Skabb, igen?

R8n

Trådstartare
Förra året i Juni drabbades mitt rexmarsvin av skabb, ganska illa med många sår. Behandlades i två omgångar med Ivomec innan det blev bra.

Upptäckte igår ett sår under ena ögat men tänkte inte mer på det (bråk vid matskålen) men idag så är hon mjällig i baken. Ska hålla noga koll på henne nu och duker fler sår upp i helgen så tar jag kontakt med vet. på måndag.

Vad tror ni? kan det vara skabb igen? :crazy:

Sv: Skabb, igen?

Det kan ju vara skabb igen.? Du får väl vänta och se om det blir värre! Mitt marsvin hade skabb (sellnic) förra året och blev bra av Ivomec.

Hoppas det blir bra! :)

Ja, det kan nog mycket väl vara skabb igen. Får hon fler småsår under helgen kommer jag som sagt kontakta veterinär på måndag.

Det är fullt möjligt! Sedan har ju både rex och teddymarsvin tätare päls än övriga raser och får därför lätttare mjäll. Har det varit någon stressfaktor i den dagliga rutinen kan det leda till stressmjäll men om du misstänker skabb/ohyra så kontakta veterinär!
Lycka till! :laugh:

Stressmjäll? Hade inte en anning om att de kunde få det!

Hur som helst, marsvinet mår bar och såret är läkt och ingen mer mjäll i sikte. :laugh:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Djur En ungräv har börjat hänga vid stallet de senaste dagarna och äta av maten som ställs ut till igelkottarna. Han är väldigt nyfiken och...
Svar
9
· Visningar
3 585
Senast: Fideli
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar