Skadad Fortune

lady_vip

Trådstartare
Igår morse blev Fortune plötsligt stel och vinglig under morgonpromenaden. Bakbenen ville inte lyda och jag upplevde det som att hon nästan krampade, kräktes 3 gånger och jag fick springa och hämta husse för bärhjälp - hon kunde knappt gå...

Ilfart till veterinären som tog prover och satte in kramplösande. Där spenderade hon sedan dagen med dropp, blev bättre och ändå ganska pigg när jag hämtade henne vid femsnåret. Men bakbenen var fortfarande svaga och hon kunde inte gå. Men framstegen var ändå ganska stora och vet. ville fortsätta behandling, misstänkt stroke.

Eftersom jag kände att jag var maktlös hemma så körde jag henne till Hbg där hon blev inlagd. De misstänkte ganska direkt att det var en nervskada i ryggen och skulle fortsätta att undersöka det. I morse ringde veterinären och sa att hon var fortsatt bättre, hade gått med lite stöd, ätit och druckit (gjorde hon även igår) och viftar på svansen och är go och glad.

De vet inte vad som hänt, ryggen är röntgad och det syns inget konstigt. Magnetröntgen kom på tal och det verkar som att försäkringsbolaget säger okej, om nu veterinären menar att det blir aktuellt (vilket det bara blir om hon inte fortsätter att bli bättre).

Just nu verkar det som att någon form av propp orsakar den här rörelsenedsättningen och de börjar redan idag med sjukgymnastik.

Någon som har erfarenhet av rehab vid ryggskador? Vilken typ? Hur blev resultatet?

Sv: Skadad Fortune

Ingen erfarenhet av ryggskador (tack och lov) men vi håller en tumme för att det inte är något allvarligare och att hon får komma hem frisk och pigg igen!

inga erfarenheter här heller, men vi håller tummar och tassar här att hon ska få komma hem igen och vara bra

Izor fick i april 2008 en propp i ryggmärgen.
Bar honom i famnen, släppte ner honom på marken - och han vinglade plötsligt fram som en galen ko, vek vänstra baktassen under sig så att han skrapade upp tassen på ovansidan.
Mamma och jag åkte blixtsnabbt till djurkliniken som bara var en fem minuter bort. Izor kändes genom men markerade ändå ingen speciell smärta.
Veterinären trodde på diskbråck eller någon avsliten sena, ordinerade korta koppelpromenader och lindad tass (eftersom vovven envisades med att vika in tassen under tassen, svårt att förklara, men det såg inte speciellt kul ut medan han höll på).

Efter ett tag slutade han att halta och vinglet var nästan borta, blev kollad av sjukgymnast som stoppade honom i vattentank för att hon skulle se hur Izor rörde sig - det var bara det att vovven avskyr vatten och vägrade röra sig...
Så det blev promenader i varierad terräng.
Han genomgick magnetröntgen eftersom det fortfarande fanns misstanke om diskbråck.
Det hittades ingenting vilket tydligen stödde teorin om propp i ryggmärgen.
Så Izor återgick att leva som vanligt, nästan som inget hade hänt. Dock lite klenare vänster bakben och gärna lite vinglig när han stod på det benet vid pinkning.

I juni förra året tyckte vi att Izor haltade och släpade benet efter sig lite mer än vanligt. Så vi åkte till veterinären igen.
Efter en röntgen upptäcktes att Izor fått spondylos i ryggkotorna, ungefär två kotor från svansen.
Vetten är ganska säker på att det är proppen som är den utlösande faktorn, men det går inte att bevisa.
Simträning (vilket Izor avskyr, speciellt med flytväst), promenader i varierad terräng, gärna agilityslalom (helst undvika diverse olika hopp, dock svårt eftersom vovven älskar att hoppa), massage, stretching och en tablett Rimadyl om dagen är ordinationen just nu.

Senast ändrad:

Magnetröntgen tycker jag låter som en mycket bra ide!

Håller tummarna för att hon ska bli bättre :)

Min dsg blev sådär en gång och då var det att han fått typ nackspärr, fast mellan bogbladen...det blev när det regnade o blåste...märkte det när vi gav han lugnande och nr vi drog i honom klockade det till mellan bogbladen och sen kunde han gå. Kan ju vara nästan vadsomhelst.

Veterinären ringde en gång till på eftermiddagen och talade in ett meddelande om att hon hade gjort enorma framsteg!! Hon har varit uppe och gått, kissat och blir märkbart bättre och bättre.

Ont om tid, men uppdaterar när jag vet mer!

Uppdatering! Fortune får komma hem idag! Hon går och travar, kissar och bajsar själv. Antagligen är det en propp som orsakat detta, som nu börjat lösas upp. Vet. tror att hon blir helt återställd.

Uppdatering! Fortune får komma hem idag! Hon går och travar, kissar och bajsar själv. Antagligen är det en propp som orsakat detta, som nu börjat lösas upp. Vet. tror att hon blir helt återställd.

Åh gud så underbart :love:! Hoppas hon blir helt återställd och aldrig behöver drabbas av detta igen! Det är ju så förbannat hemskt när djuren blir dåliga...

Åh vad härligt! Var och tränade med en gemensam bekant till oss och tillika grå-ägarinna på Tollarps BK igår och hon berättade. Skönt att höra att hon är bättre :bump::bump::bump:

Annars var min spontana reaktion på din inledande fråga en annan grå-ägarinna som förra sommaren opererade sin i nacken för diskar och nerver som strulade med påföljande rehab.

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 344
Senast: Maddix24
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 122
Senast: Majvi
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 026
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv