Skadeanmälan olycksfallsförsäkring

M

md5krist

En så´n här praktiskt inriktad tråd. :smirk:

Jag har ridit omkull med hästen och ska så småningom fylla i skadeanmälan till försäkringsbolagen. Jag har två försäkringar jag skulle kunna kräva ersättning från. Dels via min vanliga olycksfallsförsäkring och dels via hästens försäkring (incident-delen).

Ska jag välja en enda försäkring, eller kan jag få ersättning för sjukhusvård, trasiga persedlar etc från det ena och för "sveda och värk" från båda bolagen? Betalas öht "sveda och värk" ut när man inte tror att man kommer att få några kvarstående men? Vilket bolag väljer man i första hand då det gäller faktiska kostnader, är det helt godtyckligt?

Har gjort en liknande grej för ett år sedan och då skickade jag bara in till mitt vanliga försäkringsbolag, att hästen hade en försäkring som även täckte mina skador tänkte jag inte ens på då.

Sv: Skadeanmälan olycksfallsförsäkring

Man kan bara få ut för direkta kostnader tex läkarvård, sjukgymnastik, osv från en försäkringsbolag.

Däremot kan man få ut för sk lyte och men från hur många som helst.
Men då krävs att skadan är dokumenterad (man har varit till läkare) och att man efter viss tid (i mitt fall tidigast 1 och senast 3 år) med läkarintyg visar att man inte blivit bra.
Sedan gör försäkringsbolaget en bedömning om de över huvud taget anser att man har ett "lyte och men" och i så fall hur mkt.

Jag tror inte det finns ngt "sveda och värk" man kan få ersättning för, men jag hoppas ngn rättar mig om jag har fel.

Nej, du har nog rätt. Jag får väl ringa och fråga kanske.

Jag hoppas att jag inte får några kvarstående men av det hela, så då gäller det ju bara ersättning för hjälm, ridjacka, ambulanstransport etc.

Så irriterande det här. Det hela hände på framridningen till första klassen med första hästen, så jag hann inte ens starta någon av mina hästar. Nu missar jag dessutom finalen i allsvenskan nästa helg och får färre chanser att kvala in min unghäst till Falsterbo/Breeders. Men jag ska väl inte klaga kanske, det kunde ju gått värre. :smirk:

Jag fick "sveda och värk" efter en bilolycka. Utöver sjukhus och behandlingskostnader allltså. Min kompis fyllde i sin amälan och fick några tusenlappar, och sen fyllde jag i min och skrev att jag hade ondare, och då fick jag lite mer:-)

;) Hmm, undrar vem jag ska jämföra mig med då... Tog lite kort på mina blåmärken åtminstone, ifall jag kan få en slant som "plåster på såren"

Trist att du missade så mkt pga olyckan! :(

Folksams ryttarförsäkring täcker väl skador på kläder och sådant om jag fattat det rätt?
Och Agria har ju också en sådan.
Bra att de börjat med sådana försäkringar tycker jag! :bow:

Om det var på en tävling det hände ska du använda dig av försäkringen du får genom licensen. Det gjorde i alla fall jag, och det har gått som på räls. De betalade ambulans, operationerna, kläderna, ridhjälmen, medicinerna, återbesöken. De ska betala tandläkarräkningarna också, och kommer betala ut för de fula ärren och andra eventuella bestående men. Det end ajag ahr fått betala själv var väl sjukhusräkningen, men det var inte alls dyrt. Nån femtiolapp om dan, men det var bra service, klart värt pengarna.
Och jag slapp självrisken. Det hade jag inte gjort om jag tagit det på min privata olycksfallsförsökring. Det är länsförsäkringar som har hand om Ridsports försäkring.

Hmm, där har du ju en poäng. Det har jag inte ens tänkt på. Plötsligt har jag tre försäkringar att välja mellan. Min vanliga olycksfallsförsäkring (som funkat bra tidigare, ingen självrisk), försäkringen via licensen och hästens Agria Incident.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 035
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: BernT
·
Kropp & Själ När en vän för några år sedan råkade ut för en allvarlig olycka så tecknade jag alla möjliga försäkringar för egen del, bland annat just...
2
Svar
32
· Visningar
2 069
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Var i Skabersjö i helgen och tävlade. När jag skulle in på framridningen hör jag ett brak från ridhuset och en människa som börjar...
Svar
10
· Visningar
2 699
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama