Skabb på kanin???

R

rockbitz

Hej.
Kom till kaninhuset idag och upptäckte att min kanin var naken. är egentligen svart men hela ryggen är rosa. Bara hår på rumpa och framben och huvet och öron.
Detta såg jag idag. Inget innan.
Det är även en hon och hon sitter med 4 ungar och en annan hona, det är den honans ungar. Den här kaninen är 7år.

För 2 veckor sedan då jag kom ut till stallet låg en bullkrans mitt på golvet och vaniljen var uppäten, tänkte att det var fåglar el grannens katt. Slängde in den till kaninerna . Efter nån timme ringde grannen och sa att det gick in en skabb räv till mitt stall. Då först förstod jag att det var den som ätit på bullen.

Kan en kanin bli smittad så el har nån en annan förklarin?
Kan ungarna graga pälsen av henne?

Ungarna är snart 10 v och alla har suttit tillsammans sen dom föddes och lite innan det.

Sv: Skabb på kanin???

Mjällkvalster kanske ? Rävskabb är väl mer att hundar får samt varg, lo och mård. Har du inte kollat upp kaninen då ?

Ok. Kan man se det på nått vis.
har ej kollat upp det.
Ska ringa klinik och kolla. Men tänker inte åka in med den.

Men varför ge kaninen en gammal upphittad bullkrans?

Jag skulle åka in med kaninen om jag vore du, det måste väl ändå vara det enklaste?

Hej du
Har aldrig skrivit att det var en gammal bullkrans, jag får hem bröd och bullar från en affär. Den var framsläpad från kartongen och urtagen ur påsen.

Och vad skulle vad fel med att ge en kanin en bullkrans. Dom äter ju i princip allt man bakat.

vad tror du egentligen en bullkrans är då?

Min kanin lever och har ätit bullar och bullkransar i 7 år. Så varför inte fortsätta??????

Klart att de äter det, men bara för att dem äter de betyder det inte att det är bra för dem, vi äter ju godis, men inte är det bra för oss :smirk:

Bättre ge dem morötter eller ngt i grönsaksväg, bullar och dylikt innehåller alldeles för mycket dåligt socker, fett m.m. och om det har fått de i 7 år, så känns det som om de borde vara överviktiga vid det här laget, om inte på utsidan, så på insidan(vilket är värre)

Men, nu var det inte det tråden handlade om, jag tycker inte det låter som mjällkvalster, då man fort ser om kaninen har fått det genom att de tappar pälsen sakta och blir tufsiga och "skabbiga" Det försvinner inte bara "över en natt" Tror snarare att det handlar om någon infektion.. Enda sättet att få reda på vad det är, är att åka till vet.

Och, mjällkvalster på kanin, kan endast smitta från kanin till kanin, så de kan inte ha fått det ifrån en räv.

/Anna

Senast ändrad av en moderator:

Min fd kanin blev kal på hela ryggen över 1 natt. Kliar dom sig tillräckligt (om dom har klåda) så givetvis ryker ju pälsen fort. Hon har ju andra kaniner, så vem säger att inte dom andra har fast symtomena kanske inte visat sig än ? I vissa sammanhang kan smittan överföras mellan andra djurarter, tex katt.

Och vad skulle vad fel med att ge en kanin en bullkrans. Dom äter ju i princip allt man bakat.

vad tror du egentligen en bullkrans är då?

Min kanin lever och har ätit bullar och bullkransar i 7 år. Så varför inte fortsätta??????

För att det inte är bra för dem? De ska äta grönsaker och hö, i vissmån fullkornsspannsmål, inte margarin, vetemjöl, mjölk och socker.

Hästar äter säkert också bullkransar, men inte låter du hästen leva på bullar för det?

Jag sa inte att det är en omöjlighet, visst kan det vara skabb, men det låter inte som det i mina öron.
Troligtvis så har hon fått det från någon av de andra kaninerna isåfall, ja, det sprids rysligt fort.
Men jag tycker det lustigt att ni inte har märkt något innan det har blivit så allvarligt, det märks fort på kaniner att de kliar sig mer än vanligt t ex, visst, det är bara små skillnader i deras beteenden, men när mina började klia sig mer än vanligt så kollade jag direkt deras päls efter mjäll och när jag hittade det på två av dem så fick de flusa, och sen var det bra, innan en massa päls tappades.

Jag låter inte kaninen leva på bullar heller.

Hur ser mjällen ut då. Ser iget spec på min kanin och nu har håret börjat växa ut igen. Hon var rosa men börjar nu bli mer svart igen.
Jag har dom i ett hönshus som är urstädat och kaninerna har suttit där i 10v nu. + att dom kunnat gå in där hela sommaren. Den andra honan jag fick har jag haft ca 20v och dom har suttit ihop sen dess.
Inga katter el andra djur kommer in dit. Hon visar inget och inte ungarna heller dom är 9v nu.
Har ej varit in med kanin. Har inga sår och kliar sig inte så länge jag är där. Men jag fattar ju att hon har gjort det.
Jag är ledig på helger , då är det minsann inga kliniker öppna. Tar inte semester el sjukskriver mig för kaninen skull. Så länge hon inte ser ut att lida så får tiden visa hur hon blir. Om pälsen kanske kommer tillbaka helt sen är allt bra.
Ni kan få se ett kort om ni vill.
Varken överviktig el undernärd el långa tänder el långa klor.

Måste ju tillägga att om kaninen nu varit dålig på in el utsida (av dålig mat) så hade hon nog inte levt i 7 år heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka