklöst mord enligt mig och jag kan dyrt och heligt lova att bondens liv hade varit i överhängande fara. Ingen överdrift alltså, jag menar fullt allvar.

Generellt ser jag alltså inte på det så att en människa liv är värt mer än djurs. De individer jag håller av allra mest är FÖR MIG mer värda än de jag inte känner, eller bara "vet om" att de existerar.

Sen vet jag om att han aldrig någonsin skulle kunna bli anklagad för mord eftersom de flesta ser helt annorlunda på världen än vad jag gör.

Jag tycker nog att man på något plan faktiskt kan hävda att det är mord när en familjemedlem blir skjuten utan anledning. (om man går efter artiklen)

Jag förstår att tankesätte är svårt att greppa, de flesta sitter ju fast i tron att vi är mer värda än djur pga vår hjärna. Men det är ju bara vi själva som tror det, inte naturen. Vi föds, vi lever, vi dör och vi kan inte göra ett skit åt det förutom att förlänga lidandet en aning. Ska man gå efter intelligens skulle det ju dessutom vara acceptabelt att skjuta förståndshandikappade eller varför inte folk som har svårt i skolan eller sociala handikapp eller..........

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 096
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama