Skadat sto - använda i avel?

MiaMaria

Trådstartare
Vi har ett litet ridponnysto född 07 som skadat sig så illa att hon förmodligen aldrig kommer att kunna ridas, i vilket fall inte kunna tävlas. Vi hoppas nu att vi ändå ska kunna ha henne kvar och att hon då går direkt till avel när hon har åldern inne. Samtidigt funderar jag på hur det blir att avla på henne, då hon aldrig kommer att kunna prestera något. Någon annan som varit i samma situaiton?? Hur tänker ni?

Sv: Skadat sto - använda i avel?

väldigt ofta är det ju så att stona inte har presterat något vidare... ibland även rätt dåligt.:p ändå betäcks dom och får fina föl.

men har hon bra exteriör, gång, huvud och stam så är det klart hon är värd att avla på.:)

Jo, hon har allt det där, men kommer som sagt aldrig att prestera något :(

Hon var tänkt till avel så småningom, men vi hade ju också tänkt att hon skulle tävlas under en period.

Jo, så är det förståss. Bara att vänta och hoppas att det blir fina avkommor då :)

Vill inte måla f-n på väggen och tänker inte lägga mig i prestationsfrågan..däremot undrar jag en sak.

Är hon så pass frisk i sina fyra men att hon orkar vara en fölmärr?
Vissa skador bryts upp igen nämligen då dom går högdräktiga eller i anslutning till fölning

AM

Det är en bra fråga. Jag har själv ställt den till veterinären, eftersom det såklart är avgörande för om vi kan ha henne kvar eller inte. Veterinären säger att hon kommer att klara det bra, OM inte hennes tillstånd förvärras. Detta vet vi inte ännu. På återbesök om tre veckor kommer vi förmodligen få svar. Det är alltså inte helt säkert att vi kommer att ha henne kvar, men jag hoppas!

Jag är i precis samma situation som dig och vi har tagit föl på henne. Vår har en ligamentskada i ryggen som går upp varje gång man rider (eller hur man ska förklara det). Hon vill gå med sänkt rygg och lite högt huvud men så kan hon ju inte gå när hon rids, men när hon "bara" är häst kan hon gå som hon vill och då ska det inte vara problem enl veterinär. I och för sig lider djur ofta i tystnad men jag kan inte säga att hon verkade lida under dräktighet eller fölning.
Hon hann heller inte prestera något nämnvärt på tävlingsbanorna, men med god stam och gott temperament och relativt korrekt exteriör så tyckte vi och veterinär att hon var värd att ha kvar till avel.

Om hon är hållbar för avel, och uppfyller andra avelskriterier så finns det väl inga problem.

eftersom hon aldrig kommer att kunna prestera, så får ni väl satsa på att ställa ut henne och hoppas att hon där "blir en stjärna" - så har ni iallafall någonsting att falla tillbaka på...

Hoppas det ordnar sig för er.

Vad skönt att höra! Jag förstod på veterinären att de kan ha ganska stora problem vid ridning, som inte alls visar sig när de är mer "fria". Just som du säger när det gäller din häst. Vi hoppas på det när det gäller vår också!

Som jag förstod så var hon född -07 o är alltså bara 1 år. Då har förhoppningsvis skadan läkt ut så pass på 3 år att den inte ska behöva gå upp vid högdräktigheten.

Ja hon är född 07, och det stämmer att hon har lång tid på sig att komma igen. Hon har pålagringar, det är det som är problemet. Just nu sitter de "bra" till, men har vi otur blir de större och kan då bli ett problem när hon rör sig. Dock trodde inte veterinären det skulle påverka framtida dräktighet.

Hmmm. pålagringar annars är ju något som de brukar få pga av dålig hållbarhet. O när de behöver förstärka skelettet... en 1 åring ska ju inte ha belastats så hårt att hon behöver förstärka skelettet redan.
Låter som en orsak att inte avla på henne tycker jag, men jag har ju inte alla fakta varför hon fått pålagringarna o vart de sitter.
Men risken är ju stor att avkomman får samma pålagringar.

Ja hon är född 07, och det stämmer att hon har lång tid på sig att komma igen. Hon har pålagringar, det är det som är problemet. Just nu sitter de "bra" till, men har vi otur blir de större och kan då bli ett problem när hon rör sig. Dock trodde inte veterinären det skulle påverka framtida dräktighet.

Kan du berätta lite mer om skadan.
Vad kommer pålagringarna av?

Hon har två olika skador. En senskada på höger bak, som läkt fint (tåsträckaren av). Efter 5 månaders vila fick hon en skada i carpus som punkterade leden. Det är denna skada som orsakat pålagringarna. Antingen smällen i sig, eller infektionen som blev efteråt. Hon är opererad två gånger i carpus, ca 6 veckor sen. Hon är inte halt, men har varit väldigt stel i sitt knä pga stor svullnad.

Hon var ute i hagen för första gången på 6 månader igår och hon rörde sig riktigt fint, så jag vill gärna tro att det finns hopp för henne. Veterinären är rädd att pålagringarna snabbt ska bli så stora att hon har svårt att röra benet, men för tidigt att säga än.

Ok. Men då borde ju inte pålagringarna vara ärftliga iaf...
Hoppas det läker åt rätt håll.

Jag ser inget hinder i att använda henne i avel. Vi har fantastiska avelsston som aldrig haft en sadel på ryggen. Att inte låta ett riktigt bra sto gå i avel är otroligt synd då det gör mest nytta där inte på tävlingsbanan.
Man ser först efter ett par föl om det var rätt eller inte att sätta ett sto i avel. Prestation ligger i blodslinjerna inte endast i ett sto direkt alla gånger.
Har hon bra exteriör? Har en intressant stam det är viktigare. Finns det prestation i blodslinjerna?

Hon är inte visad, men det är en vacker häst, tycker jag iallafall :love:. Hon är e. Casio RP 141-Eigthy Eight Keys ** så viss prestation finns där ju. Mamman blev skadad på banan, och har inte gjort något sedan, men på pappas sida finns det ju mer prestation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka