Ska på språkresa - vill inte!!!!!

Tokyo

Trådstartare
I höstas vann jag ett presentkort på 15000 hos STS.
Min mor(som är snäll) sa att jag borde välja någon av de lite dyrare resorna då jag mest troligt aldrig kommer kunna åka på en sådan språkresa annars. Eftersom att jag är dum i huvudet så fick jag något jävla infall av att jag ville åka till Tokyo!!! (tänkte att det var dags att bli radikal och häftig :banghead::banghead::banghead:)

jag tycker att Tokyo verkar vara en superhäftig stad(ot: därav användarnamnet) och det skulle vara fantastiskt att åka dit, men privat och om typ 5 år!

Usch... har på sistone börjat ångra mig mer och mer och mer. Magen vänder sig nästan ut och in. Är inte egentligen nervös eller så, jag vill bara inte! :yuck:

Jag kan för det första inte språket, alls! Är inte heller direkt motiverad eller vidare intresserad av att lära mig det.

Alltså det känns bara som jävligt mycket pengar i sjön! Det kan förvisso säkert ändå bli jättetrevligt eller så, men om jag inte egentligen vill???

Vad i hell gör man??
Jag har avbeställningsskydd men första fakturan är redan betald, men det känns elakt att helt plötsligt säga att jag inte vill. Dessutom kanske jag ångrar mig om jag avbokar...

Någon som kan ge mig några kloka ord eller en redig smäll på käften??

Sv: Ska på språkresa - vill inte!!!!!

Jag kände samma sak inför både min volontärresa till Namibia och min jorden-runt-resa men så fort jag hade landat så släppte det och jag fick två väldigt givande resor! Jag tycker du ska åka, framförallt när du vunnit det! Om inte annat så avboka och boka ett nytt resmål men jag tycker inte du ska undvika det helt! Ibland måste man våga lite för att ta sig framåt :)

Jag tycker du överreagerar lite!
Du åker ju inte själv. Du har ju flera svenskar med dig, sen har du ju ledarna i landet som iallafall borde kunna engelska. Om man inte vill prata så behöver man inte göra det. Det finns väl dom som kan engelska kanske, sen pekningar och hjälp av någon annan så kan man få fram det man vill ha sagt.

Åk för att det är en så häftig upplevelse. Tänk inte på språket, det löser sig alltid. Tänk på allt du kommer att uppleva istället :)

Hur länge ska du vara borta? Är det en kortare period kanske det kan vara värt att åka, men handlar det om ett helt år och du absolut inte vill kan det nog vara läge att avboka. Hur gammal är du?

Jag har bott i Japan två och ett halvt år (varav två i Tokyo), så om det är något du undrar över är det bara att fråga om du tror att det skulle kunna underlätta och lugna dig lite :) Mitt första år var när jag gick i gymnasiet, alltså ett utbytesår på en japansk high school, men mitt andra var en språkresa och då studerade jag japanska på heltid under ett år i centrala Tokyo.

Så som sagt, är det något du funderar över fråga gärna! Om du bestämmer dig för att åka har jag även massor av tips på allt från schyssta stadsdelar i Tokyo till de bästa knepen för att skaffa japanska vänner ;)

Jag tycker du ska åka. Vilken upplevelse du kommer få, vilken erfarenhet. Jag tror risken är större att du ångrar dig om du inte åker, än om du gör det.

Åk, eller om du vill någon annanstans så kontakta dem och diskutera det, de är säkert öppna för att du ändrar land. Det låter häftigt att åka till japan.

Ska vara borta i 3 veckor. Är 16 år och 4 dagar.

Oh shit, kom på en till grej: har aldrig varit utomlands tidigare. Känner att en mjukstart hade varit att föredra?

I'll keep you in mind, in case I decide to go :)

Jag förstår dig, så som dom behandlar djur i Asien överlag så förstår jag att du inte vill åka!

Har du ett skydd så ta det, varför inte England eller något annat trevligt istället? :)

+ Lobelia

Åka på språkresa kommer jag att göra i vilket fall som helst, bara inte Tokyo.
Är väldigt peppad/taggad/sugen på att åka någonstans och plugga engelska, då jag verkligen vill förbättra den :)

Jag ska prata med mina vänner och höra vad de säger, men ska även ringa STS imorgon och se vad jag har för alternativ :)

Haha, så där har jag känt 90% av de gånger jag ska resa och jag reser nog betydligt mer än genomsnittet. Kan dock trösta dig med att det varje gång går över bara man kommit iväg.
Du kommer att växa som människa och få en massa fantastiska livserfarenheter som du kommer ha nytta av resten av livet. Gör dig själv en tjänst och ÅK!!

KL

Håller med om att jag tycker du borde åka. Sen vad gäller engelskan, den kan du ju, men japanska! Tänk vilken merit det kommer vara för dig att kunna sätta det på ditt CV! Kanske inte just språket i sig är meriterande, utan mer att det utmärker dig. Det skulle faktiskt kunna vara avgörande för dig när du söker DET jobbet i framtiden. Vem vet?

Och jag är sååååå avundsjuk :o

3 veckors kurs i japanska lär knappast göra att man ens kan göra sig förstådd.

Ring och hör om du kan byta till en annan resa.

När jag var på språkresa i Frankrike för en herrans massa år sedan så var det nämligen en som från början hade bokat resa till Canada men ångrat sig och fått byta destination till Frankrike rätt nära inpå kursstart. Kan tänka mig att bolagen inte är helt aviga mot om man byter destination sålänge det finns plats och man ev kan tänka sig tappa en mindre summa pga administrativa kostnader.

Du har resfeber! Det är helt normalt. Försök komma tillbaka till känslan du hade när du bokade. Tokyo lär ju va hur jävla coolt som helst, en chans inte många får; ÅK! :)

Låter som resfeber :) Tror du kommer ångra dig mer om du inte åker! Tokyo känns inte som ett ställe folk brukar åka till. Se det mer som en upplevelse än en språkkurs, för som sagt på så kort tid lär man sig inte språket.

Om det är någon tröst sitter jag med mer eller mindre ångestkänslor inför att åka till Kalmar för en träff med distanskursen som börjar idag. Jag har varit där flera gånger, det är 4 h tågresa och inget konstigt alls. Ändå får jag en knut i magen när jag tänker på det.
Så lätt får jag resfeber, trots att jag åkt runt en hel del i Europa.

Ska vara borta i 3 veckor. Är 16 år och 4 dagar.

Oh shit, kom på en till grej: har aldrig varit utomlands tidigare. Känner att en mjukstart hade varit att föredra?

I'll keep you in mind, in case I decide to go :)

3 veckor, ja då kan du åka tycker jag. Jag fick ett stipendium på ett år (!) till USA när jag var 15 år. Hade heller aldrig rest långt och fick kalla fötter och tog inte emot stipendiet vilket jag inte ångrade heller.

Går det att byta, gör det. Om det inte går så åk ändå och se det som en erfarenhet, det kommer säkert att bli jätteroligt oavsett. Och mjukstarta, egentligen spelar det ingen större roll om du är på andra sidan jorden eller på andra sidan Europa, det kommer fortfarande att vara långt hemifrån och du kommer fortfarande att vara tvungen att växa i dig själv. Som du givetvis kommer att klara galant oavsett. Men vill du hellre åka någon annanstans och det går att lösa, gör det. :)

Åk säger jag! Tokyo är en helt fantastisk stad! :love: Att inte kunna japanska gör inte så mycket när man väl kommit över paniken att ingen där kan engelska ;) Det går oftast utmärkt att göra sig förstådd ändå med gester och liknande. Jag lyckades flera ggr få personalen att förstå att jag ville prova plagg bland annat. Ska man beställa mat har de oftast bilder så då kan man bara peka på vad man vill ha!

Jag tror visserligen inte att du hinner lära dig så mycket japanska på tre veckor. Så är du mer ute efter att lära dig ett språk än en fantastisk upplevelse så kanske du gör bäst i att inte åka. Men Tokyo är en av världens bästa städer! :D

+ andra

Ja,jag har mejlat dem och de säger att det går att byta :)
Grejen är ju att jag väldigt gärna vill plugga engelska och skulle hellre vilja åka på språkresa till något engelsktalande land, och allra helst då någon intensivare kurs.

Men samtidigt får jag en enorm press eftersom att Tokyo är en riktig once in a lifetime chans. fan!

Tokyo finns kvar till senare i livet också, och om du åker dit vid ett annat tillfälle så behöver du ju inte plugga ett språk du inte är intresserad av. Jag skulle valt ett engelskspråkigt land om det är det språket du vill lära dig bättre, det är ju ändå en språkresa :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka