Skadad kisse.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Guatemala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 057
G

Guatemala

Jag är så ledsen, för igår kom en av våra katter hem som varit borta i 1-2 dagar ( brukar alltid komma på kvällen )

Han låg ovanför trappen när jag var på väg upp så jag såg bara huvet först. När jag kommit hela vägen upp såg jag hela honom.. :cry: Han hade fått svansen avskalad.

Fastnat?biten? vad kan ha hänt honom?

det var bara skelett kvar! en liten skinnbit på svanstippen annars stel och helt skalad. Stackars lilla söta rara!!

Vi åkte i ilfart till Ultuna. Han har tydligen nervskador också, som kan läka ihom, men det ser man först efter några dagar om det kommer kunna läka över huvud taget.

Vi visste inte om vi skulle låta han somna in direkt eller om man skulle ge honom alla chanser som går. Vi valde att prova eftersom han troligtvis är förlamad i svansen och endast däven av andra skäl.

Om någon tyckte att vi borde ha avlivat honom direkt istället vill jag INTE höra det. Då kommer jag ha dödsångest i resten av mitt liv! Vi vill ju inte att katten ska lida "mer än nödvändigt" men han är hos dem och de ger antibiotika, smärtstillande och gör vad de kan.

VIlle bara betätta hur hemskt det kan bli när man minst anar det.

SOm tur är har vi alla våra katter försäkrade!

Har du?

Ärligt talat så hade jag nog inte heller avlivat, även om det kanske vore det bästa för katten. Har ni amputerat svansen nu då?

Läste om några katter i Norge som fått svansen avsliten. Det var ung :devil: som hade lyft upp katten i svansen och sen snurrat den runt runt tills svansen helt sonika gick av. Ursnuskigt och jag lovar att vissa kroppsdelar hade gått av på dessa ungar om jag ertappat dom eller ens fått reda på vilka det var.

Vad som hänt är nog omöjligt att säga, nått av det du tar upp är nog det mest troliga. Kanske har han blivit påkörd men lyckats klara sig men inte svansen?

Hemskt iaf, men han kommer klara sig eller? Vilken älskling som gick hem, usch så svårt att inte lyfta upp och bara krama katten hårt hårt i sånna lägen.

Detta har hänt två av våra katter, den ena kom hem helt oberörd med en halv svans, vi valde att avvakta och hon läkte ut allt själv...utan veterinär. Hon spann och åt som vanligt, visade ingen smärta alls.

Den andra var mycket allvarligare med, hon bröt både höft/bäckenbenet, benet och fick hela svansen bortkörd samt att en del av ryggen skadades. Denna hade vi avlivat direkt om det inte vore för att hon blev så glad att hon hoppade upp i famnen på mig när jag kom och tog hand om henne (grannen hittade henne och hade henne i ett rum i några timmar, de ville att jag skulle få ta beslut själv då de inte visste hur illa det var), och hon fick en chans, som hon tog med bravur. Jag vet att det låter hemskt i vissa öron, men hon visade så stor levnadsvilja att vi inte klarade av att avliva henne. Det hade varit en helt annan sak om hon hade pipit och haft ont, men tro det den som vill men hon satt tyst och lär veterinären sy ihop henne samt kapa svansen - utan bedövning. Precis efter han sytt klart henne spann hon och veterinären sa att han aldrig varuit med om något liknande... Under hela läkningsprocessen har hon varit mycket glad och lekfull, idag är hon svanslös, linkar lite men är vid liv och sällan skådar man en mer levnadsglad kisse!

Obervera (till andra som läser) att jag inte rekommenderar i att försöka hålla kissen vid liv med alla medel, utan man måste vara realistisk och se till det enskilda djurets bästa. Mår den uppenbarligen dåligt så är det bäst med avlivning.

Så till trådskaparen - ha inte dåligt samvete för att du inte avlivat. Du känner din katt och skulle förhoppningsvis se om den for illa. Mår den till synes bra, äter och dricker som vanligt och får den veterinärvård och den bästa ompyssling från dig så kunde inte katten fått ett bättre liv hos en bättre matte. Och det livet tror jag ingen katt vill mista.

Utan bedövning :eek: :eek: :confused: Varför? Det tar ju max en halv minut att söva katten, hade inte det varit bättre? Men det är för sent nu.
En varnig för det där med kurrande, man kan lätt tro att det beror på att katten är nöjd och tillfreds vilket inte alltid stämmer. En katt använder ibland kurret till att lugna ner sig själv, t.ex vid kraftig stress eller kraftig smärta. Det är jättevanligt att dom kurrar när dom föder ungar t.ex och jag tror ingen katt tycker det är superkul med just själva förlossningen.
Min ena Britt kurrar också konstant, även under vaccineringar och det beror sannolikt på att hon försöker lugna sig själv.

Jag tycker att det är viktigt när man avgör om avlivning att man tänker på rehabiliteringen och framtida livet. Klarar katten rehab-tiden bra, eller kommer den få sitta instängd i en låda i månader för att den inte får springa t.ex? Eller kommer den att ha fysiska men som påverkar dens tidigare livsstil? Kan man med bra odds ge den en lugn och trivsam rehab och en bra och trivsam framtid, så visst kan man ge det ett försök. Men jag tycker också att det är viktigt att man tar i beaktande att det aldrig är fel av avliva. Katten vet inte vad det är i sprutan och den lider inte av att tas bort.
Visst kan det låta grymt i andras öron att man avlivat katten pga ett i deras ögon banalt problem, men jag tror inte alls på dödsångest och annat i samband med avlivning. Den humanaste vägen ut är ALLTID avlivning, vad problemet än må vara.

Tycker jag iaf.

Fy faan för idioter som gör djur illa.. jag kan INTE förstå!!

Den tanken har ju kommit och gått lite om det är någon som faktiskt gjort det med flit men jag vill inte tro det , och så bor vi på landet och det är ju inte jätte mycket hus runtomkring, så det mest sannolika är nog att han fastnat.

Jag har haft en annan katt som det hänt nästan exakt samma sak med men den hade inte den där skinn (och päls) snutten på svanstippen. Honom amputerade de svansen på och han var en riktig kämpe som verkligen VILLE leva! han låg på min mammas arm och sov varje natt i flera år efter det ( med tratt i början ) så han var verkligen evigt tacksam.

Jag kramade, pussade, grät och gosade massor hos veterinären. Jag har aldrig sett en veterinär så nära gråten som han som tog hand om min Älskling. Det är nog den bästa veterinär jag träffat. Tog sig massor av tid trots att de var massor att göra för dem. Visade ingen stress.

Vi har också haft två katter som det hänt samma sak med. Eller det har i alla fall sett likadant ut. Den första kom hem med hela svansen som ett skelett pinne. och blev senare amputerad. Han mådde bra i många år till och var så lycklig att vi hjälpt honom.

Spinnandet somsagt ska man inte ta som att katten tycker att det är mysigt i sånna situationer. ( i vissa ovanliga situationer kan ju ovanliga katter kanske tycka att det är mysigt ) men just veterinärbesök brukar spinnas igenom som ren överslagshandling.

Jag hoppas verkligen det. Vi satt läänge läänge och bara tänkte på hur vi skulle göra. Efter vi pratat med veteriniären och hört om det ene eller andra så bestämde vi oss för att försöka.

Nu hoppas jag verkligen att nerverna är utdragna och inte av, och läker ihop så vi under den närmsta veckan ser om han kommer kunna kissa själv :love: eller bli inkontinent :cry: ( och då SJÄLVKLART få somna in )

Jo i efterhand undrade jag också, men förvånas samtidigt av kattens lugn. Hon satt blick stilla på operationsbordet, lät veterinären göra vad han ville, och ville bli klappad. Hennes rehab tid var endast med gipsat ben och penicillin i maten, inte instängd i en låda utan hon fick röra sig fritt som hon ville, hade t.o.m fått springa ut om hon så velat, men hon själv valde att stanna inomhus under läkningsprocessen. Förvånansvärt slickade hon inte alls på såren, och slapp därmed också tratt, jag tror hon är en smart katt.

Tre veckor låg hon nästan stilla, sen började hon försiktigt röra sig. Det verkade som om hon förstod att hon skulle ta det lugnt. Hade det varit min nuvarande katt så hade den antagligen blivit tokig.

Vi har avlivat katter förut pga att de blivit skadade, men just den här ville nog inte bli avlivad.

Vi har varit på återbesök hos veterinären, hon har fått sprutor och hon sitter där med samma eviga lugn. :love:

Han är hemma nu igen =o) Vi har fått med lite mediciner och ska hålla kontakt med Djursjukhuset.

Han får bla stesolid ( :crazy: ) och är jätte lycklig.. ( drooogad ) men vi ska sänka dosen med tiden och se hur kisseriet artar sig.. men nu mår han i förhållande vis VÄLLDIGT bra.. :)

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
15 361
Senast: Takire
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 203
Senast: kebabbert
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 704
Senast: cirkus
·
Hästvård Alla inlägg försvann ju iom Bukekraschen, så gör dett litet sammanfattande inlägg på samma gång. Damen fick i juli en liten knöl på... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 504
Senast: Cake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna