Skada på häst och ryttare efter militärövning

lundsbo

Trådstartare
Idag har hemvärnet (tror vi) övat i närheten av oss. Det resulterade i en skrämd häst som vid intag reste sig och träffade sin ägare på armen med en hov. Efter röntgen ingen skelettskada men väl rejäl blödning i armen och risk för compartment.
En häst som blev skrämd i hagen och har sprungit av sig sko och större delen av hoven innan jag fick tag i honom.

Mamma har lusläst de tre senaste dagarnas lokaltidning och det står inget någonstans. Efter samtal med polisen tror de att det är hemvärnet som övar med lösplugg.

Jag har mailat försvartmakten idag men inte fått svar, gissar att ingen kollar mailen på helgen.
Brukar det vara så här???
 
Där jag bodde förut var det ofta små gröna män ute i skogen,men vi fick alltid en lapp i brevlådan och när jag meddelade att jag hade högdräktigt sto hemma,betalade dom för hennes inack,i annat stall under helgen.
 
Där jag bodde förut var det ofta små gröna män ute i skogen,men vi fick alltid en lapp i brevlådan och när jag meddelade att jag hade högdräktigt sto hemma,betalade dom för hennes inack,i annat stall under helgen.
Det låter ju toppen. Så var det inte här. Bara att veta om det hade ju underlättat en hel del.
 
Ni har alltså hört skott? Det kan ju lika gärna vara skyttetävling/träning av något slag. Det bästa hade ju varit om ni visste vad och vilka ni letar efter. Ljud för sig över ganska stora sträckor och allt är inte anmälningspliktigt.
 
Här i Vallaskogen mellan Flen och Katrineholm har det varit rejäl skottlossning aĺa "framryckning" så då är det hemvärnet som övar. Skyttetävling-träning låter inte alls likadant så det är lätt att skilja dom åt och dessutom har dom varken tävling eller träning i det skitväder det varit idag.
 
Ni har alltså hört skott? Det kan ju lika gärna vara skyttetävling/träning av något slag. Det bästa hade ju varit om ni visste vad och vilka ni letar efter. Ljud för sig över ganska stora sträckor och allt är inte anmälningspliktigt.
Enligt polisen som jag ringde till var det militärövning. De hade fått många samtal, och de var förvånade att ingen här verkade veta om något. Det finns ingen skjutbana eller övningsområde i närheten, varken civil eller militär. Jag har några vänner som håller på med skytte men ingen av dom skjuter kulspruta.
 
Här i Vallaskogen mellan Flen och Katrineholm har det varit rejäl skottlossning aĺa "framryckning" så då är det hemvärnet som övar. Skyttetävling-träning låter inte alls likadant så det är lätt att skilja dom åt och dessutom har dom varken tävling eller träning i det skitväder det varit idag.
Enligt uppgift jag hörde är de inte ens i skogen utan i våra småsamhällen. Ingen skjutbana i närheten här.
 
Halv ot.

Ska militären meddela jämt när de har övning?
Jag bor i en stad där en av de stora militärförläggningarna (?) ligger och det skjuts, "bombar" och smäller väldigt ofta och dygnet runt. De har markövningar med fordon och fotfolk och övningar med flyg så ofta att vi inte ens reflekterar över det när karavanerna drar förbi.

Hur som, det skulle bli otroligt bökigt om de skulle meddela när de har övningar eftersom det är jämt. Är det olika från stad till stad? Jar är vi som sagt så vana att man inte längre bryr sig när rutorna skallrar eller man möter en stridsvagn i skogen :D
 
Halv ot.

Ska militären meddela jämt när de har övning?
Jag bor i en stad där en av de stora militärförläggningarna (?) ligger och det skjuts, "bombar" och smäller väldigt ofta och dygnet runt. De har markövningar med fordon och fotfolk och övningar med flyg så ofta att vi inte ens reflekterar över det när karavanerna drar förbi.

Hur som, det skulle bli otroligt bökigt om de skulle meddela när de har övningar eftersom det är jämt. Är det olika från stad till stad? Jar är vi som sagt så vana att man inte längre bryr sig när rutorna skallrar eller man möter en stridsvagn i skogen :D
Det beror väl mycket på. Bor man granne med en militärförläggning kanske man förväntar sig militär aktivitet.

bor man som sista hus på grusvägen med 4 km till närmaste granne förväntar man sig kanske inte massiv militärträning i närområdet = skulle uppskatta en heads up.
 
Halv ot.

Ska militären meddela jämt när de har övning?
Jag bor i en stad där en av de stora militärförläggningarna (?) ligger och det skjuts, "bombar" och smäller väldigt ofta och dygnet runt. De har markövningar med fordon och fotfolk och övningar med flyg så ofta att vi inte ens reflekterar över det när karavanerna drar förbi.

Hur som, det skulle bli otroligt bökigt om de skulle meddela när de har övningar eftersom det är jämt. Är det olika från stad till stad? Jar är vi som sagt så vana att man inte längre bryr sig när rutorna skallrar eller man möter en stridsvagn i skogen :D
Där jag är uppväxt har de skjutfält, ingen som reagerade när de hade övningar där.
Som nu där jag bor, de enda som skjuter häromkring är grannarna när de jagar eller övar inför jakt. Vi har även haft JAS-plan som flugit här över så det dånat rätt bra, rätt skönt att våra hästar inte ens bryr sig.

Min häst stod uppstallad på High Chaparall när jag köpte henne, så hon är skottränad de luxe. :p
 
Där jag är uppväxt har de skjutfält, ingen som reagerade när de hade övningar där.
Som nu där jag bor, de enda som skjuter häromkring är grannarna när de jagar eller övar inför jakt. Vi har även haft JAS-plan som flugit här över så det dånat rätt bra, rätt skönt att våra hästar inte ens bryr sig.

Min häst stod uppstallad på High Chaparall när jag köpte henne, så hon är skottränad de luxe. :p
Förväntar sig hästarna inte intensiv skottlossning och att det blivit vardagsmat eller ofta förekommande så är det ju klart att dom reagerar med flykt på det. Min häst blev ju gradvis van vid precis allt och var cool redan när hon kom och bor man närmsta granne med en svarv på andra sidan väggen som får golvet att vibrera eller blir skottfast pga. ofta förekommande förgasarsmällar från allehanda motorer som provkörs mm. så kan man släppa en bomb bakom hästen utan att den ens vinklar ett öra. Enda gångerna det blev fart på tanten var när jag kom med skotaren som dånade och då inte för att fly, nä rejsa och komma först till stallet var det som gällde. :p
 
Halv ot.

Ska militären meddela jämt när de har övning?
Jag bor i en stad där en av de stora militärförläggningarna (?) ligger och det skjuts, "bombar" och smäller väldigt ofta och dygnet runt. De har markövningar med fordon och fotfolk och övningar med flyg så ofta att vi inte ens reflekterar över det när karavanerna drar förbi.

Hur som, det skulle bli otroligt bökigt om de skulle meddela när de har övningar eftersom det är jämt. Är det olika från stad till stad? Jar är vi som sagt så vana att man inte längre bryr sig när rutorna skallrar eller man möter en stridsvagn i skogen :D
Runt p7 meddelar de alltid när det är dags för störreövningar. Det är väl inget krångligt? Så många om året har de inte.
 
Förväntar sig hästarna inte intensiv skottlossning och att det blivit vardagsmat eller ofta förekommande så är det ju klart att dom reagerar med flykt på det. Min häst blev ju gradvis van vid precis allt och var cool redan när hon kom och bor man närmsta granne med en svarv på andra sidan väggen som får golvet att vibrera eller blir skottfast pga. ofta förekommande förgasarsmällar från allehanda motorer som provkörs mm. så kan man släppa en bomb bakom hästen utan att den ens vinklar ett öra. Enda gångerna det blev fart på tanten var när jag kom med skotaren som dånade och då inte för att fly, nä rejsa och komma först till stallet var det som gällde. :p
Det skjuts inte så ofta häromrking, kan nog fortfarande räkna tillfällena på en hand under ett år, men det är skönt med hästar som inte är rädda för det och åska.
 
Spontant:
finns inget skäl till ersättning.

Reservation:
jag vet ju inte hur det gick till eller vad i den möjliga övningen som skrämde hästarna. Om man har betett sig väldigt vårdslöst kan jag tänkas tycka annorlunda.

Här jagas det halva vintern, och skjuts alltså strax utanför hästhagarna. På nyår skjuts det med raketer fast inte jättenära min gård.
Ibland går en eller annan jakthund "vilse" och går in i hästhagarna och försöker ställa hästarna.

Det ingår i livet att det blir en del störningar.
För det mesta går det bra, ibland är olyckan framme.
 
Jag tycker nog ändå att det går att jämföra med exempelvis helikopterbesiktning av kraftledningar. Där blir det höga ramaskrin varje gång en helikopter oannonserat flugit över hagar och skrämt hästar. Det är väl närmast praxis numera att kraftbolagen på lämpligt vis (oftast i annons i dagspress) flaggar för störningen. Jag tycker inte det vore för mycket begärt att Hemvärnet också gör det.
 
Enligt polisen som jag ringde till var det militärövning. De hade fått många samtal, och de var förvånade att ingen här verkade veta om något. Det finns ingen skjutbana eller övningsområde i närheten, varken civil eller militär. Jag har några vänner som håller på med skytte men ingen av dom skjuter kulspruta.
Men om polisen visste om det så lär se även ha namn på kontaktperson. Sen finns det även kpist tävlingar i skytte även om de inte är så många.
@MacGyver väder spelar väldigt liten roll när det gäller Skyttetävlingar, det hör liksom till med varierande väder.
 
Problemet är väl om HV har en övning på mark som är avlyst för detta så är man knappast ansvarig för vad som händer utanför denna mark, så länge man skjuter med lös amo.
Så det lär nog bli svårt att få ut ngt annat än från den egna försäkringen.
För de var väl inte inne i hagen och sköt?
 
Om inte annat så kanske man kan påtala för ansvariga så de nästa gång tänker på att förvarna.
 
Där jag är uppväxt har de skjutfält, ingen som reagerade när de hade övningar där.
Som nu där jag bor, de enda som skjuter häromkring är grannarna när de jagar eller övar inför jakt. Vi har även haft JAS-plan som flugit här över så det dånat rätt bra, rätt skönt att våra hästar inte ens bryr sig.

Min häst stod uppstallad på High Chaparall när jag köpte henne, så hon är skottränad de luxe. :p

OT, men hur lyckades du köpa en häst från HC? Dottern är totalt förälskad i en ponny som lånats av ridskolan, från HC, och jag funderar på att höra av mig till HC för att se om man kan köpa loss henne...
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 584
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp