Skäck-skräck?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Var med om något högst egendomligt idag när jag red på ridbanan.
Snett brevid (orkar inte förklara...) ridbanan så finns det några hagar med islandshästar. Normalt sett är det några typ brun-gråa dito som går där. Inga konstigheter, tycker varken jag eller Herr Häst. Men så idag stod en ensam häst i hagen närmast. En islänning som var "fudge-kola/vit"-skäck. Och stackars HH visste inte vad eller var han skulle ta sig till :eek: Nu är ju han (lyckligtvis...) av den typen att han bara "spänner till/ och tittar åt *farans* håll" alt. Stannar, "växer fast i marken" och fnorkar när han ser något farligt. Men han gjorde bådadera idag när han såg den där "fuxskäcken" till islänning. Det var verkligen O_o :wtf: :yuck: :cautious: miner från hans sida och bara allmänt jättemärkligt beteende.

Har funderat på det hela eftermiddagen... För han är öht inte brydd över kor, de kan han "bara passera". Och små hästar/ponnyer har han inte heller något problem med (mer än vad han i allmänhet har problem med andra hästars närvaro!). Men så kom jag att tänka på, vi har aldrig varit ett sammanhang där han sett en skäck! Kanske var det han reagerade på? Men samtidigt reagerar han ju inte på 2-färgade kor? :confused:
Kan hästar ens vara "rädda" för andra hästar med "konstiga" färger?

Min fd häst var vansinnigt rädd för islandshästar. Det började när jag red ut en gång på ridklubben och det fanns två islandshästar som gick på bete där. De hade eksemtäcken på och hon blev väldigt skrämd, det hjälpte inte ens att de gnäggade åt henne (så att hon fattade att det var hästar). Efter att de åkt hem var hon fortfarande skraj för att gå förbi hagen där de gått.
Senare flyttade jag för att jobba i dressyrstall, och nån kilometer bort låg ett stort islandsstall som man skulle rida förbi på vägen ut i skogen. STORA bekymmer att ta oss förbi där. Minns särskilt en gång när det var en häst som gick i en hage nära vägen, jag fick henne inte förbi hagen och hon var så stressad att svetten bara rann. Hemskt faktiskt.

Jag har själv hbl, men delar stall med islänningar. Trots att min ens häst har gjort det i minst halva sitt liv kan hon fortfarande reagera när isisarna töltar, jag tror det är hela grejen att de kommer fort i udda takt med högt huvud.
Men hon är ju själv skäck så jag har inte sett att hon blivit rädd pga det;)

Vissa hästar reagerar på annorlunda teckning/färg på hästar initialt . I ditt fall eftersom hästen inte reagerar på fläckiga kor osv tror jag snarare det var att hästen reagerade på att ett objekt /levande djur såg annorlunda ut i hemmamiljön mot något den tidigare sett där.

Ibland har det hänt att vissa hästar i hemma miljö ändå reagerar på en sån sak som att en individ den känner sen tidigare har tex en flughuva på sig som är mönstrad mycket/ zebra randigt flugtäcke tex.

I ditt fall tror jag som sagt mest att den reagerade på att något inte kändes igen i närmiljön.
Fläckmönster kan göra att hästen inte riktigt får ihop vad det är den ser, och om den står i miljön där hästen tidigare inte stött på det kan den fundera lite . Det är naturligt att hästen är lite vaksam på ändringar i närmiljön och vissa individer är ytterligt känsliga för just närmiljön , samtidigt som de inte bryr sig ett dugg i en bortamiljö .

Vissa hästar reagerar på annorlunda teckning/färg på hästar initialt . I ditt fall eftersom hästen inte reagerar på fläckiga kor osv tror jag snarare det var att hästen reagerade på att ett objekt /levande djur såg annorlunda ut i hemmamiljön mot något den tidigare sett där.

Ibland har det hänt att vissa hästar i hemma miljö ändå reagerar på en sån sak som att en individ den känner sen tidigare har tex en flughuva på sig som är mönstrad mycket/ zebra randigt flugtäcke tex.

I ditt fall tror jag som sagt mest att den reagerade på att något inte kändes igen i närmiljön.
Fläckmönster kan göra att hästen inte riktigt får ihop vad det är den ser, och om den står i miljön där hästen tidigare inte stött på det kan den fundera lite . Det är naturligt att hästen är lite vaksam på ändringar i närmiljön och vissa individer är ytterligt känsliga för just närmiljön , samtidigt som de inte bryr sig ett dugg i en bortamiljö .

Låter som en ytterst trolig förklaring! :up:
Nej, för han var ju inte spänd hela tiden, utan det var just de typ första 3 ggr vi passerade förbi den där islänningen. Så det stämmer säkert! Stämmer också bra in på honom att han inte bryr sig om något på bortaplan. :)

Red en häst som blev hysteriskt rädd för en fjording som kom lunkandes. Och det blev snudd på en skentur hem till stallet faktiskt :crazy: Mötte fjordingen några fler gånger och det gick inte mycket bättre.

Mitt kallblod jag hade var panikrädd för fläckiga kossor (han är skäck själv...), han blev också JÄTTErädd för hagkompisen när han hade flugluva på :D

Din häst är inte ensam. :D
Men vilka häftiga filmer! (sen hade jag föredragit dem utan musiken) Men så jäkla intressant, ska jag se fler gånger, bara öronen på hästen som går bakom säger massor. :)
Sen kan man ju undra varför hästar reagerar så starkt på en annan häst.
Eller lite som @mackan är inne på, jag har varit med och testat en del hundar. En grej man gör är just att ändra i deras hemmiljö. Okänt föremål i känd miljö. Det kan räcka med en soptunna på fel ställe och de reagerar oerhört, på nåt som de aldrig hade brytt sig om i vanliga fall.

Jag har en skäck som vissa hästar är skiträdda för. Typ jag har fått gå ut från collecting ring pga hästen inne på banan vägrade gå åt vårt håll... Det måste vara otroligt jobbigt! För man kan ju inte hjälpa vilken färg hästarna på framridningen har ;) Jag brukar försöka snacka med den som har problem, om de vill gå fram och hälsa osv. För när de väl har fattat att det är en häst brukar det gå bra.

Men vilka häftiga filmer! (sen hade jag föredragit dem utan musiken) Men så jäkla intressant, ska jag se fler gånger, bara öronen på hästen som går bakom säger massor. :)
Sen kan man ju undra varför hästar reagerar så starkt på en annan häst.
Eller lite som @mackan är inne på, jag har varit med och testat en del hundar. En grej man gör är just att ändra i deras hemmiljö. Okänt föremål i känd miljö. Det kan räcka med en soptunna på fel ställe och de reagerar oerhört, på nåt som de aldrig hade brytt sig om i vanliga fall.
Ja, de där filmerna har diskuterats ibland. Det verkar ju inte vara så att de andra hästarna aldrig är ute, eftersom de möts flera gånger i några få klipp. Man undrar hur dessa hästar är med andra "udda" saker?
Jag har ofta varit med om att vanliga hästar blir rädda för islänningar när man töltar, det är så mycket hetsig energi och rytm tror jag. Men när det skrittar och lunkar fattar man ju inget?

Hästar kan reagera på andra hästar som ser väldigt annorlunda ut mot vad de själva och deras kompisar gör. Förmodligen har de svårt att placera vad det är för varelse pga motstridiga intryck.

Skäckar är det vanligt att de reagerar på, särskilt araber tycker att skäckar är hemska varelser. Det sägs att det beror på att färgen inte finns hos araben. Islandshästar rör sig konstigt så det är också en sån sak som en uppmärksam häst tycker är mystiskt. Är det då en islänning som dessutom är skäck måste det vara något allvarligt fel och troligtvis ett monster, bäst att fly! :p

Hästar kan reagera på andra hästar som ser väldigt annorlunda ut mot vad de själva och deras kompisar gör. Förmodligen har de svårt att placera vad det är för varelse pga motstridiga intryck.

Skäckar är det vanligt att de reagerar på, särskilt araber tycker att skäckar är hemska varelser. Det sägs att det beror på att färgen inte finns hos araben. Islandshästar rör sig konstigt så det är också en sån sak som en uppmärksam häst tycker är mystiskt. Är det då en islänning som dessutom är skäck måste det vara något allvarligt fel och troligtvis ett monster, bäst att fly! :p

Byt ut fly mot "väx fast i marken och fnorka" så har du precis Herr Hästs reaktion :rofl:

Fast nu efter några dagar bryr han sig lyckligtvis inte längre!

Min fd häst var vansinnigt rädd för islandshästar. Det började när jag red ut en gång på ridklubben och det fanns två islandshästar som gick på bete där. De hade eksemtäcken på och hon blev väldigt skrämd, det hjälpte inte ens att de gnäggade åt henne (så att hon fattade att det var hästar). Efter att de åkt hem var hon fortfarande skraj för att gå förbi hagen där de gått.
Senare flyttade jag för att jobba i dressyrstall, och nån kilometer bort låg ett stort islandsstall som man skulle rida förbi på vägen ut i skogen. STORA bekymmer att ta oss förbi där. Minns särskilt en gång när det var en häst som gick i en hage nära vägen, jag fick henne inte förbi hagen och hon var så stressad att svetten bara rann. Hemskt faktiskt.
Haha, våra hästar är också livrädda för islänningar! Inte hjälper det att ägarna brukar tölta fort som fan så det smattrar om benen på hästarna precis bredvid ibland. Blir lagom glad.

Din häst är inte ensam. :D

:confused: Varför reagerar de på lilla Ozzie som kommer lunkande? En del av sprättisarna var också skäckar ju. Tur att stackars Ozzie verkar ha en kompis iaf. Tufft liv annars att de flesta flyr när de ser en. :p

Annars är det okänt föremål i känd omgivning som triggar rädsla... som vanligt. Ska du göra min häst upprörd så hänger du en jacka på grindstolpen i paddocken. Den kan han glo på och fara iväg från. Inte den brummande grävskopan på andra sidan vägen, turistbussen som flåsar förbi, eller traktorn som kör rakt ur i hagen.

Senast ändrad:
Red en häst som blev hysteriskt rädd för en fjording som kom lunkandes. Och det blev snudd på en skentur hem till stallet faktiskt :crazy: Mötte fjordingen några fler gånger och det gick inte mycket bättre.

"Mitt" stall är granne med ett travstall (vbl.) och har ytterligare ett (kbl.) på inte alltför långt ridavstånd. Framför allt de förstnämnda tränar en hel del på grusvägen förbi stallet under vinterhalvåret, och de reagerade alltid på min fjordvalack. Hade vi tur så blev de bara lite stirriga, men allt som oftast mer än så stackarna visste inte vart de skulle göra av sig. Spelade ingen roll om min häst brydde sig om dem eller blev skiträdd för dem i gengäld.

Mors kollega skaffade en skimmel och fick likvärdig reaktion i sitt stall (håller på med trav).

Jag har ridit många hästar som varit rädda för islandshästar. I de flesta fall har det dock inte varit hästarna som varit läskiga, utan troligen ljudet från hovarna i tölt/passgång - särskilt om de kom ikapp bakifrån.

Mitt sto har varit grymt misstänksam mot mindre ponnyer. Det verkar dock ha gett med sig med åren! :)

Har det värsta av allt då! En islänning som är skäck... Stor hästar vi möter kan gå förbi alla hästar ( vi rider ofta på långtur med en massa hästar) men så kommer den till oss... ojoj... Jag brukar få stanna så de kan komma tryggt förbi. Tror det kan bero på att islänningen har ett helt annat rörelse mönster...

Min häst var mer fundersam/livrädd första gången han såg islandshästar än när han såg fåren som bor bredvid islänningarna. :p Nu har vi bott granne med ett turridningsstall där även ridhuset som vi rider i ligger, så herr häst var tvungen att vänja sig.

Jag var också medryttare på en liten vit islandsfarbror i ca 2,5 år och vi skrämde också slag på några hästar när vi kom lunkandes barbacka. :D

Min häst blev också VÄLDIGT fundersam när en shettis flyttade in i stallet. Speciellt när det blev hans nya hagkompis och hon faktiskt kunde bli arg på honom. :laugh:
ec79b3148a6541459ae6314498b9bfed.png

Liknande trådar

Hästhantering Råkade ut för en rätt märklig situation idag, och undrar om det är någon annan som har liknande erfarenheter. Min häst är rent feg. Han...
Svar
10
· Visningar
2 332
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30