Skada i höftled

Mirtai

Trådstartare
Var hos veterinären förra veckan eftersom jag haft en magkänsla av att det inte varit riktigt ok på senaste tiden. HIttade föst ingenting men efter mycket om och men konstaterades att han hade en akut inflammation i höftleden på vänster sida.

Han är egentligen inte halt men rör sig inte 100 procent symmetriskt, blir att han lägger mera tyngd på höger bak än på vänster. Som en följd av det är han även snett muskad i korset. Efter bedövning av höftleden var han helt jämn och rörde sig bra.

De tror att det kommer sig av ett trauma som vi inte sett och därav har det sedan uppkommit en inflammation.

Jag frågade veterinären vad det var för prognos på det hela och han kunde inte svara eftersom det var så ovanligt så fanns det ingen statistik på det...

Är det någon här som har haft hästar med samma problem? Hur gick det för er? Nyfiken på alla som har erfarenhet av samma typ av skada!

Sv: Skada i höftled

Min häst har haft problem med höftleden och det kom efter att hon hade fått en bäckenfraktur.
När vi var hos vet så var höftleden så inflammerad att de inte vågade spruta den utan hon fick vila. Hon gick i stor hagen då hon är flockledaren och jag gick promenader med henne. När vi var hos veterinären senast så var bäckenfrakturen läkt och även höftleden.
Hon är dock över ansträngt sitt knä nu så hon går fortfarande inte bra men jag hoppas att hon ska bli frisk tillslut.

Sv: Skada i höftled

Jag har en 7-årig valack som har fått diagnosen höftledsskada på vänster bak. Det har tagit cirka tio månader att komma fram till den diagnosen. Först efter scintigrafi på Strömsholm hittades skadan. Min häst är bara drygt 0,5 - 1 grader halt (max är 5 grader) på böjt spår, så det tog ett tag att förstå att hästen var halt. Det är en tuff häst som inte ger sig för småskador. Först trodde vi att det bara var träningsvärk. Men nu vet jag att spänningarna i musklerna i korset och länden beror på att han har haft ont så länge. I mitt fall är det också ett trauma. Han har troligtvis gått omkull i hagen på sommarbetet. Jag märkte inte av skadan förrän jag satte igång att mark-arbeta honom i augusti förra året. Till följd av att han gått så länge med skadan har han kompenserat det onda och också överbelastat ett framben och fått kotledsinflammation. Nu är vi igång och behandlar höftleden med kortison och även hovleden behandlas. Hur min häst kommer svara på behandlingen vet jag inte än men nu har jag börjat skritta honom. Han har också fått en specialsko på vänster bakhov. Det är en klack som är ca 10 mm hög och 6 cm bred som sitter fram på skon. Ett specialbeslag som man enligt min veterinär brukar lägga på hästar som har skada i höftleden. Min häst är sned i höften också och skon gör att det sneda justeras något - precis som vi människor får inlägg i skon vid sned rygg. Jag hoppas detta hjälper nu!
Från att skadan hände tills dess att jag äntligen har fått diagnosen och behandling har det tagit tio månader. Och då har jag fått byta veterinär en gång för att den första inte tyckte att det var något fel på min häst (!!!?) Lycka till med din skadade häst.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
673
· Visningar
49 147
Senast: MiniLi
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·
Hästvård Hej, för en månad sedan var vi på kliniken med min 16 åriga ponny då vi misstänkte bakbenshälta. Efter en 5 timmar lång undersökning...
Svar
5
· Visningar
1 904
Senast: findme
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?