Skadad klo - till vet eller inte?

Hoppelhase

Trådstartare
Min jack russel gjorde illa sig på vår promenad i eftermiddags, jag vet inte vad som hände utan såg bara att en tass plötsligt var full med blod. Han visade inget då men när jag försöker kolla hur det ser ut visar han tydligt att det gör ont och han haltar när han går. Annars är han pigg och glad som vanligt.

Såvitt jag kan se så är det en bit av en klo som är borta, på ovansidan eller hur man ska säga, alltså där klon kommer ut ur tassen. Det är ingen stor bit utan mest som ett jack men det går ner till pulpan antar jag eftersom det blödde.

Spontant känns det inte särskilt allvarligt, jag tänker att när man bryter eller krossar en nagel så gör det visserligen svinont men är ju inget man gör något åt mer än vänta tills det läker. Men samtidigt haltar han ju, och det kanske är risk för infektion om det kommer in en massa skit?

Hur hade ni gjort? Avvaktat eller gått till vet? Jag vill inte ignorera något som kanske borde göras något åt, samtidigt avskyr jag att känna mig som en fånig hönsmamma som springer till veterinären för minsta lilla....

(Och ja, man ska ringa vet istället för att fråga på internet ;) men buke brukar vara vaket även när veterinären inte är det.)

Sv: Skadad klo - till vet eller inte?

Att åka in nu behöver du i alla fall inte göra. Om du har klorhexidin eller liknande hemma så skulle jag tvätta tassen/såret ordentligt eftersom det säkerligen är smutsigt och förhindra en infektion.
Svårt att säga vad du bör göra när man inte ser hur det ser ut men eftersom han uppenbarligen har ont skulle jag ringa vet när de har öppet som vanligt igen.
Kan vara så att hela klokapseln måste tas bort.

Problemet med spruckna/brutna-klor är att det riskerar komma in smuts/bakterier under klokapseln och ställa till stor "oreda".
Lite beroende på hur stor skadan är så hade jag uppsökt vet - som sannolikt kommer dra loss hela klokapseln.

Infektioner i "slutna områden" - inne i klokapseln tex. - kan leda till både rätt otrevliga lokala infektioner och värre allmänna diton.

/Swat

Mina föräldrars hund gjorde likadant, fast han drog loss en ganska stor flis.
Så dom fick åka in till veterinären och söva ner honom för att dra bort hela klon.
När dom ringde veterinären sa dom att det var lika bra att komma in, men jag vet ju inte hur det ser ut på din hund :)

Hade jag varit du hade jag avvaktat tills veterinären har öppet och sedan ringt och frågat, precis som Malibu_Stacy sa :)

Om man inte har kunskapen själv bör man åka in med hunden för att se om ngt behöver tas bort.
Inget som inte kan vänta till dagtid.
Om man hanterar ett klobrott fel kan det ganska snabbt leda till en infektion som kräver tåamputation.
PL

Tack för era svar! Akut hade jag inga planer på att åka in men var som sagt lite fundersam på om jag skulle gå dit alls eller vänta några dagar och se om det blev bättre.

Jag såg när jag kollade noggrannare att det inte var någon yttre skada på själva klon men han hade så himla ont att vi gick till vet imorse. Klokapseln var skadad men klon fick vara kvar. Vovven fick ett bandage, lite droger och en fattigare matte. :D

Vad "konstigt" att han fick både bandage och medicin.. Min pojkväns amstaff gjorde också illa sig förra veckan i tassen/klon, och han tappade hela klon som ett skal så hela pulpan blottades. Han haltade också och blödde, de åkte in till vet men där gjordes det inte så mycket. De sa bara att han skulle skölja såret med (något?) efter varje promenad och vänta tills klon växer ut igen... :crazy:

Det jag fick lära mig när vi fick lov att dra bort klon på våran här i vintras var att så länge det är ett "öppet" sår ska det bandageras, när det är slutet och ser friskt ut så är det bra om det luftas men hunden bör inte slicka på tassen/klon. Vi fick inte våran att låta bli att slicka så jag la ett luftigt bandage runt istället och efter 14 dagar så var det helt läkt och han brydde sig inte alls.

Anledningen till att de inte tog bort klon var som jag fattade just för att pulpan skulle lämnats kvar i så fall och det hade varit mycket mer smärtsamt och risk för problem. Han fick lugnande när vi var där för att de öht skulle kunna undersöka tassen och så fick vi med oss smärtstillande för två dagar hem. Han fick även en injektion med anti... inflammatoriskt? Stör mig lite att jag inte fick det vet sa nerskrivet på papper. Bandaget ska han bara ha idag och var nog inte för att vara just bandage utan för att de haft på något alkoholgrejs för att torka ut.

Lilla vovven har mest legat i sängen sedan vi kom hem, och nu upptäckte jag att han kissat i sömnen... är det något som brukar hända när de fått lugnande??

Ja det är ingen fara :) han kommer nog vara lite tröttare än vanligt ikväll så det behöver du inte oroa dig för.

Ja, menade inte om det är vanligt att de är lugna när de fått lugnande ;) utan just om det är vanligt att de är så "borta" att de inte märker att de måste kissa. Hade jag vetat det hade han inte fått ligga i min säng. :D

I övrigt är det rätt angenämt att ha honom i det här tillståndet... :angel: Fast det märktes ingenting på honom när vi gick ut, då försökte han leka galen rodeohäst i kopplet, men så fort vi kom innanför dörren var det "stackars mig, jag är en liten ynklig vovve med bandage på tassen, låt mig sova nu" igen. Lilla hjärtat...

Liknande trådar

Hundhälsa Märkte imorse att vår hund hade dragit på sig en hälta. Vi var ute en rejäl promenad igår och han lekte även med en annan hund, så min...
Svar
7
· Visningar
860
Senast: Tell
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 283
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 031
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 828
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama