Sv: ska snart klippa
Hur mycket och på vilket sätt du väljer att klippa hästen ska i första hand bero på hur mycket du arbetar den och hur mycket den svettas under arbete tycker jag.
sen kommer andra faktorer in som du också får ta i beräkning.
Hur mycket vill du täcka hästen
Hur frusen är den
har den tillgång till mat i hagen
har hagen vind och lä skydd
osv
Att helklippa en häst innebär en helt annan "koll" på hästen i fråga om ute temperaturer, täckes tjocklekar osv. Så fort du klipper hästen över rygg och kors så pratar vi en HELT annan förutsättning för hästen att själv hålla värmen. Den blir betydligt mer benägen att frysa och behovet av artificiell värme genom täcken och att den hålls torr och varm med hjälp av skydd/foder osv ökar betydligt.
täckesklipper du hästen dvs sparar rygg och kors så är det lättare och det räcker i regel med "normal" täckning och normala förhållanden för att hästen ändå ska hålla sig varm och må bra.
Min häst är klippt halva halsen, halva sidorna, under magen och låren osv. Funkar jättebra och man behöver aldrig hålla på med dubbla täcken eller överdriven täckning över huvud taget i parti och minut. Hästen är ett fullblod som går ute mycket i hage samt rids mycket och tränas. Han svettas inte särskilt mycket, gjorde han det skulle jag klippa hela halsen men resten som jag gör fortfarande.
Har en gång helklippt en häst och j-lar vad han frös
det var ett fruktansvärt balt hela vintern att hålla honom varm, och ständigt oroa sig för vädret och hur han hade det i hagen när man satt fast i skolan på dan osv. gör aldrig om det igen så länge hästarna går ute så mycket som våra gör, och står i kallstall dessutom.