skadat gaffelband!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Comfort

Trådstartare
min "nyköpta" häst (sept) har varit sjuk och skadad nästan hela tiden, nu hade jag satt igång henne, och i onsdags var vi och red i sanden för tredje gången. red mycke lätt.

i går kom jag ut i stallet , kände på hennes ben, och vet sa med en gång att det var gaffelbandet. hon bor hemma så utlåtandet kom snabbt!

hon ömmar inte när vi tar på det, och haltade inte när vi red. går rent i skritten, provade inte trava (efter att vi hittade det)
jag hoppas givetvis att det bara är en blödning

lindade och nu står hon på boxvila. om svullnaden inte har gått ner tills på måndag blir det till att åka till klinik, har den gått ner är det nog bara en blödning, heh, bara:cry: men ag åker väl in o kollar ändå.

ni som har hästar som råkat ut för det:
Hur har hästen reagerat? svullnad, hälta, feber?
hur lång konvalecens? boxvila, k-hage , uppbyggnad?
vad kostar en ultraljudundersökning?
laser?
ska man kyla?
värma?

snälla hjälp mig, jag är nära att konvertera och köpa vandrande pinnar...

Sv: skadat gaffelband!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hur har hästen reagerat? svullnad, hälta, feber?Endast svullnad och trycköm
hur lång konvalecens? boxvila, k-hage , uppbyggnad?Liten hage de första dagarna sedan ensam i stor hage konvalicent tiden blev upp imot ett halvår sedan skritt på hårt underlag i en månad för hand 20 min dagligen som sedan ökade på.
vad kostar en ultraljudundersökning?
Enligt mina papper ca 850 kr exl moms
laser?Provades aldrig
ska man kyla? Vad jag vet är det bra att kyla de första dagarna sen är det försent
värma?
i ett senare skede av konvalicenten

Det är inte alls bra att rida på mjukt underlag om hästen har gaffelbandsskada. Genomtrampet blir mycket störe än om du rider på hårt underlag. Det är bättre att träna på hårt underlag vid den sortens skada :angel:

Våran har haft en gaffelbandskada, är just nu under igångsättning .Vi har just lagt in lite trav och varje dag så håller man tummarna att han håller för att sättas igång.
Skadan var inte stor enligt ultraljud, men har märks av efter det att det inte syntes ngt på ultraljudet mer.Vi har haft återbesök 1 gång i månadern och gått från 2 gradig hälta till 1/2 gradig till ren och sedan åter 1/2 grad och sedan med en markering till ren och friskförklarad . Vi valde 1 månads extra skritt( efter det att han blev friskförklarad) innan vi började lägga in trav Han skadades under midsommar och var varken varm eller svullen men reagerade då man kände med tryck på benet.Ej halt i skritt , men i traven.
Våran veterinär sa att det inte har ngn betydelse med värme/kyla .Men vi har haft honom med back on track benpaddar med karborreband i hagen ( enbart för att han håller sig lugnare då han är lindad)
Jag håller tummarna för er

tack för alla svar.

men jag har inte ridit alls sen jag såg deta, det var dagen innan jag redi sand. det var då hon fick det, antagligen trampade hon snett.

tror ni att en leaserbahndling kan skynda på läkningstiden?
det har ju varit en massa diskussioner om laserns vara eller inte vara..

var banden av på era hästar?

ok, men det var såpass lång vila ändå då.....

tror ni att det finns en chans att det bara kan vara överansträngt? eftersom hon inte haltade när vi red....
hur länge satt svullnaden kvar? ja menar om jag kanske inte ska jubla för mycket om svullnaden går över äver helgen.

svullnaden var kvar i 4 månader.. blev bättre med zinkband som han fick gå med i omgångar.

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 287
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Emmsan88
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 836
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 591
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka