Skadad katt?

Z

Zandrizzz

Den ena katten i stallet var blockhalt på ena bak när jag kom till stallet i morse (:eek: ) o det är inte bättre nu. Hon har inga sår eller fliser vad jag kan se och benet ser helt normalt ut. Eftersom katten är klubbens och inte våran vill jag helst inte ringa vet. eftersom det inte är vi som ska stå för det. Problemet är bara att klubben inte bryr sig det minsta om den stackars lilla katten... Jag är absolut ingen kattexpert (har nyss lärt mig vad bondkatt är o det är typ allt jag kan) så jag har ingen aning om vad det kan vara för fel eller om det är nåt man borde göra... nån som vet?

Sv: Skadad katt?

Djurskyddet? En kattägare är skyldig att ge katten den vård den behöver. Jag hade inte dragit mig för att anmäla klubben som vanvårdar djur så.

Låter som hon blivit trampad och höftkulan är ur led.
För att operera måste den in fort.

Ridskolechefen måste ta sitt ansvar.

Det finns ingen ridskolechef... Det är en tjej som arrenderar ridskolan, men det är inte hon som äger katten, det är klubben (styrelsen) som gör det men de vill inte ha med katten att göra... de vill helst avliva henne tror jag, fast dom gör det aldrig. Om höftkulan är ur led, måste man operera då? Och finns det nåt sätt att se om det verkligen är den..?

Det kan bara en veterinär avgöra,via röntgen som jag uppfattat det.

Om det är höftkulan så måste katten opereras inom ett par timmar som jag förstått.
Annars så "självläker" det efter en tid, men katten kommer att ha ont under tiden och förmodligen bli låghalt.

Nu säger jag inte att det ÄR så på denna katt, men det finns risk.

Och JAG tycker att man hellre ska avliva en katt som inte sköts eller någon vill ta hand om....

Och JAG tycker att man hellre ska avliva en katt som inte sköts eller någon vill ta hand om....
Men för övrigt mår hon ju hur bra som helst, hon får massa mat, är avmaskad o pigg o vääääldigt lekfull. Inte så gammal heller, nåt år tror jag... hältan är nästan borta men det tog lång tid (3-4 dar). Om det nu var höftkulan, blir hon helt hundra bra då? Och eftersom hältan i princip är borta, bör man ändå kalla på veterinär isf om man kan få klubben att ta hit en?

Jag uppfattade det som att ingen tog hand om henne, sorry.

OM det skulle vara höftkulan så blir katten förmodligen låghalt resten av livet.
Men om den sköts om väl så finns det inget som säger att den inte skulle få ett bra ochvärdigt liv ändå.

Jag har haft en katt som var låghalt, när han var ungkatt så var han plötsligt jättehalt en dag.
Vet sa att vi skulle avvakta, och han blev bättre.
Många år senare fick han en muterad form av kattpest.
Vid obduktionen så visade det sig att höftkulan var ur led.

På djursjukhuset sa dem att man måste operara snabbt om man ska kunna hjälpa dem.

Hoppas nu det reder upp sig med eran katt och att den mår bra.

Tack för tipsen :)

Det är en tjej på ridskolan som köper mat o avmaskar henne... idag så var det svårt att se om hon var halt eller ej, för hon hoppar bara jämfota o gör krumsprång :p men hon verkar ju må mkt bättre... Om det var höftkulan, eller om hon aldrig blir helt ohalt, är det då bäst att ha kvar henne eller ta bort henne?(för hennes skull...)

Om nu katten verkar må bra eller iallafall nästan bra igen finns det väl ingen som helst anledning att ta bort den!!! Ingen vet ju vad som har hänt, den kanske bara hade en muskelsträckning eller något. Att någon härinne föreslog höftskada är ju inget man kan hänga upp sig på, det var ju bara en tänkbar diagnos.

Kul att kisswe mår bättre, och ta för allt i världen inte bort den nu!!!

Det är ju jättesvårt att bedömma utan att sett katten, men äter hon och verkar pigg och kelen så finns det ju ingen anledning att avliva katten.
Är du osäker så är det ju bäst att trots allt ta den till en veterinär.

Hoppas det löser sig för er!!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 216
Senast: Migo
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 318
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar