Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

K

Karin_F

Vore enormt tacksam om ni kunde ge mig lite snabb feedback på vad som brukar ingå i ett köpavtal. Ska ta en häst till besiktning nu i veckan och kommer - under förutsättning att besiktningen går igenom - skriva på säljarens avtal och ta hem hästen direkt. När jag förhandlade med ägaren försökte jag pruta på priset, vilket var tvärkört. Istället gick hon motvilligt med på att ge mig viss utrustning i priset (sadel, träns, några täcken, transportskydd). När jag nu pratade med säljaren på telefon bad jag henne skriva in denna utrustning i köpeavtalet. Säljaren hävdade då att man inte brukar ta med detta i avtalet, "eftersom det är hästen jag köper och inte utrustningen". Detta gör mig lite misstänksam. Jag vill ju inte riskera att säljaren dyker upp till besiktningen och säger att hon har ångrat sig, att jag inte får någon utrustning! Det är jag som betalar besiktningen och jag vill ju inte hamna i en situation där jag betalar avgiften på 2000 kr och sedan inte får det vi kommit överens om. Det är ju svårt att bevisa något man kommit överens om muntligt. Vad tycker ni, är det orimligt att jag kräver att detta ska ingå i kontraktet?
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Om ni är överens bör det inte möta några hinder att det skrivs in i kontraktet.

Å andra sidan hade jag aldrig låtit ett köp gå i stöpet beroende på att jag inte fick med utrustning. Jag vill själv välja en sadel som passar mig (och min erfarenhet är att sadlar som man får med sällan eller aldrig passar hästen för den sadel de skickar med är en gammal häckig som ligger någonstans i ett hörn).

Jag köper hästen naken och får med grimman (ibland har jag t o m fått med grimskaft!), på så sätt blir det aldrig diskussion. Många som prutar med utrustning tror att det ska vara tiptoputrustning som medföljer och blir besvikna när det är inte fullt så fina grejor (som inte passar) som kommer med.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Instämmer med den ovan!
Allt beror på vad du och den andre kommer överens om och då ska även värdet av utrustningen skrivas till och exakt vad som ingår!
Detsamma gäller för ifall det skulle vara fodervärd osv.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Ja, det är ju faktiskt hästen du köper... Utrustningen du får med är att betrakta som en "bonus", som andra sagt tidigare i tråden, är det inte inte alls säkert att det är hästens riktiga grejer. Mest vanligt är att man får med lite saker som ändå ligger och skräpar i stallet....

Sen är det ju det här med prutande... Har hästen ett pris som är sagt från start, får man antingen acceptera det eller titta på en annan häst om inte summan passar plånboken.

Att köpa häst+ utrustning är ju en liten del i den vardagliga hästhållningen, det är de löpande utgifterna som plockar på...
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Risk finns att du får en gammal skitsadel som inte passar, ett träns av ihopplocksdelar och ett gammalt trasigt täcke. Det är ju hästen du köoper. Gilalr du hästen så betalar du priset elelr letar vidare. Jag har alltid köpt häst med endast grimma.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Jag köpte en häst en gång med ALL utrustning med i priset. Hästen levererades med allt detta men det står inget i kontraktet om någon utrustning.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Be henne tala in detta när du spelar in henne där hon lovar dig all denna utrustning som ingår.Då har ni ett muntligt avtal som är lika bindande som ett skriftlgt!
Och du har sedna bevis för att hon har lovat:idea:
Självklart ska de ananrs stå med vad du köper..
med hästen medföljer blablabla i köpekontraktet!
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Jag köper aldrig häst utan sadel... jag betalar hellre extra men får med den sadel som är utprovad och klar till hästen redan där jag vet passar hästen!
Jag vill inte behöva leta sadel de första jag gör när ajg köpt en häst.. sånt kan ju ta månader om man har otur:crazy:
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Fast om man försöker pruta och säljaren självmant säger att hon hellre släpper med utrustning än går ner i pris är det klart att man inte tackar nej! Utrustningen är dessutom av väldigt bra kvalitet (bl.a ett exklusivt vintertäcke), så det är klart att det har ekonomisk betydelse.

Vad gäller hästpriser har jag pratat med flera erfarna instruktörer som säger att folk i allmänhet försöker ta ut för mycket pengar för sina hästar och att det är mer regel än undantag att man försöker pruta.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Och de flesta hästar jag sett som sålts med sadel har haft ruggigt illapassande grejjer, det är fortfarande gasnka få som provar ut sadlar och ännu färre som inser att man oftast inte kan ha samma sadel hela hästens liv...
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

fast i så fall kanske man kan sälja sadeln eller så :p

Jag tror mesta jag fått med var tyglar + stigläder (skulle varit ett träns men hon hade inget i full storlek så jag valde stigläder i stället)

Annars har jag bytt till mig eller enbart fått med grimma :D
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Vafan betalar DU besiktnigen för?
Det är väl ändå säljarens ansvar att se till att den har en frisk och hel häst för försäljning. Möjligtvis dela på kostnaden.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Gazzan skrev:
Jag köper aldrig häst utan sadel... jag betalar hellre extra men får med den sadel som är utprovad och klar till hästen redan där jag vet passar hästen!

Jag köpte min ponny med full utrustning, och fick första året mer eller mindre förstört därför att sadeln inte alls passade (ryggproblem, låsningar). Det var min första egna häst, jag hade ingen tanke på att kolla att sadeln verkligen var bra. Om jag blir hästägare igen är det det första jag kommer kolla, att sadeln verkligen passar.


@Trådskaparen:
Jag fick en massa utrustning med när jag köpte min ponny, och det stod med i försäljningskontraktet. Dock stod ingenting om värde på sakerna. Tycker det låter konstigt att hon så starkt motsäger sig att ha det med i kontraktet, om ni nu är överrens om att du ska få utrustning med.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Nä är ni bara överens båda två, så är det väl inga hinder för att ni skriver in det i kontraktet.
Själv hade jag nog ändå skaffat egen utrustning som jag själv hade valt ut och vet passar hästen.
Sedan undrar jag varför det är DU som skall betala besiktningen? I de flesta fall är det väl upp till säljaren att se till att de säljer en frisk häst.
Och sista frågan: Vad är det som ingår i den besiktningen till det priset?:banana:
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Lucsy skrev:
Nä är ni bara överens båda två, så är det väl inga hinder för att ni skriver in det i kontraktet.
Själv hade jag nog ändå skaffat egen utrustning som jag själv hade valt ut och vet passar hästen.
Sedan undrar jag varför det är DU som skall betala besiktningen? I de flesta fall är det väl upp till säljaren att se till att de säljer en frisk häst.
Och sista frågan: Vad är det som ingår i den besiktningen till det priset?:banana:

Jag reagerade också starkt på att jag ska betala besiktingen. Ägaren hävdade rakt upp i ansiktet på mig att det ALLTID är köparen som betalar besiktningen! Eftersom detta är mitt första hästköp hade jag ingen aning, men fick av hästbekanta reda på att detta inte stämmer. Säljaren är en stroppig, knepig golftant som dessutom jobbar som fastighetsmäkare vilket gör henne till en knepig motpart. Vi har praktiskt taget grälat oss till alla överenskommelser. Nu gäller att jag betalar besiktningen (normalbesiktning, ingen röntgen) på 2000 kr, hon betalar om hästen inte går igenom. På plussidan är att hästen levereras nyskodd och med sadel, träns och exklusivt vintertäcke (enl. ägaren kostar det 3500...). Framtvingade nyss att utrustningen ska stå med i köpeavtalet och då blev hon hur sur som helst och argumenterade emot i det längsta. Nu känns hela situationen så infekterad att jag överväger att avbryta det hela och leta efter en ny häst. Vad hade ni gjort?
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Det beror på hur du känner för hästen!! Känns det rätt till 110% och att det verkligen är den hästen du vill ha så kan du fortsätta!!:D Vid minsta tvekan tycker jag du ska avbryta!! För hon verkar ju minst sagt knepig....:crazy:
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Eftersom det är ditt första hästköp gör du nog klokast i att ta hjälp av någon som känner dig och som har större erfarenhet. Om säljaren vet om att du är orutinerad på det här området är risken ganska stor att hon försöker blåsa dig.
Skriv upp vad du vill ha hästen till, alla fördelar och nackdelar med hästen (precis allt, utelämna inget) och prata med någon som känner dig väl och kan ge en någorlunda objektiv bedömning.
Det är svårt att ge råd över internet när man inte känner dig eller vet vad det är för häst det handlar om.
Om ni sen kommer fram till att det här är hästen för dig, så skulle jag i ditt ställe vara beredd att kompromissa lite med säljaren, om det verkligen är DEN HÄR hästen som känns rätt.
Annars skulle jag dra mig ur. Men det är jag det.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

För övrigt är det inte en regel att säljaren ombesörjer besiktningen, men det är vanligt.
Hästen jag är intresserad av ska besiktas imorgon på klinik, och om hon går igenom betalar jag besiktningen och köper henne, går hon inte igenom betalar säljaren (och jag köper henne inte).
Alla andra gånger jag har köpt häst har säljaren stått för besiktningen men då har det fler eän en gång varit gårdsbesiktningar av veterinär som sen visat sig vara barndomsvänner till säljaren eller liknande :crazy:
Så jag är nöjd med hur vi löst det den här gången.
Det viktiga är inte hur det brukar gå till utan att det går till så att BÅDA parter känner sig nöjda.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Om ni kommit överrens om att utrustning skall medfölja,skall utrustningen skrivas in i kontraktet. för om du återlämnar hästen skall utrustningen tillbaka till säljaren. Jag skriver alltid in i kontraktet vad som ingår, även om det så bara är en grimma....

lycka till:banana:
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Jag köper HÄSTEN.

Resten får vara. Det skaffar jag själv alternativt har nästan garanterat liggande hemma ändå..
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 560
D
Ekonomi & Juridik :idea: Jag och min make, mestadels maken har funderat ihop en väldigt rolig och på papperet lönsam idé. Jag tänkte ni kunde komma med...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
18 667
P
Hästmänniskan Här är lite bakgrundsinformation. För ett år sedan så bestämde jag mig för att låna ut min unghäst då jag inte hade varken tid eller...
2
Svar
25
· Visningar
3 607
Senast: Intermezzo
·
Hästmänniskan Hej på er alla! Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Senast: mctucker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp