skadad hornhinna på föl

busigdemon

Trådstartare
sitter hästvakt just nu, i 3 dagar o har fått ett föl med en skadad horhinna, det konstaterade veterinären som var ute, o hon får nu medicinering
dock så är det ena preparatet rupillvidgande vilket gör henne VÄLDIGT ljuskänslig.
veterinären tyckte jag skulle sätta på en flughuva på henne annars så får hon stå inne i 10 dagar o det vill jag defenetivt inte!
men hur ska jag kunna göra en flughuva till ETT öga till ett pyttelitet arabföl. har tyvärr ingen möjlighet att köpa en huva utan har bara det som finns här på gården
så jag måste ha hjälp idag då dom ska ut igen imorgon bitti

jag har till förfogande jutesäckar o annat kul som man kan hitta i ett stall, hur ska jag få det PÅ grimman o sitta kvar på ett föl som haft grimma på sig 2 ggr?:confused:

har ni några bra förslag eller kanske bilder?!
hoppas på hjälp!

Sv: skadad hornhinna på föl

Du kanske skulle ha henne inne på dagen och bara ha henne ute de mörka timmarna?

jo jag fråga veterinären om jag kunde göra så, men då kan hon itne komma ut förens 22-23 o sen in igen 2-3...så det blir inte många timmar, o inte många timmar sömn för mig heller ...=(

Försök fixa till en huva där du klipper ut ett hål för det friska ögat och hål för öronen. Sätt grimman över så borde det kunna fungera. Fölisen kommer i alla fall bli van vid huvudbonader ;-)

När min gamla häst skadade ögat och inte fick utsättas för solljus så tejpade de på skara över hans öga, tror att det var stora kompresser av något slag de la över ögat och tejpade. Själv orkade jag inte hålla på med det plus att det var inte så skönt för honom när man tog loss det, så jag införskaffade mig en flughuva och satte silvertejp över den sidan som ögat var skadat på. Fungerade jätte bra.

Men jag vet ju inte om det går att få tag på så små flughuvuor som passar till en sån liten fölis. Du skrev att du inte hade möjlighet att köpa en huva, får man fråga varför? Hoppas att det löser sig för dig å din häst!

tack så mkt för alla hjälp...

resultatet blev en läckerbit med säckväv fastbundet på flera ställen i grimma o ett stort hål för det friska ögat o extra tjock på det "sjuka"
ser ltie kul ut o det andra fölet tycker det e JÄTTE kul att bita o dra i den där huvan :rofl:
kan skicka bild om det e nån som är intresserad...
tack igen!

Liknande trådar

Hästhantering Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska...
Svar
15
· Visningar
3 083
Senast: Shaggy
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 081
Senast: Hanna_b
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 201
Senast: moon
·
Träning I stallet har vi ett föl som för ett par månader sedan slet av sig halva hälsenan.. :( Föl och sto har nu haft boxvila i två månader...
Svar
6
· Visningar
780
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10