Skadad klo

Nikko

Trådstartare
En skadad klo som inte ser så rolig ut.. syns bilden? Det hände sent igår kväll, misstänker att han fastnade han i hönsnät. Lite orolig inatt men inte så farligt, och idag springer han runt typ som vanligt men slickar ibland. Men antar att man bör kontakta veterinär?
5274-1439369659-3f74ebbe161133b45ed7d7297a657082.jpg

En skadad klo som inte ser så rolig ut.. syns bilden? Det hände sent igår kväll, misstänker att han fastnade han i hönsnät. Lite orolig inatt men inte så farligt, och idag springer han runt typ som vanligt men slickar ibland. Men antar att man bör kontakta veterinär?
5274-1439369659-3f74ebbe161133b45ed7d7297a657082.jpg

Ser ut som om han dragit hela klokapseln och då behöver du inte åka till veterinär. Det veterinären gör är ju att titta och känna efter klorester och drar bort dom om det finns några.
Så det kan du ju känna efter själv, känn precis vid klofalsen, om inget hårt sticker upp där är hela klokapseln borta.
Då tvättar du bara rent och lindar tassen i 1-2 dagar. Googla tassbandage om du inte vet hur man gör. Du måste dock lägga någon typ av fuktig kompress vid klokapseln så inte bandaget klibbar fast.
Vi brukar använda sorbact gelkompress eller sorbact nätkompress och sårgel. Det kan du säkert köpa hos veterinären.

Annars låter du det vara men sätter på hunden en krage och ser till att hålla rent från smuts.
Hunden ska absolut inte slicka för då kan det bli infekterat.

Det tar några dagar innan pulpan torkar upp och får en hård yta och sen tar det några veckor innan en ny klo växt ut.

Han verkar inte ha ont iaf. Men det är inte populärt att man pillar eller undersöker. Vad jag kan se är det inget kvar av den gamla klon.
Det är väl också bra att det är den som sitter högre upp. Men känns som att tvätta rent och bandagera inte är så lätt..
5275-1439372113-7f64c1efd4d16f86fa720583ea143294.jpg

Jag använde mig av vetflex (klisterlinda) och så en bra kompress som inte fastnar närmst.
Strumpa utanpå det för att inte bita i bandaget (går inte ha tratt på monstret) och så var sådana där blåa skoskydd superbra som skydd utanpå när han skulle ut och snabbkissa på gården

Tack för svar! Var iväg och köpte tratt, kompress och binda. Sen när jag kom hem beslöt jag mej för att inte göra nåt. Det ser rent och torrt ut, han låter det vara, och i och med att det är sjätte klon (Lundehundar har 6 st) så sitter den långt upp och har ingen kontakt med marken. Jag är rädd att börjar jag pilla med det blir det värre. Eller är jag ute och cyklar?

Om du trots allt beslutar dig att bandagera så tänk på att lägga/sätta kompress eller bomull mellan tassen och resterna av klon. Annars trycker du in resterna av klon och det kan bli skavsår på tassen.

Jag tror att du gor helt ratt. Diva rev av klokapseln av sin "lill klo":p pa en framtass. Hon var helt okay i flera dagar, men jag var pa spar kurs och vi sparade fast hon inte hade klo kapseln:o Det gick jatte bra i flera dagar, men jag tror att hon gjorde illa sig i skogen och borjade halta, eller sa fick hon en infection. Jag henne till en veterinar som gav oss penicillin och smartlindrande och nu har klo kapseln vaxt fram igen. :cool:

So far so good, klokapseln börjar bildas och han reagerar knappt om man tar på den försiktigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar