Skabb smittas?

Royal_724

Trådstartare
Har ett marsvin hemma som jag tror har skabb!
Kan det smittas till hundar eller är det nån annan sorts skabb dem har!? Nån som vet och kan och är duktig?

Sv: Skabb smittas?

Tack tack...har hört att marsvinskabb är för sig!
Men var tvungen att fråga!
Min mamma anklagar mig för att mitt marsvin har smittat mammas hund! Inte säkert att hunden har skabb, men han kliar sig!
Dem har vart hos veterinär och fått pencillin mot nåt annat!

Byt foder eller kolla efter loppor :smirk:
Billigt foder innehåller vete som hundar är allergiska mot. Min voffs slet sönder sina tassar innan pärona insåg att det var fodrets fel. Hon biter nästan aldrig mer på de..

Tror inte det är fodret!
Det fodret han har, har han ätit i hela sitt liv!
Det vill säga i 9 år!
Det är med ris och kyckling...han äter inget annat!
Det är nåt precis ovanför läppen som han river på...kan va nån katt eller nåt!
Först var det bara ett litet sår...sen har han rivit upp det!

Är det skabb då och inte mjällkvalster?
Det kan nämligen smitta på hund också.
Annars brukar skabb och ohyra vara relativt värd-beroende (bara gå på ett djurslag).

Klart Skabb kan smittas, de om något smittas ju!

Rävskabb smittas ju till massa andra djur ex. hundar m.m. öron skabb smittar också till alla djur, så ja tycker du ska vara försiktig....

Veterinären här hemma sa de, när katten hade skabb te.x , då va de med 90% säkerhet att alla andra djur med fått de, där ibland marsvin, hund m.m

Så, visst kan de smittas!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: movi
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 776
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV