Skada kota/kronled - ligament?

Tussemaja

Trådstartare
För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret, svetsen slås upp, hoven emellan. Detta är vad vi tror har hänt efter att ha sett fönstergallret. Skedde på em, hon stod upp när jag kom, med blodigt bakben och stödjer bara på tån. Troligen har det nyss hänt och troligen har hon inte suttit fast utan ryckt sig loss ganska omedelbart. Detta skedde för en månad sen. Sköter om sår (ganska ytliga på skenan men ett djupare jack vid kronområdet på insidan benet ) Kyler ben. Får smärtfeber men inte skyhög. Distriktsvet ut på kvällen (söndag som vanligt...) kan inte ställa diagnos. Ingen NSAID ifall nåt är brutet. Klinik nästa morron. Inga skelettskador. Metacam skrivs ut för 12 dagar. Går bandagerad (både sår- och stödbandage) i tre veckor. Några dagar inne i box, sen ut i liten hage. Promeneras ca 20 min/dag. Blir mindre halt men förbättring verkar stanna av. Efter tre veckor återbesök på ATG för UL. Inga trasiga senor eller ligament kan iakttas men däremot svullnad. Ny röntegen visar inte heller nu några skelettskador. Kan få börja gå utan bandage i större hage om hon håller sig lugn. Återbesök om två månader om hon då fortfarande är halt. Fortsatt 20-minuterspromenader vid hand. Enl vet kan sånt här ta lång tid. Nu har det gått 4 veckor sen skadan och jag försöker nu nöja mig med veterinärens utlåtande men är ändå väldigt orolig. Fortfarande 1 grad halt (vilket hon också var vid senaste klinikbesöket - både före och efter böjprov) Jat tycker hon fortfarande är väldigt svullen och varm över kot/kronleden, och en svullen "bulle" i karleden. Har börjat bandagera igen. Hon svullnar på natten när hon stått stilla. Såren ok nu men var svårläkta. Nån som tror nåt? Nån som har erfarenhet av den här typen skada? Blev visst en lång historia i alla fall...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
Hästvård För exakt 3 månader sen idag råkade min bästa vän ut för ett fruktansvärt trauma som ledde till ett sår in till hovleden...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: lil-sis
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 438
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp