Skadad i hagen

P

Pindourella

Vår B-ponny blev sparkad i hagen av en annan häst för 10 dagar sen. Hon hade några ytliga skrapsår och var varm och svullen från kotan och uppåt. Var mycket halt i både skritt och trav på vänster bak. Stod lindad nattetid i 7 dagar och går i egen hage. Efter denna tid så var svullnaden och värmen nästan borta (lite svullen runt kotan men inte uppåt på benet)men var fortfarande halt, syntes inget i skritt men i trav, men inte alls lika mycket. Slutade linda bakbenen efter 1 vecka. Fick rådet att promenera med henne ca 20 min/dag för att få i gång blodcirkulationen. Efter varje promenad så var svullnaden så gott som borta, men inte hältan. Hon har varit jättepigg och pinnat på och velat trava och inte verkat ha ont. I går var hon mer svullen igen både på kota och uppåt benet. Har fått rådet att avvakta med att åka till klinik då hon blivit mycket bättre från när det hände tills nu men nu är det kanske dags att åka och röntga henne,eller? hur länge ska man vänta, är det normalt att vara halt så länge efter en spark om det inte är någon "fara"? Ska jag promenera med henne( har alltså inte ridit henne) eller ska hon vila helt och hållet. Hon är 18 år. Mycket tacksam om någon vill ge mig tips och råd.

Sv: Skadad i hagen

Jag hade nog tagit henne till veterinär. Om hon fortfarande är så halt efter mer än en vecka så är det nog inte fel att låta någon titta på det!
Lycka till!

Ska kanske skriva att hon var mkt halt ett par dagar, sen har hon "bara" haltat i traven. Jag är så orolig för henne men då jag själv inte är så rutinerad så lyssnar jag på människor som är det. Har mkt kunniga människor i mitt stall som har sagt att jag ska avvakta då inget kan bli sämre av att vänta och fram tills i går så trodde jag att hon snart skulle vara okej igen och kanske skulle kunna börja skrittas nästa vecka men nu känns det som om det vänder igen:(
Vill tillägga att jag älskar denna lilla häst och alltid ger henne det bästa så det är INTE av ekonomiska skäl som jag avvaktat!!!

Åk till klinik och kolla henne, där kan de röntga och kolla igeom henne om hon har någon skada i benet.

Lycka till:)/Ponnyfantast som hellre åker till klinik än är ovetandes.

Ska ringa direkt på måndag morgon, hoppas jag kan få komma redan samma dag. Ber till högre makter att det inte är nåt allvarligt då det är min 9-åriga dotters ponny och det vore katastrof om ....

det får vi väl hoppas det inte är en katastrof!! men det är det säkert inte... kanske räcker med fortsatt vila, eller så behöver den en behandling för att verkligen läka ut helt =)

Lycka till!!

Tack snälla, för dom orden, blir så glad när folk hoppas på det bästa. Det ordnar sig säkert:)

Jag vet inte om jag förstod det rätt. Men har du inte pratat med ngn veterinär? Jag har inte ngn erfarenhet av liknande skador men om jag hade varit så orolig så hade jag ringt och frågat. Det kostar inte mer än ett telefonsamtal.

Jag hade nog gjort som du, avvaktat ca en vecka för att se om det blir bättre, men när det då verkar vända tillbaka lite hade jag nog oxå ringt vet. Det är bättre att veta än att tro att det är ok och så kanske det inte är det... Min erfarenhet säger mig att ju tidigare du kommer t klinik desto kortare konvalecens....Lycka till- tror iofs inte att det verkar superallvarligt men ändå...:)

Ringde och pratade med distriktsveterinären dagen efter att det hände och så skulle jag avvakta. Tyckte inte att det var nån ide att ta ut dom eftersom dom ändå inte kan röntga på plats

Har nu varit på ATG-kliniken i Mantorp och det var värre än jag trodde:(
En liten fraktur på gaffelbenet men den var väldigt liten så det är ingen större fara MEN sen är ringbandet svullet, det var över 1 cm tjockt och ska vara 0.5 cm. Ska nu stå på antiinflammatoriskt i 12 dagar, bandagerad dygnet runt samt behandlas med salva, ska gå i liten hage ensam i 3 veckor innan vi ska på återbesök. Om vi har tur så blir det okej då,men risken att det behövs en operation är ganska stor. Diagnosen för att bli återställd vid operation är ganska hög men konvalecenstiden är minst 3 månader. Blir det operation av ringbandet så tar de bort den lösa biten i gaffelbenet samtidigt.
Usch, det var inte kul, men det är skönt att veta vad det är. Dottern tar det också bra. Tråkigt när hon precis kommit igång med hoppningen och skulle vara med på sin första clearround den 8/3. Det viktigaste är såklart att Pindus blir återställd, allt annat är oviktigt men där ser man vad det kan ställa till med nya hästar i flocken.

Är det någon som har erfarenhet av en sån här skada/operation så är jag jättetacksam för lite info!! Är ingen veterinär precis:)

Bara en inflikning det heter griffelbenet, en häst har griffelben och gaffelBAND, eftersom det är en fraktur så handlar det om griffelbenet då gaffelbandet inte är ett ben.

Tack för informationen, visar ännu tydligare att jag inte fattar nåt om sånt här:)

hej:)

för en vecka sedan var vi iväg till en klinik med min d-ponny och fick då reda på att han hade en fraktur på griffelbenet.:( om en vecka har vi operations tid för att ta bort en bit av benet. dom sa att detta var en ganska vanlig/enkel operation och att de flesta hästar blev helt återställda efteråt.

efter operationen har dom sedan ca. en-två veckors boxvila och sedan fyra-sex veckors vila i liten hage. efter vilan är det långsam igångsättning under ca. två månader till tre månader.

lite jobbigt men helt klart värt det om han blir frisk:)

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 954
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 750
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 598
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30