Skadad ettåring *orolig*

MiaMaria

Trådstartare
Igår när jag skulle ta in mina hästar, stod fölungen (9 månader) på tre ben. Det visade sig att hon hade ett långt, stort, otäckt sår på ena bak. När jag gick runt hagen såg jag att elrepet var av, och förstod att hon suttit fast där...

Veterinären kom ut snabbt och kunde TACK & LOV konstatera att såret inte var så djupt att det behövde sys, och att hon klarat senor, och ben från fraktur. För säkerhets skulle kommer vi att röntga så fort hon kan gå bättre.

Hon ska nu ha boxvila i minst en vecka och sen börja promeneras, innan hon kan gå ut i hagen igen. Idag har hon varit lugn och ätit som vanligt, så jag tror inte boxvilan kommer att bli jättestort bekymmer. Jag är ändå orolig för hur det ska gå. Såret är stort och glipan bred. Det blir säkert ett stort överben...

Nån annan som haft skadad unghäst på liknande vis? Hur gick det sen? Vet sa att har vi tur så kan hon bli helt återställd och fin i sitt ben igen...

Sv: Skadad ettåring *orolig*

Jag har en kompis som drabbades på ungefär samma sätt för 2 år sedan,

Jag och en annan tjej hittade hennes häst på 3 ben i hagen, elrepet hade skurit in ända till benet men precis klarat senan och det stora blodkärlet som går där, (vänster bak uppe vid hasvecket)
Fick baxa in honom i en transport och köra till DV. Som med "darriga" händer fick sy ihop honom och sätta drän (va rädd att skada sena/blodåder) drogad och med lokalbed + brems i både mule & öra för att garantera att han inte rörde sig...

kom hem med boxvila, några stygn gick upp efter några dagar då det satt i närheten av en led.
summan av det hela är: en i dagsläget frisk häst med lite ärrvävnad då det blev lite svallkött.

Så det kommer säkert gå bra med din pålle,
Håller tummarna

Tack för ditt svar!
Vad skönt att höra att din kompis häst blev bra. Vi hade tur som klarade senor och blodkärl och slapp sy som ni fick. Jag var helt säker på att vi skulle behöva åka iväg, men nu kan vi vänta tills hon går bättre innan vi kör till kliniken. Idag har svullnaden gått ner något och hon stöder lite på benet. Jag har pratat med vet. två gånger idag och han kommer ut i morgon och kollar till henne igen.

Hur gammal är din kompis häst idag?

PS. Byt ut undertråden mot grönt eller brunt band istället. Färger som de ser bäst, inte med så stark hållfasthet.DS

fick min häst skadad av rep runt kotleden för många år den när bond:devil: hade slängt ner en grind i hagen.

Var på benet fick den såret?

Han är 4 år nu.

ot
hade ett ljuvligt litet fullblodssto på 1 år för måååånga år sedan
(läs 20 år)
Hon sprang i genom vårt staket och sedan genom grannens taggtråd :eek:.
hela kotan blev "strimlad". henne blev det aldrig "häst" av utan fick gå i fölboxen med en gång när åldern va inne(hos nya ägare). Så ibland går det bra och ibland så....:devil:

Ja, jag vet inte om det hade hjälpt i det här fallet. Tror att hon sparkat mot bandet och stått för nära, vilket gjort att hon fastnade. Hon tog sig loss själv så jag vet inte riktigt hur det gick till. Såg bara sen att repet var av. Det hade gått upp i en skarv, vilket förmodligen var anledningen till hon kom loss själv.

Hon skadade sig en bit ovanför kotan på ett av bakbenen. Såret sitter bara på insidan av benet.

Usch ja, jag minns också tiden då man hade taggtråd i hästhagar. Har sett någon sån olycka också, men inte på någon av mina hästar tack och lov.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 343
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka