Skada in till benet...

S

Sunnan

Igår när vi var ut i skogen och red så fastnade kollegans häst med bakbenet i någon slags mossa där det antagligen fanns vassa stenar.
Benet revs upp, på utsidan skavdes bara pälsen bort, men på insidan så slets allt bort intill benet, missade sträcksenan med bara några millimeter.

Jourdistriktarn från grannstaden var ut och satte 3 stygn, mer kunde han inte sätta då det inte fanns några hudflikar att fästa i.

Eftersom det var en hudficka på närmare 7 cm nedåt så sattes även ett dränage in.
Vi var klara klockan 3 inatt, och hur vi skulle göra nu efter allt var lite luddigt

Stackars veterinären var så trött att han somnade i bilen på väg upp till oss, det är 12 mil enkel väg att köra, så inatt har jag haft en mycket trevlig och söt veterinär på min soffa ;)

Det jag undrar över är:

Någon som varit med om rätt djupa sår på benet?
Skadan sitter ca 15 cm upp från kotan, på benets insida

Läkningstid?

Är bekymrad över att det fanns lite så fästa i, och funderar om stygnen kommer att hålla.

Veterinären kunde ej säga hur länge det skulle ta för skadan att läka, så jag undrar om någon här har avrit med om något liknande och hur länge det isåfall tog för er?

Svallköttsbildning, hur håller man det i schack på bästa sätt?

Usch usch vad vad osäker man blir när hästarna i ens eget stall blir dåliga.

är mycket intresserad av svar och råd

mvh/ Anita

Att min häst klarade sig förstår jag inte då vi gick först efter stigen och kollegan kom efter i exakt samma spår.

Har haft en häst som hade ett stort sår på armbågen. Det syddes och gick upp två gånger. Sedan vi gett upp att sy, så var det ett evigt tvättande med tvål (lactacyd, lämnar inga tvålrester) och vatten och spola med koksaltlösning. Det blev svallkött och dålig läkning i början (antar att vi var för försiktiga med tvättningen). Vet klippte bort svallkött och satte i en kompress som slets bort dagen efter (aj, aj, stackars pålle).

Mitt tips är att låt hästen vara sur och grinig, använd milt våld, vad som hest, bara det blir ordentligt tvättat varje dag. På med hjälmen och skyddsvästen!

Lycka till

Ush vad tråkigt.

Ang svallkött så läste jag en artikel ngn stans ( minns inte vart) där stod de att man ofta behandlade sår som inte kunde läka med laser och sedan Aloe Vera Jelly. Tror att MK anv sådan metod.

En unghäst i stallet fick ett sår i ena bakbenet på insidan som gick in till senorna. Men senorna var hela. Såret var ca 5 cm långt och den var en glipa så man såg in i själva benet. Det gick inte alls att sy så den fick gå lindad. Det tog ett tag med såret läkte bra tillslut. Men jag vet inte hur det ser ut nu. För unhästen åkte iväg på inridning.

Lyx med en veterinär på soffan, och sen söt en med *avis*

Vision Olycksfågel skar sönder sitt lilla ben på skarsnö som fyraåring. Två parallella stora jack. Gick in till ben och senor (det var ganska faschinerande att se hur ett ben ser ut 'inuti'). Vet var ut och skakade på huvudet och uttryckte rejäla farhågor att det skulle gå vägen. Men ägnade ett antal timmar åt att lappa ihop såret. Naturligtvis satt det lång ner på benet (sämre läkning) och över ballar och upp på utsidan av karleden. Såren var ca 4 cm långa, glipade en hel cm och gick in till benet. Satt med en cm mellanrum.

Syddes med ett gigantiskt antal stygn, på med två tuber streptocillinsalva och sen GIPSADES benet och strikt boxvila anbefalldes.

Vet kom två dagar senare för att 'kolal läget' och vågade knappt gå ut bilen av rädsla för att få höra de dåliga nyheterna. Förväntade sig en blockhalt häst och möttes av en ohalt piggelin ;)

Bandaget byttes och nytt gips på och sen var det boxvila i två veckor. Sen av med gipset och bort med stygnen, såret glipade en del fortfarande ska dock meddelas och en del stygn hade gett sig.

Sen gick han två veckor med zinkaband, fortfarande boxvila. Fick infektion i såret som hävdes med antibiotika.

Det läkte dock, däremot har han ganska fula, breda ärr efter det, men inga 'problem'.

Och då var vet pessimistisk inledningvis.

tack för alla era svar

Nog var det en bra veterinär för en gång skull, men trött. Saken blev inte bättre då hästens snopp dunkade honom i huvudet hela tiden *fniss*

Idag står hästen fint på benet, vilar tom det andra benet då och då.

vi skall byta om kompresser 1 gång per dag, spruta in streptocillin vid ingångshålset till dränaget, samt spruta honom i.m med pencillin. han står även på finadyne.

På fredag så skall dränaget bort och då får vi se hur det ser ut.

Risken för svallkött var tydligen ganska stor enligt vet.

Nu får vi bara hoppas att hästen är på gång snart igen, men det blir nog någar veckors vila, vilket är synd då vi skulle sticka till fjälls, men sånt är livet :crazy:

Jag ska fota det hela ikväll så får ni se om ni vill*uäck*

usch.. låter otrevligt fast jag kan inte mycket om sånt här... men men.. hoppas det går bra iaf! :)//Johanna

Jo, är ju själv utbildad och har sysslat en del med sårskador och liknande, men jag tycker inte att det finns något äckligare än skador där benet syns *brr*

och stakningsskador förstås.

Min häst fick en stor sårskada framtill på ena kotan bara ett par veckor efter att jag köpt honom.
I detta fallet skars tåsträckaren av till två tredjedelar med stor hudförlust.
En bit på senan fick tas bort och sedan syddes den ihop igen. Såret däremot gick ej att sy ihop eftersom det inte fanns något att sy i. Dessutom satt ju såret så illa till mitt fram på kotan.
Hästen fick stå bandagerad, men jag minns faktiskt inte nu om jag lade om det varje eller varannan dag. Koksaltlösning rengjorde vi med, och när det började bli svallkött fick jag någon sorts vitlökslösning att badda på. Det sved som eld på stackaren, men det höll nere svallköttet. Trots detta fick vi ändå bränna bort en del svallkött för att såret skulle kunna läka ihop riktigt :(.
Det tog minst ett par tre månader innan såret var skapligt läkt. Hela tiden boxvila och sjukhage. Som tur var hade min stackars häst sällskap hela tiden av en annan skadad häst, så han höll modet uppe.

Idag är det fyra år sedan min häst skadade sig, och han har aldrig haft några men av sin skada. Däremot fick han en hel del följdproblem efter sin långa konvalescens då han föll ur helt i hull (3 veckor på djursjukhus och ville då inte äta) och muskulärt sett, men inte någon gång har han haft problem med själva ursprungsskadan.
Däremot kvarstår ju ett ganska fult ärr och senan är ju något kortare (böjprov på denna kota funkar inte), men i övrigt märks ingenting.

Har er häst klarat sig utan skador på senor och leder så BORDE det kunna läka fint trots hudförlusten. Om jag inte minns fel så brukar det vara större risk för svallkött om såren är just vid rörliga leder såsom kota, has, knä etc.

Lycka till!

Exakt ett sånt sår fick en av våra unghästar som ettåring, fast på utsidan av bakbenet. Ca 10-15 cm långt skärsår. Man kunde se ben och senor, men de var som tur var hela. Hon var inte öm eller halt och det upptäcktes för sent för att kunna sys. Vi sköljde det med koksalt och sprutade penicillinsalva i såret. Först lindade vi, men då började såret att vätska, så vi lät henne ha det bart och sköljde det dagligen. Idag syns det inte att det har varit ett sår där. Inget svallkött eller dyl.
I detta fall var hästen på bete och kunde gå ute hela tiden. Det kanske inte hade fungerat om hon hade stått på stall.
Ibland tror jag att det är vårt "pillande", lindande och tvättande som orsakar dålig läkning och komplikationer. Det är nog ofta bättre att låta naturen ha sin gång och bara ha saker under uppsikt.
Lycka till!

Det håller jag verkligen emd dig om, att tvätta för mycket och linda för mycket så sårytorna ej torkar upp är inte bra

Tyvärr är det ingen bra period att stå med en stor hudficka just nu
Leran är djup i hagen och regnet vräker ner
Han står inne idag och skall ut i en liten sjukhage när vädret klarnar upp. Kommer stå på en cementplatta.

Tack alla för era bra svar!

Min 4 åring gjorde en fin sak som 2 åring på sommaren där.
Hon vart insläppt i ny hage med nya hästar och av någon anledning fick hon för sig att sparka mot hästen i hagen bredvid... mellan hagarna var det 3 trådar... hon kom åt med hasen på den översta och fick så klart en stöt vilket gjorde att hon drog ner benet och skar upp en fin lucka (nästan som en rektangel) på 10-15 cm långt och 5-7 cm brett. Vet kom nu och skulle sy, han var inte säker på om senan var hel eller inte (men det visade sig att den var det som tur var). När han skulle ge henne lugnande så fick hon för ca 500 kg och hon kanske vägde 350-400 MAX... resultatet blev att hon rampade ihop så klart. När vi fick upp henne igen skulle hon bremsas och benet som var skadat fick en lina runt sig för att kunna hållas ut så hon inte kunde rycka till dig benet när han sydde...
Efter 20-40 min (vet inte riktigt hur lång tid det tog) så var han äntligen klar och först DÅ släpptes bremsen... hon hade inte mycket till mule kvar, den hände som en klump. b(Den vaknade dock till liv inom 60 min som tur var.)

Men det jag ville komma till var att när det höll på att läka, (detta var i maj/juni) så var det varmt och mycket flugor och skit och det var massor av svallkött.

Vet kom ut och sa att jag skulle ha på NELEX 1-2 ggr/dag för att få bort det. Efter ca 2 veckor så hade det försvunnit till stor del, inte helt men ganska mycket ändå.

Det bästa sättet är Nelex eller något liknande (typ outspädd jodopax tror jag dom sa)...

/ Jesssie

Hej
såvitt jag vet så säljs inte nelex längre.
Någon som vet ett liknande preparat?

Idag har vi lagt om såret och sprutat in pencillinsalva där dränaget sitter.
Det ser jättefint ut, torrt och har dragit ihop sig bra.
Han står helt på benet och haltar ej.

Min häst fick ett otäckt sår ovanför vä. framknä förra sommaren, och det bildades massa äckligt svallkött. Jag fick Lotagen utskrivet av vet. som jag baddade på köttet 1 ggr/dag. Jag duttade på några droppar med hjälp av en tops, och efter 4-5 dagar var ALLT borta. Lotagen bränner bort svallköttet, väldigt effektivt!

Det tog ju ett tag att läka och det gick inte att få ihop så att man kunde sy. Hon var lite halt i början. Eftersom tvååringen inte var så mkt hanterad så var det bara att tvätta så gott man kunde och linda på snabbt.

JA,jag hade en mycket stor sårskada på min lille unghingst.Öppet in till benet på vänster bak c:a tio cm långt,man såg senorna böjas och sträckas inuti....Såret gick inte att sy,där fanns inget att sy i.
På ATG kliniken tvättade de med lactacyd,sköljde med koksalt och gav penicillin i såret.Sedan lindade de såret och lät det vara fem dagar utan tvätt.Efter dessa dagar tog vi bort bandaget tvättade noga med lactacyd och sköljde med koksalt och bandagerade igen.Ytterligare fem dagar och proceduren upprepades tills det var läkt.Han fick inget svallkött ,men vi fick med Lotagen att behandla med om det skulle behövas men såret läktes utmärkt.Han fick penicillin injektioner i tio dagar.Överdrivet tvättande kan vara till nackdel och förhindra den naturliga sårläkningen.

Oj så otäckt!
Vi tvättar 1 gång per dag
Imorgon kommer distriktarn ut och tar förhoppningsvis bort dränaget.
Hästen är ej svullen, varm och står helt normalt på benet.

Jag hoppas att han snart blir bra, hur länge tiog dte för er innan din häst kunde gå i stora hagen, skrittas osv?

mvh

för två år sen skulle jag och min häst åka på dressyrtävling. men ien sväng tog hon stöd mot väggen och den BRAST!! Lady trampade igenom och skar bort all hud som fanns in till benet!!

ilfart ner till helsingborg där hon sto i två veckor, över midsommar, så det blev dyrt och inte är de så bra därnere heller!

deras slarv gjorde att Lady fick staphylococcer i såret där droppet satt under operationen.

sen under ett återbesök när vi skulle skära svallkött hade de inte tvättat efter en ranglig åring. det låg ju blod kvar och hårrester kvar på golvet när vi fick komma in. och vi fick komma in i undersökningsrummet så fort den andre lille hästen gått iväg.

av alla dessa återbesök därnere så det enda de gjorde var röntgen första ggn och svallkött 3:e ggn. alla andra ggr tog de bara bort bandaget och tittade!!!!
blir man inte arg då när man har några mil att köra???? :devil: :devil:

Men men, jag och mamma tvättade och gnodde som fan. vi tvålade henne med lactacyd och vi andvände jodopax och vi höll på men det ser bra ut nu! lite ärr är det ju men vem bryr sig bara lilla snottan lever och har hälsan och kan ljusa upp min tillvara bara genom att finnas.

blev lite långt ... :crazy:
men men
tack för mig

vi tvättade var 3:e eller var 4:e dag. för att inte förstöra för läkningen. men så var ju hela benet inlindat enligt alla konmstens regler: kompressor, gasbinda, massa bommul och gasbinda igen och vettrap! dyrt med vettrap men ack så bra att använda!!

Han fick stå inne i tre till fyra långa veckor för att inte bandaget skulle bli smutsigt eller glida av.Måste säga att jag blev en riktig fena på att fixa omläggningar under den tiden! :DFörresten nämde någon jodopax-använd inte det som sårtvätt!Det är irriterande för huden och förlänger sårläkningen.Det bästa är lactacyd tvål.

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 925
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar