Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkar ju rätt klart att det är det som hänt hoven då?Han har slagit i framskon väldigt mycket så den till slut slogs loss. Men bara på vänster sida.
Hovis ville inte gärna sko innan veterinär kollat på hästen vilket är bokat.Verkar ju rätt klart att det är det som hänt hoven då?
Var det inte så med tidigare skoning så bör den nog skos som innan eller iaf annorlunda mot nu.
Är nuvarande hovslagare ovillig att göra på annat sätt eller vad tror han/hon det beror på?
Aha ok, låter vettigt!Hovis ville inte gärna sko innan veterinär kollat på hästen vilket är bokat.
tycker att det ser lite väl extremt ut för att vara enbart att hästen sparkat sig själv. hur såg det ut i början? skrapmärken osv?
verkar konstigt att det blev så extremt buckligt bara sådär utan att du inte märkt av det vid ridning.
Jag vill oxå tro att smidandet är orsaken eftersom det aldrig förekommit tidigare men hovis hävdar det uppkommit pga att hästen enligt hovis är halt på det benet. Det jag tycker är konstigt är att om hästen skulle ha ont i det benet så skulle den väl ta kortare steg med det benet och att det då inte skulle bli några ihopslagningar. En spekulation skulle vara att hästen är halt på andra bakbenet, tar kortare steg med det och kompenserar med längre steg med detta benet??Har det blivit mer med ny hovskare eller ett gammalt problem som accelererat med ny hovslagare? Jag tycker det verkar rätt klart att det är smidande som orsakat tillståndet.
då är det son att han slagit i en hel del.. jag hade tagit på ett par neopren boots som stötdämpning och sett mig om efter en bättre hovslagare.Hrm... har ridit två gånger sedan han skoddes för sju veckor sedan och då endast i skritt och då slog han inte i hop något alls. Ihopslagningarna har vi sett/hört i hagen. Då jag först upptäckte det så hade varit fuktigt länge i högt gräs så hovarna var förmodligen lite mjuka. Det var 12 dagar efter skoningen. Då såg det ut så här
Orsaken till blåmärkena på sidorna lovade hovis att ha åtgärdat nu.
då är det son att han slagit i en hel del.. jag hade tagit på ett par neopren boots som stötdämpning och sett mig om efter en bättre hovslagare.
då är det son att han slagit i en hel del.. jag hade tagit på ett par neopren boots som stötdämpning och sett mig om efter en bättre hovslagare.
är hästen halt då? såg hovis hästen röra sig på jämnt underlag och såg en hälta?
jag hade åkt till klinik och kollat upp, är det en hälta så ser de det och förhoppningsvis kan deras hovslagare ordna upp så hästen inte trampar över så pass mycket.
hade också haft ont i foten med dom bucklorna :/. ett klinik besök är nog bra.Hovisen såg hästen skritta ca 5 meter och hade haft problem med att få av den skon för hästen ville inte böja benet och sen släpade tån i marken när han tog ett steg fram. Jag frågade om han ville se hästen röra sig mer men det behövdes ej enligt hovis.