skadar sig runt ögat vid transport

PrittePuff

Trådstartare
Det är en häst som nu har skadat sig när han blivit transporterad.
Det är på samma ställe båda gången strax bredvid ögat, det har inte gått att se VAD han skadar sig på.
Dom verkar stå lugnt i transporten, så det märks inte när han gör det.
Sista gången tog det lite djupt så vi tog ut veterinär som fick fixa till såret, ser ut som det är nåt som gått in en bit.
Första gången så blev det en rispa inte så farligt, men nu har han skadat sig två gånger på samma ställe.

Vi gjorde en liten resa häromdagen, åkte 2km red och red hem sen. Han skadade sig inte.

(Kan ha berott på att jag stod i transporten, och pratade med hästarna... :angel:)

Nån som har idé om hur vi ska lösa det?
Vi har funderat på att lägga om ögat, med bomull och nåt. Eller köpa träns med skygglappar. Men jag är inget fan av nån av idéerna.
han har aldrig skadat sig så innan. Och vi kan som sagt inte hitta nåt som han skulle kunna skada sig på i transporten...,
Så vi står lite handfallna. :(

Sv: skadar sig runt ögat vid transport

Kan hästen vara orolig när han åker, trots att det verkar lugnt?
Många hästar är klaustrofobiska och har behov av att se ut, finns det fönster i transporten? Finns ju miljoner olika modeller, och vissa hästar har större behov av att åka stort och ljust än andra. Vissa hästar vill ju också åka baklänges, ( se umesläpet B50) och kan försöka vända sig av den anledningen.
Träns eller huvudlag kan du ju inte ha på i transporten, då hästen kan skada sig ännu mer. Frågan är ju varför han skadar sig, kanske mer än på vad han skadar sig.
Inom travet använder vi ju gärna bomull eller liknande att stoppa i öronen, och det brukar vara effektivt för att lugna hästar i transporten. Min älskling åker även med fleeceluva på, hur tokigt det än kan låta. Men hon vägrar gå på om den inte sitter där, med bomull under:D Anledningen är att hon blir lugn av att inte höra bakomliggande fordon samt lastbilar och motorcyklar.

Hoppas det löser sig!:)

Försök få låna/hyra en kamera att ha i transporten så att ni kan se vad hästen gör.

Kellie: vad är det för fleecehuvva du använder? bild?
Ja, det är väl möjligt att han är orolig fastän det verkar lugnt...
Vi får testa med bomull i öronen! det är en bra idé!
Och precis som du säger så är det ju mycket bättre att luska ut varför han skadar sig än vad han skadar sig på och försöka skydda honom. Hmm, får se om dom andra i stallet går att övertala.

Rie: bra idé om kamera, men låter dyrt. Ska se vad dom andra säger om det.

En sak till som irriterar mig i tankarna är att han inte skadat sig innan när han blivit transporterad, utan bara hänt nu när han har bytt stall... Han har liksom kunnat åka "vanligt" framåt med dubbelvägg och kompis innan. Men jag tror att nåt har hänt, som har gjort han nervös eller stirrig. Men han är annars en lugn cool kille, tom vid på och avlastning.

bra idé om kamera, men låter dyrt.
Förutsatt att du äger/kan låna en laptop (med hyfsat batteri) kan du fixa en provisorisk kameralösning ganska billigt, behöver bara en styck billig webbkamera (kostar under 200kr) och ca 5m USB-förlängningssladd (samma prisklass). Rigga upp kameran i transporten, dra förlängningssladden från kameran in i bilen och koppla till datorn. Kanske ingen långtidslösning, men det funkade alldeles utmärk när vi körde till fölvisningarna och ville hålla koll på vad de små tog sig för. (Och för pengarna du sparar på att inte köpa en hutlöst dyr transportkamera har du väl i princip råd med en billig laptop :grin:)

AH! Super idé!!! Laptop och webcam har jag redan!

Så kan dom andra i stallet köpa en lång kabel så kan vi fixa så vi ser va han pysslar med :bow:

http://www.horsetack.se/shop/ om du söker på fleccehuva får du upp den jag har. Kostar 180 kr. Vi provade med en öronhuva först, men den skakade hon bara av sig. Men du kan ju prova med bara bomull först? (alla hästar behöver ju inte vara så dramatiska som min;) )

Vår tjej åkte normalt under flera år,men efter att ha blivit trängd på banan av ett annat ekipage, och blivit påkörd på benet, utlöste det ngn form av klaustrofobi. (Hon skadade sig inte fysiskt, tack och lov, inte ens en skråma) Hon vägrade överhuvudtaget att gå in genom stalldörren... Numera går det mkt bättre, men det tog flera år för henne att komma över sin rädsla för trånga utrymmen. Vad jag menar är bara att hästen är ett känsligt djur, och även små saker kan påverka, kanske blivit trängd i hagen?

Även jag tackar för en superbra idé:idea: har länge önskat mig en kamera till transporten...:angel:

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 908
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 667
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka