P
Pindourella
Vår B-ponny blev sparkad i hagen av en annan häst för 10 dagar sen. Hon hade några ytliga skrapsår och var varm och svullen från kotan och uppåt. Var mycket halt i både skritt och trav på vänster bak. Stod lindad nattetid i 7 dagar och går i egen hage. Efter denna tid så var svullnaden och värmen nästan borta (lite svullen runt kotan men inte uppåt på benet)men var fortfarande halt, syntes inget i skritt men i trav, men inte alls lika mycket. Slutade linda bakbenen efter 1 vecka. Fick rådet att promenera med henne ca 20 min/dag för att få i gång blodcirkulationen. Efter varje promenad så var svullnaden så gott som borta, men inte hältan. Hon har varit jättepigg och pinnat på och velat trava och inte verkat ha ont. I går var hon mer svullen igen både på kota och uppåt benet. Har fått rådet att avvakta med att åka till klinik då hon blivit mycket bättre från när det hände tills nu men nu är det kanske dags att åka och röntga henne,eller? hur länge ska man vänta, är det normalt att vara halt så länge efter en spark om det inte är någon "fara"? Ska jag promenera med henne( har alltså inte ridit henne) eller ska hon vila helt och hållet. Hon är 18 år. Mycket tacksam om någon vill ge mig tips och råd.