skada på förstärkningbandet

V

vickis-pajala

jag letar ju en ponny åt min flickor och hittade en trevlig ponny inte så långt i från oss MEN har en skada på förstärkningsbandet och ska vila i tre månader och som jag förstod på ägaren som jag ringt och pratat med så kommer skadan att läka ut men ponny blir ingen tävlingsponny mer (är inte ute efter en tävlingsponny)

så nu vill jag och hopps jag att ni kan dela med er av era erfarenheter kring detta och berätta mer

// vickis

Sv: skada på förstärkningbandet

Googla på mig efter tråden "tänkte bara berätta att min valack"

Han skadade försträkningsbandet så illa att det nästan var av+ att gaffelbandet och ytliga böjsenan var skadade.

Hans karriär är över, även om allt läkt över förväntan, men vet sa att som hoppe häst hade han blivit uttdömd direkt.

Det som pratar lite emot detta är att på föl som föds med sen kontrakturer, så op man genom att skära av förstärkningsbandet och sedan låta det läka ihop igen och dessa föl räknar man med att de ska bli hållbara.

Jag tror att det är en risk att köpa ponnyn, min skadade sig i hagen, och jag har ständigt ont i magen att han ska halka eller sträcka sig igen om underlaget inte är fast.

Jag har hört att denna ponny stått ett bra tag med skadad och att den har gått upp efter igångsättning.
Varför köpa ett problem åt barnen. Vad besvikna dom blir om han inte blir frisk. En sak är ju att vila ut skadan i 3 månader men sen kommer ju igångsättningen , det är ju ingen garanti att han är ok efter dessa månader heller.Så i slutändan så kan det bli en dyr historia med vet.besök , ev behandlingar och det tråkigaste av allt en ev.avlidning

kl

Av alla ponnyer så behöver du inte köpa en med problem.
Satsa på en frisk häst från början. Det kommer bara svida för både din plånbok och dina döttrar om hästen inte håller.
Vem vet, dom kanske får superintresse för tävling om några år?

Näee köp inte på dej problem,det finns så många hästar som inte har skador,skulle rek. dej att hitta en annan.

När Ginger hoppade över staketet i mars 2007 så sabbade hon båda :eek: förstärkningsbanden i hö fram (ja,+ djupaböjsenan)
Hon hoppade igen i okt-nov 07 och allt var läkt men den seriösa träningen på dom höga höjderna tyckte dom vi skulle vänta med tills början på 2008,nu blev det ju inte så men är det kollat av vet.och UL:at så skulle jag inte backa,antar att barnen inte ska hoppa 1.10 o uppåt :angel:

Hej! Har hört mig för lite om ponnyn i fråga, det är en ponny som även stått med fång förra sommaren . Så fundera lite extra, dels så är den skadad och risken att den ska få fång igen är stor ,speciellt om du har gräshagar. Nu står den i en vanlig utehage, lite gräs.Eller vänta tills den ialla fall är friskförklarad innan köp

den kan ju hålla, men kan dina barn eller du sätta igång den efter skadan så att den håller ?? Och skulle nog ha prtata med en vet först inte bara med ägaren, det är ju lätt att försköna verkligehten. Och varför säljer de hästen, pga skadan ?

Det som pratar lite emot detta är att på föl som föds med sen kontrakturer, så op man genom att skära av förstärkningsbandet och sedan låta det läka ihop igen och dessa föl räknar man med att de ska bli hållbara.
Det är inte förstärkningsbandet som skärs av.
Man går in strax under carpus och lättar på strukturerna som håller senan framåt, mot skelettet. På så vis får senan en rakare väg att gå, och fölet står i stort sett redan vid uppvaknande korrekt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 739
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka