Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Jag betalar gärna besiktningen pga jag då kan anlita veterinär efter mitt tycke och som är oberoende av säljaren.

Brukar iof endast besiktiga hästar som är väldigt dyra. Annars litar jag till mig själv.

Den kostnaden är då en väldigt liten del av köpesumman och är välanvända pengar.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Men det är faktiskt köparen som har undersökningsplikt. OM det blir en framtida tvist så är det mycket bättre för dig om du har beställt och betalat för besuktningen.

En besiktning ingår ju egentligen inte i priset, om den gör det så finns det redan ett påslag på priset, så i slutändan är det ju köparen som betalar ändå....
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Som Gizza skriver så är det KÖPAREN som har undersökningsplikt, och det gäller inte bara i häst affärer, utan även i bil, hus affäerer osv.

Om det skulle bli eller vara något fel på hästen så blir det mkt lättare att hävda köpet om man har uppfylt sin del, dvs undersökningsplikten!
Annars så kan du stå där med lång näsa.....
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Karin_F skrev:
Jag reagerade också starkt på att jag ska betala besiktingen. Ägaren hävdade rakt upp i ansiktet på mig att det ALLTID är köparen som betalar besiktningen! Eftersom detta är mitt första hästköp hade jag ingen aning, men fick av hästbekanta reda på att detta inte stämmer. Säljaren är en stroppig, knepig golftant som dessutom jobbar som fastighetsmäkare vilket gör henne till en knepig motpart. Vi har praktiskt taget grälat oss till alla överenskommelser. Nu gäller att jag betalar besiktningen (normalbesiktning, ingen röntgen) på 2000 kr, hon betalar om hästen inte går igenom. På plussidan är att hästen levereras nyskodd och med sadel, träns och exklusivt vintertäcke (enl. ägaren kostar det 3500...). Framtvingade nyss att utrustningen ska stå med i köpeavtalet och då blev hon hur sur som helst och argumenterade emot i det längsta. Nu känns hela situationen så infekterad att jag överväger att avbryta det hela och leta efter en ny häst. Vad hade ni gjort?

Aldrig roligt att det skall bråkas när det gäller köp av olika slag, men i alla hästaffärer jag har varit med om så betalar säljaren besiktningen, inte lätt när hon är så knepig och förmodligen äldre än dig också och försöker utöva lite makt över dig.
Känner du starkt för att köpa hästen och att den går igenom besiktningen så genomför du köpet och struntar i damen, annars avbryt här och nu.
Är hon fastighetsmäklare så borde hon väl ha lite vett angående köpa och sälja, hon kanske är dumsnåll :crazy:
Hoppas allt löser sig im du väljer att köpa hästen, fast jag undrar om hon inte ljuger lite för dig, var försiktig och lycka till :banana:
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Det är upp till köparen att besiktiga varan...

Säljern behöver inte bekymra sig om detta, mer än att kanske vara tillgänglig när veterinären kommer och visa hästen.

Personligen tycker jag de är amatörmässigt att begära att köparen ska skicka med utrustning eller står för besiktning.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Karin_F skrev:
Vore enormt tacksam om ni kunde ge mig lite snabb feedback på vad som brukar ingå i ett köpavtal. Ska ta en häst till besiktning nu i veckan och kommer - under förutsättning att besiktningen går igenom - skriva på säljarens avtal och ta hem hästen direkt. När jag förhandlade med ägaren försökte jag pruta på priset, vilket var tvärkört. Istället gick hon motvilligt med på att ge mig viss utrustning i priset (sadel, träns, några täcken, transportskydd). När jag nu pratade med säljaren på telefon bad jag henne skriva in denna utrustning i köpeavtalet. Säljaren hävdade då att man inte brukar ta med detta i avtalet, "eftersom det är hästen jag köper och inte utrustningen". Detta gör mig lite misstänksam. Jag vill ju inte riskera att säljaren dyker upp till besiktningen och säger att hon har ångrat sig, att jag inte får någon utrustning! Det är jag som betalar besiktningen och jag vill ju inte hamna i en situation där jag betalar avgiften på 2000 kr och sedan inte får det vi kommit överens om. Det är ju svårt att bevisa något man kommit överens om muntligt. Vad tycker ni, är det orimligt att jag kräver att detta ska ingå i kontraktet?


Förstår säljarens reaktion. Vill du ha hästen så fixa en besiktning.

Nja, mig hade du nog inte köpt häst av..
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Snarare är det så att man borde bli misstänksam om säljaren står för besiktningen. Då har man ju som köpare inte uppfyllt sin undersökningsplikt och står där med sin tvättade hals om det uppstår bekymmer i framtiden.

Det är nog detta som säljaren ifråga vet, att köparen alltid BÖR stå för besiktningen, för att skydda sig själv.

F.ö håller jag med Älgen, att börja kräva att få med en massa utrustning är i hög grad amatörmässigt.

Vill man ha exakt den utrustning som finns till hästen kan man väl be att få köpa den till ett bra pris?

Annars håller jag med flera föregående, risken är att man får med riktigt dåliga och illasittande grejer.:crazy:

Jag känner till en hästhandlare som har satt i system att sälja sina hästar med "ny utrustning". Detta innebär att köparen får med den absolut sämsta importerade skit som existerar. Naturligtsvis passar sadeln aldrig på hästen, men köparna är glada, de har ju fått med en ny sadel....
Dessutom plussar hästhandlarn självklart på x antal tusenlappar på priset eftersom utrustningen ingår......
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

älgen skrev:
Det är upp till köparen att besiktiga varan...

Säljern behöver inte bekymra sig om detta, mer än att kanske vara tillgänglig när veterinären kommer och visa hästen.

Personligen tycker jag de är amatörmässigt att begära att köparen ska skicka med utrustning eller står för besiktning.

Men det är ju också upp till säljaren att varan/hästen eller vad den nu säljer är i bra skick, seriöst.
däremot utrustning spelar mig ingen roll om jag skulle få med till min häst, möjligtvis att säljaren skickar med en grimma, men annars är det ganska roligt att åka till hästaffären och köpa den utrustning som man själv valt ut och som passar just min häst.:banana:
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Man bör som köpare betala för besiktningen, så veterinären jobbar åt sig istället för under säljaren. :idea:
Jag har alltid stått för vet.bes när jag köpt häst, däremot så kan man göra deal om att man delar på kostnaden för bes. om hästen inte går igenom.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Nej, men man kan däremot få mer betalt för en häst i gott skick.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Håller med :bow:
Oftast är det riktigt äckliga grejor man får med, brukar slänga dem *skäms*
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Köparen vinner på att betala besiktningen så det visar på en seriös säljare, förstår att hon blir irriterad på dina ideer, det hade jag oxå blivit.
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Gazzan skrev:
Jag köper aldrig häst utan sadel... jag betalar hellre extra men får med den sadel som är utprovad och klar till hästen redan där jag vet passar hästen!
Jag vill inte behöva leta sadel de första jag gör när ajg köpt en häst.. sånt kan ju ta månader om man har otur:crazy:

Så du tror på allvar att alla hästar går omkring med utprovade välliggande sadlar?? :rofl:
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Och hur gör man med unghästar som kanske inte är inridna?
Föl?
 
Sv: Ska utrustning ingå i köpeavtalet?

Skickar med en skitsadel som inte passar till någon förmodligen ;).
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 560
D
Ekonomi & Juridik :idea: Jag och min make, mestadels maken har funderat ihop en väldigt rolig och på papperet lönsam idé. Jag tänkte ni kunde komma med...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
18 667
P
Hästmänniskan Här är lite bakgrundsinformation. För ett år sedan så bestämde jag mig för att låna ut min unghäst då jag inte hade varken tid eller...
2
Svar
25
· Visningar
3 607
Senast: Intermezzo
·
Hästmänniskan Hej på er alla! Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Senast: mctucker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp