Ja.
Problemet är "bara" vem som ska underhålla mat-automaten.
Sjukvårdspersonalen?
"någonannan" entreprenör?
Inte så enkelt när man tänker på det.
Om det finns en mat-automat i ett väntrum så tror jag att många människor skulle "hugga" första bästa förbipasserande i personal-kläder om/när den är tom eller inte fungerar.
Det skulle troligen innebära, som summa, ganska mycket sjukvårdspersonalstid (jag är jätteduktig på att hitta på nya, långa ord) som går åt till att hantera maskinen även om det vore en catering-firma som skulle stå för maskinen.
Därmed skulle väntetiden för patienterna faktiskt riskera att gå upp.
Eller så är jag en Krösa-Maja, vilket också är ganska troligt.
Men som sagt, det är inte bara enkelt.
Jag har i mitt jobb som specialist i allmänmedicin remitterat ett antal människor till akutmottagning. De flesta blir inte jättelyckliga eftersom man "vet" att det tar lång tid på akuten. Och det gör det ofta. Eftersom det är många människor som söker på akutmottagningar och vissa utredningar drivs, många gånger för att "våga" avstå från inläggningar, ibland (frakturmisstankar, kanske?) för att veta att ärendet kan avslutas på plats. Och det tar tid att få svar på röntgenundersökningar, och det tar tid att få svar på blodprover.
En dag för ett antal år sedan var dock intressant i det hänseendet. Samma dag hade jag två patienter som remitterades till samma akutmottagning. Båda hade varit på akuten som anhöriga vid tidigare tillfällen, båda hade då bevittnat långa väntetider.
Den ena patienten jag remitterade sade "usch, där är det jättedåligt för det är jättelånga väntetider och jag vill inte vänta och det finns ingen mat och inget att göra" - kommer inte ihåg ordalydelsen men det var ett väldigt negativt svar.
Den andra patienten sade i sak detsamma, men mer "aj då. Jag åker och tar med mig något att äta och en bok, för jag förstår att det här kan ta tid eftersom mitt problem inte är så överhängande"
Med andra ord: man kan ju underlätta för sig själv också, genom att ta med sig något att äta. En frukt eller något annat lämpligt. Och lite "underhållning" i form av en tidning eller en bok.
I stället för att klaga på servicen på en akutmottagning.
De gånger jag åkt till akuten har man inte riktigt kunnat åka hem om och packa matsäck och underhållning eller så har man helt enkelt varit för orolig för att tänka så långt.