Sv: Skabb på kanin???
Bilderna på henne och din beskrivning av hur hon ser ut skiljer sig ju väldigt. Tycker inte det ser så farligt ut på bilderna men de kanske är missvisande? Kaniner kan mycket väl plocka av varandra pälsen, min hona och hanne hade alltid helt nakna nackar, när han fick avlivas (inte pga skabb eller något liknande) så växte hennes päls ut igen. Nu är det jag som får bli plockad istället... hon brukar sitta och pyssla och dra och tugga i mitt hår på kvällarna.
Hur länge hade du haft den svarta? Det kan vara så att hon fäller på det viset, om det finns nytt hår på väg under dvs, min andra kanin fäller jättekonstigt och har alltid gjort det, väldigt ojämnt och det ser helt överjävligt ut när han byter päls trots att han är fullt frisk.
Däremot, om det nu skulle vara skabb/liknande och om man misstänker det... klart som fan att man åker in med kaninen. Är man inte beredd att ta hand om sina djur till fullo ska man inte ha dem öht. Sjukaste jag har hört att man inte tänker ta ledigt, be någon annan, eller inte kan tänka sig att åka in med sitt djur om man tror att den har någon sjukdom, sånt ska man kunna göra, ha budget för och det ska vara ordnat så att det inte ens är ett problem. Det är ingen rättighet att ha djur, det är ett ansvar man tar på sig.
Kaniner kan dessutom vara mästare på att dölja att de mår dåligt, och de kan göra det länge, så misstänker man något kan det mycket väl vara mer illa än vad man tror.