Ska vi betala?

R

Real_Life

I stallet vi står i nu, har det varit en hel del krångel med folk som ringt djurskyddet osv angående att hästarna haft för lite mat. De kom ut och tittade, maten var det inga problem med men ligghallen var för liten (lösdrift alltså).
det blev alltså till att bygga en ny, kostnaden delades mellan hästägarna. Där börjar problemen.
1. Det delades på antalet ägare, inte hästar, fast vissa familjer har flera hästar än bara en. Borde man inte dela per häst, eftersom det är hästarna som behöver ligghall och inte vi människor?
2. Vi är några som ska flytta från stallet om några månader. Betalningen för bygget delades upp på två gånger, förra gången kändes det ok att betala eftersom vi då inte visste om det, men det vet vi ju nu. Det känns liksom inte rätt att betala för en ligghall då, som vi inte har någon som helst nytta av.
Förstår ni hur jag menar? Det är dyrt så det räcker ändå, utan att betala ligghall till andra... Så jag undrar helt enkelt om vi bör betala, egentligen?

Sv: Ska vi betala?

Eftersom ett vindskydd/ligghall i storlek baseras på antalet hästar, får det ses som rimligt att kostnaderna fördelas på antalet hästar och inte på ägarna.

Eftersom vindskyddet är permanent och det finns hästar som har för avsikt att flytta, något man redan vet alltså. Då borde ni inte behöva betala för hela kalaset, dock är det lite svårt att svara på precis eftersom mycket beror på vad det står i era kontrakt, vem som äger vad osv.

Känns självklart att man skulle betala per häst och inte per familj, tycker jag.

Vad har ni för form av avtal?? Verkar konstigt att de som ska flytta ifrån stallet får bekosta kalaset. Drivs det som 100 % kollektiv utan någon "huvudansvarig"? Det mest logiska är väl annars att de nya hyresgästerna får köpa in sig i ligghallen och inte de som ska flytta därifrån. Alternativt att man säljer sin "del" av hallen om/när man flyttar sin häst därifrån?

Om ni är "vanliga" inackorderingar som betalar hyra till en stallägare/stallansvarig, bör kostnaden för bygget istället tas ut som en höjd månadsavgift. (Och med "bör" menar jag min privata åsikt, inte ett juridiskt "bör:ande"...)

Som det låter för mig så har ni redan accepterat avtalet per ägare och delbetalning på två gånger i och med att ni har betalat.
Att ni sedan vill/ska flytta och att det kommer efter att ni redan betalat är ju upp till er och inte till de som ska vara kvar.
Helt korrekt borde ni ha invänt mot att det var per ägare redan innan första betlaningen och inte nu i efterhand.
Men förhoppningsvis så kan dom som ska vara kvar visa förståelse för att ni flyttar och inte kräva er på kostnaden. Fast jag tror att dom har laglig rätt till det om dom vill.

Självklart borde man betala/häst å inte hästägare, det är inte speciellt rättvist om en som har 10 hästar betalar lika lite/mkt som en som har 1 häst.
Sedan så har ni nog bundit upp er att betala för ligghallen om ni skrivit på papper tyvärr, oavsett om ni ska flytta eller inte.
Är det ngn som äger ligghallen ?Som tar in allas stallhyror?
Man ska vara försiktig att gå med på att betala för sånt här, om det inte är allas, då betalar du ju uppbyggnad för ngt som du inte äger, eller får ngt ut på om du flyttar.
Själv skulle jag aldrig betala för ngt sånt om det inte var mitt, är det ett kollektiv är det väl så att alla hjälps åt med allt, även ekonomin.

Jag har mina hästar kollektiv.
Däremot betalar jag inte för permanenta saker så som stall, vindskydd osv.
Jag hjälper till vid byggnation av hagar, stall, vindskydd osv men betalar inte för det.
Det är ägaren till gården som gör det.
Däremot så delar vi på annat så som foder osv.
Visst skulle jag mycket väl tänka mig att köpa eltråd osv och betala det själv.
Men jag måste inte.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar