Skadad häst.

nexxa

Trådstartare
I morse hände det som inte fick hända..
Min häst som är väldigt pigg om mornarna galopperade som en galning i hagen och givetvis på isfläckarna..benet "hackade" precis som att han halkade till och därefter var han halt.
Skritten är stel och man ser tydligt att han är halt. Traven är värre.
Vad tror ni det kan vara? Vrickning? Stukning?
Vetrinären kommer på måndag.
Höger framben är det.
Hade gärna velat ha lite olika "förslag" på vad det kan vara..sitter bara och oroar mig, det känns som en evighet tills måndag!

Sv: Skadad häst.

Han är varken svullen i benet, och reagerar heller inte när man trycker osv.

Min ponny gjorde något liknande. Han var heller ej öm vid palpering. eller varm och svullen. Vet trodde hovböld men vid kontroll av hovslagare så hittades ingen hovböld och vi tog ut en vet i alla fall, han hade sträckt sig i en sena.

Finadyne-kur och vila 6-8 veckor vart ordineringen.
Han är ännu inte helt återställd utan blir halt direkt efter minsta lilla spring i sin hage, som dock går över ganska fort nu.

Men han ska hur som helst få vila ända tills april, för säkerhets skull..
Han var ju inte fullt igång när dett hände så vi kan vänta lite extra.

Nej det hade han inte.Men hon som släpper ut och också äger stället har ju andra hagar som inte är isfyllda..men där släpptes dem inte minsann.
Sen vill de inte att jag ska ha broddar på min häst då det anser att han sparkas alldeles för mkt..

Var det vila från ridning eller boxvila?
Boxvila överlever aldrig min häst...
Hovslagare ska komma nästa vecka också för att kolla.

Jag har honom i hagen. Han skulle inte stå stilla inne när de andra är ute, vi delat av hagen så han kan vara ute..

Han skulle inte gå med sin kompis som jagar på honom utan han ska ta det i sin takt.

Vissa dagar så springer han en runda och då är han tyvärr halt en stund efter det, men det har blivit bättre och bättre.

Vet. sa att han skulle använda benet och jag tar promenader med honom för hand.

Absolut inte någon ridning förrän han har vart ohalt ett bra tag annars kunde det komma tillbaka.

Nu är det ju 5 veckor sedan detta hände, men han är på väg att bli bra hoppas jag.
Det såg riktigt illa ut först! Väldigt halt var han!

Var i stallet tidigare idag..i skritten är han mest stel och har ett konstigt steg, men i traven är han riktigt halt :(
Han går också i en egen hage nu eftersom han annars går med tre andra ponnyer som jagas mycket.

Hur långt tror du det tar för din häst att bli bra ?

Jag har även stretchat hans framben idag, väldigt ovillig i just i högra bogen, så han har väl fått sig en rätt så rejäl sträckning. Men sen knäppte det till lite och verkade hjälpa honom att sträcka ut.
Hoppas han blir bra snart, för hans egens skull. Ingen brådska med ridning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 565
Senast: Gullan86
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III