Skadad hörntand

Min tik har rotfyllt sin ena hörntand. Pga en blödning var vi tvugna att söva, städa upp tanden och göra en tillfällig lagning för att några veckor senare göra om alltihop och lägga den permanenta lagningen. Kostade ca 10 000kr per gång men min försäkring täckte.

Skillnad med arbetsskador! :D Tuffaste shiban gör är att morra åt grannens beaglevalp och ibland bita en mus och bli förvånad när den dör, typ.

Men det har varit rätt okomplicerat med dem allihop?
Ja, alla tandoperationer har gått supersmidigt och mer okomplicerad eftervård och läkning! (Boss X 2, Frodo X 2 och så Tidus)

• Gilla
Reactions: Sel
Min tik har rotfyllt sin ena hörntand. Pga en blödning var vi tvugna att söva, städa upp tanden och göra en tillfällig lagning för att några veckor senare göra om alltihop och lägga den permanenta lagningen. Kostade ca 10 000kr per gång men min försäkring täckte.
Tänkte nog att det skulle ligga minst i den prisklassen. Jag ska höra mig för lite - vården är generellt en bra bit billigare här så kanske har vi tur!

Tänkte nog att det skulle ligga minst i den prisklassen. Jag ska höra mig för lite - vården är generellt en bra bit billigare här så kanske har vi tur!

Försäkringen täcker generellt sätt rotfyllning (om det är pga trauma som den behöver rotfyllas) och det är tydligen inte alltid det dyrare valet. En stor hörntand på en stor hund kan ibland kosta lika mycket att operera ut som att rotfylla (enligt en av våra tandsköterskor jag pratade med). Plus då komplicerad operation att dra ut en hörntand.
Jag har Agria och inget speciellt tandvårdstillägg.

Svensson drog ut en av de större bakre tänderna i höstas pga sprucken/delad i två (och jag hade total panik och startade tråd om det här :o:angel: ). Men tänkte bara säga att det gick väldigt bra och läkningen var inga problem. Han hade dock ont innan tanden försvann men tyckte att det gick finfint att gnaga på pinnar två dagar efter operationen (det tyckte inte jag!!) och nu är han helt återställd.

Han har bara lite svårt att inte söla när han dricker - det är som om vattnet sipprar ut lite där tanden var för att han helt enkelt inte är medveten om att det är en glugg. :D Och det här inlägget hjälper ju inte dig så mycket, men ville dela med mig eftersom jag var så orolig inför operationen och det gick bra :)

• Gilla
Reactions: Sel
Veterinären var inte jättepigg på att dra ut den eftersom den är helt intakt och tandkött och allt annat verkar fräsht och fint, men han ger mig gärna en remiss till en tandklinik som gör rotfyllningar.
Det är något av en resa för mig och byrackan dock och måste förmodligen skjutas på en tid. De tar Bara emot patienter på remiss och kan inte ge mig så mycket som en prisuppskattning utan att jag går genom ordinarie vet. Antar att jag kan jag be honom kontakta dem så att han sedan får kontakta mig.
Såjagvetinte.
Kailzie behöver också några tänder ut, det vet jag och hade planerat att göra den här våren ändå, frågan är vilket som är mest bråttom. Det gör de utan problem härhemma i byn oavsett. :)

En av mina DSG hade en liknande hörntand. Den behövde inte dras ut. Veterinären beskrev det som ett blåmärke i tanden pga av en liten blödning, troligen orsakat av ett trauma mot tanden. Allt såg fint ut vid röntgen (däremot fick ett par andra tänder dras) och tanden återtog sakta men säkert sin färg. Nu ca ett år senare ser den helt normal ut.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Hundhälsa Det hela började med att min ena tik började slicka på den andra tikens juvet något enormt, så jag började leta igenom henne efter...
2
Svar
25
· Visningar
3 876
Senast: SiZo
·
Katthälsa Sonic Sockerfot, 11 år och hittekatt (hittades som pytteliten kattunge i skogen...) har på nåt obegripligt vis brutit av ena hörntanden...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 001
Senast: Jeps
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 674
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar