Skäckhingst!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carismagirl
  • Startdatum Startdatum
C

Carismagirl

Hej!
Är det någon som vet någon bra skäckhingst man kan betäcka med?
Typ Halvblod/Fullblodsaktigt :)
Funderar på att betäcka med en paint, men då kan den ju inte bli godkänd som Svenskt Varmblod (SWB)...
Har ett sto E. Zeb UE. Granit som jag funderar på att betäcka om något år eller så..

29792_1267989205.jpg

Sv: Skäckhingst!?

Det finns inga skäckhingstar som är godkända inom ASVH.

Vill du ha gröna papper eller vad menar du att den skall bli godkänd SWB ?

Du har ju redan en skäck, då är chansen 50% att ungen blir skäck även med en enfärgad pappa. De4t borde väl vara viktigare att välja en hingst som passar stoet än att den enda egenskapen som är viktig är att den är fläckig ?

Det blir i alla fall inte gröna papper eftersom ditt sto är efter en icke godkänd hingst.

Som det skrivits tidigare så kommer inte ditt sto att kunna lämna gröna papper. Men avkomman får lite bättre papper om du väljer att använda en skäckhingst som är på semin Utah något vill jag minnas att han heter (om det importeras på honom det aktuella året, eller någon annan). Annars finns möjligheten att använda Sambesi och registrera avkomman som hollänskt varmblod.
Är det viktigaste att avkomman blir skäck?
/U

Såg att ditt stos mormor är en ponny så det dröjer ett par generationer innn du kan kalla avkomman SWB.

Såg i en annan tråd att det bara är du som kan rida henne, vet inte om du tycker att det är nån slags positiv egenskap, men då tycker jag definitivt att du ska avstå från att betäcka.

Jag har själv en Zeb-avkomma, dock med grönt hbl-möderne, som har klara lynnesproblem och jag tycker nog inte att det är något vi behöver mer av i (hbl)-aveln.

Ridbarhet och ett trevligt lynne bör ju vara grundegenskaperna, inte söt och skäck...

Det finns inga skäckhingstar som är godkända inom ASVH.

Jodå!

Utah van Erpekop (osäker på stavning av "efternamnet" dock) är godkänd av ASVH.
Dock har han inte fått särskilt många ston vilket är lite förvånande efter alla önskemål om skäckhingstar, den har ju dessutom meriter.

Jodå!

Utah van Erpekop (osäker på stavning av "efternamnet" dock) är godkänd av ASVH.
Dock har han inte fått särskilt många ston vilket är lite förvånande efter alla önskemål om skäckhingstar, den har ju dessutom meriter.
Det kostar väl för mycket och den finns inte heller i grannbyn.... :grin:

Jag tycker inte lynnet är ett så stort problem, eftersom att hon är gudomligt snäll i all hantering, endast vid ridning som hon kan få mindre problem.
Har funderat lite och ska antagligen betäcka med Lingh..
Kozca har grå papper och står med i ASVH, och är 75% Halvblod och 25% Fullblod..
Det är alltså mammans mormor som är ponny, och det är i tredje led, så det kommer inte påverka så supermkt.
Jag vet att fölet inte kommer att få gröna papper.
Och jag skulle bara tycka det är roligt med en skäckhingst eftersom att det är så pass ovanligt.

50% halvblod, 25% fullblod och 25% ponny blir det bara för att mamman är reggad i asvh gör det henne inte till ett halvblod. :)

Man regga en helstammad ostammad häst i ASVH, men bara för att de för register så betyder det inte att det är ett hlavblod man har.

Hursomhelst, eftersom ditt sto är skäck så har du oavsett hingst 50 % chans på skäck. Väljer du en skimmel så är det 50 (ev 100%) risk att andlaget täcker över eventuell fläckighet.

Lingh tycker jag låter som ett mycket bättre förslag än att det bara skall vara en "random" skäck.

Det finns en anledning till att det är ovanligt med skäckhingstar i avel. De har oftast just inga meriter utöver att de är fläckiga.

Mhm, min är också relativt snäll vid hantering, fast det tar inte bort det faktum att hon har lynnesfel och att det verkar vara ganska vanligt hos Zeb-avkommor. Men du gör som du vill och Lingh är ett mycket bättre alternativ är nåt som bara är fläckigt. Men om jag inte har helt fel så är Lingh här begränsad tid, så om du ska vänta några år får du nog hitta andra alternativ.

hade tänkt betäcka nästa år.. eftersom jag och min pojkvän planerat in en liten bebis då :P
Så det blir nog Lingh :)

Jag skulle inte tro att Lingh är kvar nästa år. Det beror visserligen på hur många ston han får, men gör han inte en bättre säsong i år än förra året tror jag tyvärr att vi förlorar honom. I år har han dessutom stark konkrrens från andra hingsar med samma blodslinjer i Flyinges program. Tycker det är synd om Lingh inte används mer i år, är en fantastisk hingst med kanonmeriter!

Senast ändrad:

men jag tror faktiskt att han fortsätter inom aveln, även fast det kanske inte är på Flyinge..
såg att dom fått in många fina nya stjärnor på Flyinge..
Dock är ingen som Lingh, sjukt fin häst! :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 629
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka