Skadad hov

Säger som Magnum, det blir en helt annan vinkel och mer påfrestning på ev skada vid skoning. Benet lyfts högre, mer utåt och hålls uppe 10 minuter. Jättestor skillnad på att kratsa hoven.

Säger som Magnum, det blir en helt annan vinkel och mer påfrestning på ev skada vid skoning. Benet lyfts högre, mer utåt och hålls uppe 10 minuter. Jättestor skillnad på att kratsa hoven.
Hovis tog bara av skon. Senare när han skulle visa mig och böjde upp benet lika och höll ett tag så såg vi inget konstigt alls.

Uppdatering.....
Nu är han kollad av veterinär. Ingen reaktion av visitertång men fick anmärkning på tunna sulor. Ingen markering efter böjprov. Vetten böjde iofs inte jättehårt. Vid longering så visade han en liiiten markering höger fram i höger varv. Annars inget. I dag blir det skor av den "gamle" hovslagaren, på det viset han varit skodd i största delen av sitt liv, tåriktad. Vetten trodde inte det var omöjligt att det kan bli reaktion från väldigt kort tå med stor hjälp med överrullningen till "normalskoning".

Uppdatering.....
Nu är han kollad av veterinär. Ingen reaktion av visitertång men fick anmärkning på tunna sulor. Ingen markering efter böjprov. Vetten böjde iofs inte jättehårt. Vid longering så visade han en liiiten markering höger fram i höger varv. Annars inget. I dag blir det skor av den "gamle" hovslagaren, på det viset han varit skodd i största delen av sitt liv, tåriktad. Vetten trodde inte det var omöjligt att det kan bli reaktion från väldigt kort tå med stor hjälp med överrullningen till "normalskoning".

Det kan nog vara orsaken ja. Min häst brukar också ha tåriktade skor (fram) men den här gången var det krisläge och jag fick hjälp att sko honom av en som slutat som hovslagare pga skada. Därför fanns inte möjlighet att värma skorna och pga stl och tjocklek är det nästan hopplöst att tårikta dem kalla. Vi var bara tacksamma att han öht kunde få på sig nya skor innan hovarna gick sönder ännu mer. Men jag märker att han blivit mycket mer snubblig, i går ramlade vi på knäna... Skyggade för något och snubblade, som tur var det i skritt så han fick bara ett pyttelitet skrapsår.

Har hittat ny hovslagare och kommer helt klart informera om att hästen måste ha tåriktade skor!

Nu har grabben fått sina skor och kliver på fint. Hovis hade aldrig tidigare sett liknande skador på en hov och han har skott i 20 år. Hovis trodde på spark, inte skrap, på traktarmarna fram men varför bara på ena sidan kunde han inte förklara. Ev. skulle en förklaring kunna vara att om han har lite ont i höger fram så tar han kortare steg med högersidan och får då kompensera med längre på vänstersidan. Låter det rimligt?

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama