Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Rolle

Trådstartare
Det diskuteras en hel del om samgående med SvRF och förhandlingarna har kommit en bit på vägen, SIFs styrelse är tydligen positiva till det hela om jag förstått saken rätt. Men man kan fråga sig vilka fördelarna och nackdelarna är?

Fördelarna är givetvis att vi får del i alla bidrag som går till sporten och förhoppningsvis ett erkännande av vår sport och billigare medlemsavgift?

Men som jag förstår det så är det inte alla delar som ska ingå med automatik. Sport och avel skulle vara egna sektioner under SvRF men var ska alla fritidsryttare ta vägen? Vad går TREC under?
Hur mycket inflytande får vi när vi blir en del under SvRF? Vi med knappt 7000 st medlemmar mot SvRF 200 000 st medlemmar
Vilka garantier får vi att kunna agera självständigt i framtiden. Våra möjligheter att agera för Islandshästens bästa....vilka regler som finns i övrig ridsport måste vi efterleva?

Bara lite kort om vad jag tänker på, vad jag vet med säkerhet är att det är det mest omfattande förändringen i hela svenska islandshästvärlden som kan komma att ske framöver.
Det kommer att bli diskussioner på Riksårsmötet misstänker jag ;)

Hur är den allmänna inställningen till detta?

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Hur är den allmänna inställningen till detta?

Att det blir en dyr klubb för inbördes beundran, dvs vi får betala mycket men får antagligen inte så mycket tillbaka. Jag tror inte att medlemsavgiften blir billigare, utan tvärtom faktiskt. Vår lilla förening var ansluten, och det kostade kan jag säga och knappast något tillbaka för det mer än räkningen en gång per år.

Ja, jag tror vi försvinner i mängden och den verksamhet vi har inom sport,avel och fritid kommer att tunnas ut. Kommer vi att ha tidningen "Islandshästen" kvar?
Som sagt, jag är ytterst tveksam....

Rolle
IpL

Jag är också ytterst tveksam...
Fins en massa reglementen som blir svåra att tackla, tex att hästar inte får vistas på tävlingsområde utan träns... vi har ju våra i provisoriska hagar...
Alla boxar måste tömmas och decinfiseras före tävling för att undvika kontamination av doping... Hur många tävlingsplatser till vettigt pris har vi kvar då?
hovbeslag, boots och bett?

Nja, jag tror att SIF tror att SvRF ger mer än vad det kommer att göra! Vi är på väg mot ett erkännande utan dom! Och jag tycker att ekonomin i Islandshästföreningslivet verkar sunt... Men jag kanske har missat nåt?

Ja det är alldeles för många frågetecken och fler blir det ju mer man funderar. Det borde vara en fråga som engagerar de flesta inom Islandshästvärlden, men det är inte många synpunkter här på Buke vad jag kan se.
Vi får hoppas att det är mer diskussioner ute i föreningarna. Vi i Ófeigur kommer att ha en rådgivande frågestund på årsmötet så de som åker upp till riksårsmötet vet ungefär hur medlemmarna tänker i frågan.

Rolle
IpL

Ja, jag tror vi försvinner i mängden och den verksamhet vi har inom sport,avel och fritid kommer att tunnas ut. Kommer vi att ha tidningen "Islandshästen" kvar?
Som sagt, jag är ytterst tveksam....

Rolle
IpL

Jag var på ordförandekonferensen i höstas där tema var just det eventuella samgåendet. Och jag hörde då inget om att tidningen skulle försvinna, varför skulle den göra det? De var mycket noga med (sen måste de två parterna ju komma överens om vad det juridiskt ska stå i sjäva "samgåendeavtalet", där finns mycket kvar att diskutera) att poängtera att ett samgående inte skulle innebära att vi blir uppslukade och tillintetgjorda av SvRF....Sedan finns det förstås frågetecken som måste rätas ut när det gäller hur vår styrelse ska se ut mm mm. Men att vi ska få behålla vår särprägel var de mycket noga med att så ska det bli. De har väl också bytt ut den person i ledningen (alltså SvRF) där som för några år sedan var mycket negativ till SIF och inte alls ville ha med oss. Nu är det mycket mera positiva tongångar från båda hållen och jag upplevde det som att det är mycket större chans nu att det faktiskt kommer bli ett samgående. Men det tar tid...

Angående träns på tävling som någon nämnde, är inget som vi måste rätta oss efter. Vi kommer fortfarande ha våra egna tävlingsregler, såsom andra grenar, som tex voltige (som är ofantligt mycket mindre än oss!) och körning, har inte behövt byta ut något reglemente. Det enda som kommer ändras är väl namnet, det kommer väl heta TR kort och gott och kommer att finnas tillgängligt på deras hemsida som alla andra grenars, men själva innehållet kommer inte ändras. Men återigen, här är det ju viktigt att man verkligen in i minsta detalj i avtalen skriver hur det ska vara.

Och som sagt, efter hoppning och dressyr, är vår gren den som är störst! Så vi kommer inte hamna i något underläge där vi inte kommer att synas eller höras eller där vi inte kommer att få utöva vår gren som vi gör idag. Det finns grenar som är väldigt mycket mindre i antalet utövare och medlemmar som klarar sig alldeles utmärkt. Ok de kanske inte har en sån särprägel som vi har men ändå...

Hm väldigt osammanhängande inlägg, och jag är inte jätteinsatt i detta, då jag inte tänkt på det så mycket förrän vi startade vår lokalförening för några månader sedan. Men jag tror att det finns mycket gott i detta, särskilt kommer det gynna våra ungdomar och SvRF:s ungdomssektions ordförande var superbra och sträckte verkligen ut en hand till våra SIF-ungdomar och erbjöd SIF:s ungdomar 20 platser på något sånt där fortbildningsseminarium. Och det kommer även såklart att finnas plats för islandsungdomar i ungdomssektionens utskott. Så i ungdomsledet tänker de verkligen inte att det finns några "vi och dem", där har de ungdomar med från de flesta discipliner som jobbar tillsammans för ett gemensamt intresse för hästar och hästsport.

Så visst, allt är kanske inte glasklart ännu och det finns fortfarande hinder på vägen. Men själv är jag mer positiv till att gå samman än jag var förut. Är det inte lättare att stå med "i det stora gänget" och behålla vår unika gren än att stå utanför och bli mer och mer "ensamma"? Tänk på att vi är en av de största grenarna i häst-Sverige nu.

..
Alla boxar måste tömmas och decinfiseras före tävling för att undvika kontamination av doping... Hur många tävlingsplatser till vettigt pris har vi kvar då?

Det här kommer vad jag förstått från Jordbruksverket och gäller redan SIF också (helt utan att vara med i SvRF).
Det är väl från och med i år det gäller?

@ _sara_ Skulle vi ha en "Gilla"-knapp skulle jag klickat på den!

/Malin

Senast ändrad:

Jag är också ytterst tveksam...
Fins en massa reglementen som blir svåra att tackla, tex att hästar inte får vistas på tävlingsområde utan träns... vi har ju våra i provisoriska hagar...
hovbeslag, boots och bett?

Nja, jag tror att SIF tror att SvRF ger mer än vad det kommer att göra! Vi är på väg mot ett erkännande utan dom! Och jag tycker att ekonomin i Islandshästföreningslivet verkar sunt... Men jag kanske har missat nåt?

Hur ekonomin i föreningarna runt om i landet ser ut vet jag inte, men i SIF är det läget INTE bra just nu (också en iakttagelse från ordf.konferensen.) Och ett erkännande, det tycker jag vi har lyckats uppnå ganska bra själva redan? Och det är ju superbra! Då kanske det är rätt läge att gå med?

Hur ekonomin i föreningarna runt om i landet ser ut vet jag inte, men i SIF är det läget INTE bra just nu (också en iakttagelse från ordf.konferensen.) Och ett erkännande, det tycker jag vi har lyckats uppnå ganska bra själva redan? Och det är ju superbra! Då kanske det är rätt läge att gå med?

På vad sätt då menar du? Att det skulle vara rätt läge att gå med? Det är ju inte gratis kan jag säga så vilka är det som ska betala? Ja det är ju inte så svårt att räkna ut, ett ytterligare scenario finns ju och det är ju att SIF börjar se över sin egen regi och den ekonomiska aspekten eftersom det är med stor sannolikhet så att möjligheten för att komma på rätt köl genom det är större än att gå med i SvRf.

Jag tror det är mer fördelar än nackdelar att vi slår samman.. Kanke får vi för en gångs skull också vara med på ett OS??

Att vi får mer bidrag till våra klubbar mm mm
Sedan att vi får lite nya regler men självklart kommer vi få ha kvar lite av våra egna regler så som att vi men inte dressyrhästen få tävla i boots=)
Vi får nog ha kvar våra hästar i små hagar ute på tävlingar, jag har sett detta även på hopptävlingar dock inte lika vanligt.

Jag bara hoppas att vi också få tävla OS det skulle vara ett stort lyft för islandshästsporten tror jag.. som det är nu är vi så fruktansvärt uteslutna eller vi själva har väl valt att innesluta oss.
Det är en väldigt sluten cirkel själv tycker jag att alla sporter inom hästar skall vara inom samma föreening precis som hopp och dressyr är 2 helt olika grenar att hålla på med så varför skall inte islandshästridningen också kunna få vara med under samma förrening då??

Hoppning har helt andra regler än vad dressyren har och ser därför inge skillnad att vi som tävlar på islandshäst inte skulle kunna få ha våra regler kvar=)

Detta skall bli intressant att följa så får vi se i framtiden vad som händer.. spännande:d

Jag menar att det kanske är bra att gå med när man redan har etablerat sin gren/sport på ett starkt sätt än att gå med när man kanske inte har kommit dithän än...jag pratar nu ur tävlingssynpunkt, är det inte lättare att bevara sin gren så som man vill ha den när den redan är starkt etablerad än att man kommer in som en liten gren utan ett starkt fäste? Men visst handlar detta om så mycket mer än tävlingar, den ekonomiska biten är ju än viktigare.

Och ja visst, borde SIF:s ekonomi först bli bättre, men kanske läge att prioritera det nu då...för med tanke på att dessa diskussioner med SvRF pågått i 11 år eller så, så lär det ju inte hända något nu. Och under tiden måste man ju se om sitt eget hus, visst är det så. Men för den sakens skull behöver man väl inte lägga ner diskusionerna. Beslutet som togs var ju att diskussionerna kring detta ska fortgå, det var ett enhälligt JA från alla föreningar som var där.

Att SIF har dålig ekonomi är ju inte bra, så jag tycker verkligen att det måste prioriteras, så att vi kan gå med i SvRF...tycker inte man ska säga "nej vi har så dålig ekonomi så att gå med där är ingen idé, då blir det bara sämre..."

Själv har jag inget emot om det skulle bli högre medlemsavgift om vi går samman..faktiskt.

Det är inte en sak för SvRf att avgöra, om vi ska vara med i OS. Det finns många grenar inom ridsporten som inte är med i OS trots att de är med i SvRf. Vilka som deltar är upp till den olympiska kommittén.

Att SIF har dålig ekonomi är ju inte bra, så jag tycker verkligen att det måste prioriteras, så att vi kan gå med i SvRF...tycker inte man ska säga "nej vi har så dålig ekonomi så att gå med där är ingen idé, då blir det bara sämre..."

Går man med när man har dålig ekonomi så kan du ju vara klart säker på att den inte kommer att bli bättre heller, de sk bidragen delas ju inte ut till några klubbar eftersom det är SIF som är medlem så är det SIF som möjligen får något bidrag. Nu delas inte dessa ut hur som helst, man får ansöka, och grunden ligger i storleken av föreningen och bidraget blir i storleksordning för antal medlemmar.;)

Jag har mycket emot att medlemsavgiften höjs, det resonemanget vittnar bara om att vi är på väg åt det hållet där ridsport endast kan utövas av de med stor plånbok och inte som tidigare där så många som möjligt kan delta.

Fast kommer det inte bli så att vi måste följa det gemensamma TR och sedan har vi TR islandshäst. Du tar upp körningen, de har ett eget TR men de måste även följa det gemensamma TR.
Små detaljer som att man måste leda hästen i träns på tävlingsplats tycker inte jag är speciellt ansträngande att följa. (Man kan faktiskt ha grimma över tränset).

Däremot dyker det upp problem som tex: oproportionerligt ekipage.. Vilket tas upp i det gemensamma TR.

Fast Islandshästarna kanske slipper beröras av det gemensamma TR. Någon som vet?

Senast ändrad:

Går man med när man har dålig ekonomi så kan du ju vara klart säker på att den inte kommer att bli bättre heller, de sk bidragen delas ju inte ut till några klubbar eftersom det är SIF som är medlem så är det SIF som möjligen får något bidrag. Nu delas inte dessa ut hur som helst, man får ansöka, och grunden ligger i storleken av föreningen och bidraget blir i storleksordning för antal medlemmar.;)

Jag har mycket emot att medlemsavgiften höjs, det resonemanget vittnar bara om att vi är på väg åt det hållet där ridsport endast kan utövas av de med stor plånbok och inte som tidigare där så många som möjligt kan delta.

Precis, därför skrev jag också att det kanske är läge att förbättra den INNAN, jag menade inte att ett samgående skulle rädda ekonomin och att det är därför vi ska gå med. Bättre då att göra nåt åt det först. Men detta med den ekonomiska biten är ju något som diskuteras hela tiden, och inget som kommer att "glömmas bort". Naturligtvis har SIF det med i tankarna hela tiden.

Som jag fattade det på konferensen så är det lokalföreningarna som blir medlemmar i SvRF. Och lokalföreningarna har nog en del att tjäna på detta då tex mycket av det administrativa runt tex licenser och medlemsavgifter kommer att skötas via SvRF. Detta var något som många kassörer runt om i föreningarna tyckte verkade lovande då de ofta går på knäna pga detta.

En annan fundering, kommer man kunna tävla på Islandshästtävlingar och representera någon "vanlig" ridklubb? Det enda kravet om vi går med i Ridsportförbundet torde vara att man är medlem i Svenska ridsportförbundet för att få tävla.
Vilket då innebär att vi kommer få sänkta medlemsavgifter.

Sen licenserna, de borde ju också bli de vanliga licenserna från SvRF?
Man kommer då inte behöva lösa både licens hos islandshästförbundet och SvRF om man tävlar både islandshäst och någon annan gren inom SvRF.

Fast kommer det inte bli så att vi måste följa det gemensamma TR och sedan har vi TR islandshäst. Du tar upp körningen, de har ett eget TR men de måste även följa det gemensamma TR.
Små detaljer som att man måste leda hästen i träns på tävlingsplats tycker inte jag är speciellt ansträngande att följa. (Man kan faktiskt ha grimma över tränset).

Däremot dyker det upp problem som tex: oproportionerligt ekipage.. Vilket tas upp i det gemensamma TR.

Fast Islandshästarna kanske slipper beröras av det gemensamma TR. Någon som vet?

Som jag fattade det så behåller vi vårt eget tävlingsreglemente fast det kommer heta TR island eller nåt sånt och att vi inte ska behöva ta hänsyn till det gemensamma, just för att det här med oproportionerligt ekipage finns med. Men som sagt, någon annan so var där som har bättre minne? (det var liksom korvstoppning i hjärnan under den helgen..)

Och nej det där med träns, det tycker jag inte heller spelar någon roll om man nu måste anpassa sig till det. Bättre då att det står skrivet att våra tävlingar är öppna endast för islandshästar, inga andra töltande raser får delta. För oss är det ju fritt fram, i princip, att tävla tex dressyr eller hoppning med våra hästar men det ska inte bli tvärtom så att säga.

Allt sådant måste det ju avtalas om, men intrycket jag fick var ju att SvRF förstår detta och verkligen vill att viska få ha det som vi alltid haft i så stor utsträckning som möjligt.

Senast ändrad:

Som jag fattade det på konferensen så är det lokalföreningarna som blir medlemmar i SvRF. Och lokalföreningarna har nog en del att tjäna på detta då tex mycket av det administrativa runt tex licenser och medlemsavgifter kommer att skötas via SvRF. Detta var något som många kassörer runt om i föreningarna tyckte verkade lovande då de ofta går på knäna pga detta.

På konferensen var det SIFs styrelse och representanter från Svrf. Bägge positiva till en sammanslutning. Det var därför jag ville ha lite olika synpunkter som inte är odelat positiva.
Jo det är tänkt att föreningarna ska bli medlemmar i SvRF vilket de välkomnar, det är ju 7000 st på ett bräde ;)
Men hur blir representantskapet då. Idag väljer föreningarna representanter till Riksårsmötet där man kan göra sin röst hörd, hur blir vår röst hörd framöver? En i styrelsen som representerar 7000 st medlemmar och de andra 200 000 st medlemmar?
All hantering med medlemsavgifter och tävlingslicenser och avgifter var ju tänkt att SIF skulle ta hand om så det kan vi fixa själva.

Som helhet är det så mycket som återstår att lösa att det inte går att säga något bestämt i frågan.

Rolle
IpL

På vad sätt då menar du? Att det skulle vara rätt läge att gå med? Det är ju inte gratis kan jag säga så vilka är det som ska betala? Ja det är ju inte så svårt att räkna ut, ett ytterligare scenario finns ju och det är ju att SIF börjar se över sin egen regi och den ekonomiska aspekten eftersom det är med stor sannolikhet så att möjligheten för att komma på rätt köl genom det är större än att gå med i SvRf.

Det är betydlig billigare att vara med I SvRf än i SIF i dagsläget (medlem i båda). Vi få inte glömma alla pengar från staten med, det blir rätt mycket extra för både SIF och alla föreningar.

Går man med när man har dålig ekonomi så kan du ju vara klart säker på att den inte kommer att bli bättre heller, de sk bidragen delas ju inte ut till några klubbar eftersom det är SIF som är medlem så är det SIF som möjligen får något bidrag.

Vet du hur bidags systemen fungera? Verka inte så, många av bidragen man kan söker är till lokalföreningar direkt. Och genom ökat bidrag till sif för man även kunna sänka medlemsavgiften.
Jag betala 150 kr för medlemskap till SvRf inkl tidning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka