För att svara på ursprungsfrågan.
En tå eller ett finger som verkar "ligga rätt", dvs inte pekar åt fel håll efter skadan, löser jag själv. Min senaste skada var en
krossad fingertopp utan att någon led var inblandad och den läkte alldeles utmärkt med stöd av lite sporttejp. Ett par avsparkade småtår har jag också överlevt.
Däremot ville sjukvården ha in (den nästan döende
) maken när han tappat en stor sten över stortån, eftersom stortån är "viktigare" än de andra tårna. Den var bruten, men låg rätt så de gjorde inget åt det.
Det är tyvärr inte riktigt så det fungerar i verkligheten. Det är ju bevisligen folk som åker dit med nageltrång och veckogamla förkylningar, även om de inte fanns där de gånger du varit där.
När dottern hade en radiusfraktur (handleden) hamnade vi på akuten efter först vårdcentral, sen vidare till röntgen på sjukhuset. Och väl där var vi nog de minst gnälliga som satt där och väntade i några timmar för att få gipsat. Det var ju liksom på vintern samtidigt som tanter med lårbenshalsar och allehanda trafikolyckor skulle tas omhand med högre prioritet än oss...