Skacklar, draglinor,, hmm

F

fossig

Har ett par gamla träskacklar. De sitter ihop "där bak" med en "bräda" som har en kort kätting. Denna bräda är ledad, dvs skacklarna kan röra sig lite grann, oberoende av varandra.
Antar att det är skacklar som man hade till loksele förr i tiden.

Har en bröstsele (imperial). Hittills när vi tränat lillhästen med dessa skacklar har vi haft dem i däckeln.
Nu vill jag kunna använda dessa skacklar med selen jag har..
Tror ni jag kan fästa en svängel i den tvärgående "brädan", för att kunna ha draglinor?
Svängeln måste i så fall vara ca 76 cm. Är det smalt för en fjording på ca 140 cm?

Eller hur kan jag lösa det på något annat sätt?

Hur gör ni när ni skackeltränar, om ni gör det..

Sv: Skacklar, draglinor,, hmm

Eftersom det är ett par rekade skacklar du har behöver du ju inte ha några draglinor. I alla fall inte för att det ska bli bekvämt för hästen att dra :banana:

Leden i skackeln bak ger ju samma följsamet som svängel och draglinor. Vad ska du dra med skacklarna? Ska du sätta dom på vagn eller liknande försvinner nyttan med rekningen, om du sätter fästen i båda ändar. Och utan fasta fästen kan du inte svänga, det blir som att köra med bara linor utan skacklar!

Jag skulle inte "förstöra" ett par rekade skacklar, utan göra/beställa ett par nya fasta om det är det som behövs. De rekade används till kälke eller stor sax, om man inte har linor till saxen, för att dra timmer och ved.

Har jag missförstått dig ber jag om ursäkt, då kan du helt strunta i mina tips ;)

Lotta

Lägger till - hur hög fjordingen är har inget med längden på svängeln att göra, det är hur bred den är som spelar roll :angel:

Ska mäta när jag tar in hästarna hur lång min svängel är.

Lotta

Dessa skaklar rekar ju själv och behöver ingen svängel, den är egentligen avsedd till loksele /arbetssele .Dom skall ha samma draglinje som draglinorna ,sänk skakel fästena och fäst bröstan med rak linje till skaklarna Se efter att skakel fästena kan röra sig fram och bakåt så rekningen fungerar ,det blir inprovisation som gäller .hoppas att jag förklarat så att det går att begripa .

Så jag kan (nåt sätt) fästa skacklarna i bröstans spänne? Alltså där draglinorna egentligen ska sitta?
15369886.jpg

Blir inte det "tungt" i bröstan? Jag tänker att skacklarna hänger med sin tyngd i bröstan, och då måste jag väl ha bakselen?
Annars blir det välidgt skumt då det går nerför?!
Jag har tänkt att han ska dra en pulka i skacklarna, och så ska vi gå ner till höladan och hämta en höbal :)

Hade tänkt fästa ev svängel (som skulle ha en ögla på mitten, pappa svetsar) med en stor karbinhake i kättingen på skacklarna. Så jag hade inte behövt "ha sönder dem" eller så. Men har fyndat ca 7 par gamla skackar i en lada på tomten, de föjde med huset. Lillhästen har nu de mindre av dem :)

dom skall bäras av däckeln sänk skakelfästena .en packrem från bröstan till skakeln .

Okej. :o
Så själva öglan för skackeln på däckeln ska jag sänka. Det borde väl gå. Jag har aldrig provat ändra på den (är rätt grön på det här).
Vad är "packrem"? Nån särskild? Eller kan jag göra en egen?

Ska jag trä packremmarna i "hålet" på skackeln?
Skackelfästerna går nog inte igenom hålet, kan skacklarna "bara" ligga i öglan då?

ojoj hundra frågor ;)

En vän till mig köpte en svägel med fäste (blåa från driveout) och satt fast den som du sa :)!
Funkar super enligt henne !

Mvh
Emma

Det ser ut som om du har hål att släppa på så att bröstan kommer längre ner, som den sitter nu ligger den väl på strupen? Kanske bilden bara är tagen för att visa spännena som du fäster draglinor i och den ska inte sitta så sen?

Jag skulle få en rem sydd med en kort rem som passar i spännet på bröstan, och så en stor ring så att du får en dragring. Dyrare än nordtravares förslag, men ser bättre ut :angel::D

Lotta

Den öglan på selen är väl bara till för en skackel som bara används att styra med? Jag förstår inte riktigt hur nordtravare menar, det kanske fungerar utmärkt men jag har lite svårt att fatta när jag inte ser det framför mig :o

Lotta

Är inte med på hur jag ska fästa bröstan i skacklarna.. :confused:

Ska jag alltså ta en rem, och fästa på spännet på bröstan, och sen sätta den i "hålet" på skacklen?
Ska skacklarna bara "ligga" i öglorna? Kan de inte trilla ur då?

Lite tafflig ritning i paint :angel: du får tänka dig att draglinjen bli rätt.
Om man alltså sänker skackelöglan som jag antar att nordtravare menade och så antingen fäster främre delen av skakeln med en rem som han föreslog eller så köper seltungor som på bilden nedan och fäster i spännet på bröstan och sätter seltungan i hålet på skackeln och så en selsticka ytterst. :)

15369886.jpg

09.JPG

http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=73

Tänkte på det här med bakselen om den högst tillfälligt går att fästa i bröstan den med? Annars blir det ju som du skrev tidigare att skackeln skjuter bröstan fram mot öronen vid inbromsning/nedförsbacke.
Fäster man bakselen i skaklarna på ett par rekade så torde väl bakselen röra sig så det slipar i baken på hästen.

Vi använder mest loksele vid inkörning och då är det ju lite enklare med infästningen av skacklarna :D

Jo det bakselen är ju sant, att den kommer att "gnugga" mot rumpan om jag fäster den i skacklarna.. Där jag har tänkt tömköra med skacklar och liten pulka så går det ytterst lite nerför på bortåtvägen. Så jag kanske är utan bakselen, och glider det på för mycket ber jag pappa dra pulkan. När vi ska hemåt lutar det då lite lite uppför, så jag gissar att det går bättre utan baksele då(?).

Har upptäckt att det inte går att sänka öglan på däckeln så att den kommer i lagom höjd för skackeln. Då måste jag göra nya hål.. och lädret är jättetjockt, så jag måste nog lämna in den för att få det snyggt. Sen är jag egentligen inte så sugen på att göra hål i selen då den är alldeles ny, och kostade mig hela min lön ;)
Tror ni att jag kan "göra en annordning", som en förlängning av öglan, alltså en extra rem, som går neråt? Eller blir det för skruttigt/dåligt?:crazy:

Det med seltungor var en bra ide´! :)
Ska köpa sånna! Var hittar jag en selsticka? Visst är det den pinnen som har ett snöre? (*gröngöling*) :o

Vet att det hade underlättat om jag hade haft en loksele.. men lillkillen fyller 2 i maj, så han växer fortfarande.

:)

Hmm jag hoppar vår kamera kommer tillbaka från kamera-doktorn snart. Så ska jag fota när jag provar spänna för.

Tur att han är duktig lillkillen :) Han står som ett ljus när jag grejjar med skacklarna :)

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en Pfiff bröstsele till min shetlandsponny. Det här är den första sele jag haft med draglinor, har tidigare bara kört...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Exit
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat