Skadad på klinik

Lillsillen

Trådstartare
Har hästen på klinik för kolik där han stått på dropp från onsdag tills i lördags morse. Ensam på infektionsstall, under hela vistelsen.

Planen var att jag skulle få ta hem honom på måndagen då han mådde så pass bra.

Nu är han dock skadad/svullen efter kanylen.
Detta visade sig på söndagmorgon, och då blir jag lite fundersam med tanke på att droppet togs bort redan lördagmorgon....

Så nu har det gjorts ett ultraljud där, medicinering är insatt och han får stanna kvar längre.

Vem står för dessa extra kostader?
Det blir ju åtminstone ett kanske flera extra dygn samt kostnaden för ultraljud och medicineringen som jag antagligen kommer att få fortsätta med när han väl kommit hem...

Jag antar att det är jag, men är det verkligen rätt?
Någon som har varit med om liknande o sluppit de extra kostnaderna?

Sv: Skadad på klinik

Det är nog ganska vanligt att de kan få infektion av kanylen, som jag har förstått det låter man kanylen sitta kvar så att man slipper sticka fler gånger för medicinering/dropp. Detta kan då leda till infektioner som jag förstått det, har hört flera som haft samma problem.

Detta får nog räknas som komplikationer, och är inget slarv från klinikens sida. Dessvärre är det kostnader som hästägare tyvärr får stå för.

Det är nog bara att betala och se glad ut. När min ena fölis var sjuk förra året så gick det åt massor med extra utrustning vid blodproven, eftersom hon bråkade som en besatt och dessutom var så pytteliten att de stora kanylerna inte gick att använda och kärlen blev söndertuckna flera gånger. Det är ju inte veterinärens fel, så att det gick åt extra mycket grejer som jag fick betala för var ju bara att svälja. Hade fölisen fått problem på grund av de sönderstuckna kärlen så skulle det nog inte heller gå att skylla på veterinären.

Min ligamentskadade häst kom hem med ett jättestort specialbandage som skulle sitta i 4 veckor och som vi absolut inte fick ta bort om inte hästen fick feber eller blev jättehalt.
När bandaget togs bort efter fyra veckor hade hästen sådana fruktansvärda skavsår så foten såg ut som en rå köttklump. Det blev några nätter till på klinik + extra vårdkostnader.
Vem som betalade?? Jag (naturligtvis).

Jag tror man får titta lite på helheten... Nu blev pållen trots taskiga odds faktiskt helt frisk igen (peppar, peppar). Hade vi fått ta bort honom (oavsett skavsårets inverkan) så hade jag nog låtit omvärlden veta vad jag tyckte:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
Ekonomi & Juridik Känner mig riktigt frustrerad och nu.. Försöker söka lite hjälp på de ställen jag kan på hur jag ska hantera detta. Måndag kväll kör...
Svar
13
· Visningar
2 973
Senast: Gimlan
·
Hästvård Kort bakgrund. Hästen fick två småsår på insidan av vänster has för 14 dagar sen. Svullnade över hasen men de blev bättre vid lättare...
Svar
0
· Visningar
969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar