Skadad harunge - Vad ska vi göra?!

1

134643

Min kompis hittade idag en skadad harunge. Jag har inte sett den så jag kan inte avgöra hur allvarligt det är, men enligt min kompis så har det slutat blöda. Ibland hyperventilerar den och ibland så andas den knappt. Huden på huvudet höjs och sänks i takt med andningen.. Jag skickar med en bild på hur det ser ut;
Skrmavbild2011-07-22kl210358-1.png

De ringde polisen tidigare idag och de sa att de skulle komma vid 1. De har fortfarande inte kommit. Varken jag, hon eller någon förälder har hjärta nog att döda den, fast det antagligen är det mest humana..

Så vad fan ska vi göra?!Ringa polisen en gång till? Finns det någon annan man kan ringa? Bara lämna den ute till skatorna känns inte som det bästa förslaget..:cool:

Snälla, kom inte med några kommentarer som " Döda den bara " För vi kan inte! Så skippa det bara! :crazy:

Sv: Skadad harunge - Vad ska vi göra?!

Det låter som att den är i chock.

Fungerar kroppen?
Benen och ryggen osv - kan den röra sig? Om den är "hel" i övrigt borde den gå att rädda.

Jag hade hållt den under försiktig uppsikt, sett till att den kan dricka vatten och hålla sig både varm och kall. Den kommer att behöva vila, så låt den vara ifred (i ett ev rymningssäkert utrymme) där inga rovdjur/fåglar/etc kommer åt den. (Jag tror inte att det gör särskilt mycket om det är lite trångt och mörkt, men vet inte säkert)

Tack så mycket för svaren!

Den kunde inte röra sig.. Vet inte om det var chock men den rörde sig inte alls. Min pappa fick kontakt med en brandman ( tror jag ) som kom och hämtade den. Han avlivar den antagligen..

Jag känner mig så ledsen, tänk om han avlivar den så kunde den räddas? :crazy:
Var vi för snabba med att kontakta någon? Borde vi gett den längre tid? Det kändes så hemskt att den led..

Åh vad skönt att du säger det. Då slipper jag ha skuldkänslor... Tack så mycket för alla svar i alla fall :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 448
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 517
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar