Försäkringar är inte enkelt men dock värt det om man sätter sig in i det. Men det gäller att ha koll på villkoren då tex de flesta olycksfallsförsäkringar inte gäller utanför antingen Sverige eller norden.Jag har noll koll på detta..
Vad behöver man? Vad gör en försäkring som inte samhället redan gör när man blir sjuk eller skadad? Tillför den något utöver hemförsäkringen? Jag fattar att det kan variera lite mellan bolag, men generellt.
Det känns fett ovärt att betala för något som ersätter mindre skönhetsfläckar. Finns det någon bra, opartisk information om detta någonstans?
Jag skadade mig i alperna för snart två år sedan. Blev påkörd backifrån i skidbacken och drog korsbandet. Kostnader? Jodå, det var ett antal - allt från transporten ner från backen (200 euro), till sjukhuskostnad till kryckor och kläder och detta endast i Italien. Hemma var det ju patientavgifterna, taxiresor till olika sjukhus för röntgen, rehabsutrustning osv.
Det var i samband med denna skada jag upptäckte att min olycksfallsförsäkring INTE gäller utanför norden. Som tur var gällde dock min hemförsäkring där jag har extra reseförsäkring. Denna försäkring har tagit mina kostnader i Italien, förutom dock kostnaden på 200 euro ner från skidbacken då mitt försäkringsbolag ansåg att Försäkringskassan skulle ta detta. Kan nämna att Försäkringskassan inte gör det så nu hopas jag ändå att försäkringsbolaget ska ersätta mig.
Gällande ärr så kommer jag absolut att kräva ersättning från mitt försäkringsbolag (opererade knät pga av korsbandet). Har även vid den andra operation jag har gjort (halsen) krävt och fått ersättning för ärr. Frånsett det har jag ju även angivit att jag vill bli ersatt för den förlorade förmåga skadan innebar för knät. Alltså mitt knä är idag bra MEN det kommer aldrig att bli som det var innan skadan, dvs jag har en nedsatt förmåga i knät även om den inte direkt märks till vardags men dock när jag tränar sporter som skidåkning, löpning, ridning samt att knät är känsligare för kyla. Jag skulle väl säga att ersättning för detta är en av de främsta orsaker jag har försäkringen.
Olycksfallsförsäkringar tecknas hos bolag och jag betalar ju in premie varje år för denna tjänst. Jag kommer såklart därför uttnyttja försäkringen/tjänsten till fullo om skada uppstår.